Μικρής έκτασης επεισόδιο σημειώθηκε μεταξύ του τουρκικού ερευνητικού σκάφους Oruc Reis και της ελληνικής φρεγάτας “Νικηφόρος Φωκάς”, όταν το πρώτο εισήλθε στην ελληνική υφαλοκρηπίδα.
Το γεγονός καταγράφηκε στις επικοινωνίες μέσω ασυρμάτου που είχαν τα δύο πλοία και φαίνεται αποτελεί την πρώτη τουρκική επιχειρησιακή πρόκληση που εδράζεται στο άρτι υπογραφέν τουρκολιβυκό Μνημόνιο.
Ειδικότερα, όπως αναφέρουν ελληνικά media που επικαλούνται πηγές στις Ένοπλες Δυνάμεις, υπήρξε επικοινωνία της ελληνικής φρεγάτας με το τουρκικό σκάφος, όταν αυτό παραβίασε την ελληνική υφαλοκρηπίδα. Συγκεκριμένα, όταν έσπευσε στο σημείο η φρεγάτα “Νικηφόρος Φωκάς” δια ασυρμάτου κάλεσε τον κυβερνήτη του τουρκικού πλοίου να αλλάξει ρότα και να απομακρυνθεί.
Στην αρχή ρώτησε εάν υπάρχει κάποιο πρόβλημα. Δεν έλαβε, όμως, απάντηση. Ακολούθως το επιτελείο της ελληνικής φρεγάτας επανέλαβε:
“Βρίσκεστε εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας. Δεν έχετε άδεια για έρευνες. Αποχωρήστε άμεσα”
με τον κυβερνήτη του τουρκικού πλοίου να απαντά:
“Βρίσκομαι στην τουρκική ΑΟΖ”.
“Βρίσκεστε εντός ελληνικής υφαλοκρηπίδας, δεν έχετε άδεια για έρευνες, αποχωρήστε άμεσα, τελευταία προειδοποίηση”,
επανέλαβε η ελληνική φρεγάτα με αυτό το μήνυμα – σύμφωνα με πληροφορίες – να επαναλαμβάνεται ηχογραφημένο ανά μισή ώρα.
Η επικοινωνία όμως, εφόσον έγινε σε αυτές τις συνθήκες και ειπώθηκαν τα όσα αναφέρονται παραπάνω, κινείται εκτός πλαισίου και ενδεχομένως να έχουν συμβεί και νομικά-διπλωματικά ατοπήματα, δεδομένου ότι η Ελλάδα δεν έχει ανακηρύξει ούτε υφαλοκρηπίδα (την οποία δέχεται ως αμβισβητούμενη από την Τουρκία), ούτε έχει επεκτεινει τα χωρικά της ύδατα στα 12νμ, ενώ ούτε έχει ανακηρύξει ΑΟΖ.
Επίσης, η υιοθέτηση αυτής της ρητορικής από ελληνικής πλευράς, προκάλεσε την τουρκική δήλωση περί ΑΟΖ, επί της οποίας δεν υπήρξε νεότερη απάντηση, σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία που έχουν δει το φως της δημοσιότητας.
Επίσης, εφόσον το μήνυμα επαναλαμβανόταν ανά μισή ώρα, το σκέλος “τελευταία προειδοποίηση” , εάν περιλαμβανόταν στο μαγνητοφωνημένο απόσπασμα, αποκάλυψε την έλλειψη πολιτικής βούλησης για δράση.
Τέλος, πρέπει να σημειωθεί ότι από τη στιγμή που το τουρκικό σκάφος δεν πραγματοποιούσε έρευνες, τότε μπορούσε να κινηθεί ελεύθερα προς κάθε σημείο, λόγω της αρχής της αβλαβούς διέλευσης που απορρέει από το διεθνές δίκαιο.