Πολύ έντονη ήταν η κινητικότητα της τουρκικής πολεμικής αεροπορίας την Παρασκευή 27 Δεκεμβρίου στο Αιγαίο, καταγράφοντας τόσο ποσοτική όσο και ποιοτική αύξηση, ενώ διατήρησε και όξυνε το προφίλ των προκλήσεων, χωρίς, ωστόσο, να υιοθετήσει νέες τακτικές από τις γνωστές.
Το στοιχείο που εξέχει είναι ο αριθμός των υπερπτήσεων που έφτασε τις 20, πρωτόγνωρο επίπεδο, που δεν καταγράφηκε ούτε τον Μάιο όταν και σημειώθηκε η μεγαλύτερη ένταση στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, πριν από την τρέχουσα.
Με δεδομένο ότι οι υπερπτήσεις αποτελούν την ύψιστη μορφή πρόκλησης -αν και όχι την πιο επικίνδυνη-, καθώς αμφισβητούν κυριότητα εδάφους και όχι μόνο κυριαρχικά δικαιώματα, τέτοιες κινήσεις αποτελούν παγίως μήνυμα του Ταγίπ Ερντογάν προς το Μέγαρο Μαξίμου. Συνήθως, ο Τούρκος πρόεδρος επιδιώκει έτσι να ανοίξει δίαυλο δημόσιας διαπραγμάτευσης ώστε να μπορέσει να διατυπώσει τις αξιώσεις του, ενώ παράλληλα επιζητά παρασκηνιακές συμφωνίες αμοιβαίων υπαναχωρήσεων.
Σύμφωνα με το ΓΕΕΘΑ καταγράφηκαν 98 παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου από 17 τουρκικά αεροσκάφη την Παρασκευή, σε Βορειοανατολικό, Κεντρικό και Νοτιοανατολικό Αιγαίο, ενώ σημειώθηκαν και εννέα εικονικές αερομαχίες μεταξύ ελληνικών και τουρκικών μαχητικών.
Τα τουρκικά αεροσκάφη (12 F-16, δύο F-4 και τρία ελικόπτερα), προέβησαν επίσης σε 17 παραβάσεις των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας στο FIR Αθηνών.
Είκοσι από τις παραβιάσεις ήταν οι υπερπτήσεις που πραγματοποίησαν τουρκικά μαχητικά πάνω από ελληνικά νησιά.
Δέκα από τα τουρκικά μαχητικά ήταν οπλισμένα, ενώ τα παραπάνω αεροσκάφη αναγνωρίστηκαν και αναχαιτίστηκαν σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες.
Αποστολή αναγνώρισης
Η ενεργοποίηση των F-4 (RF-4E Fantom II) αποτελεί όμως την ειδοποιό διαφορά και καταδεικνύει ευρύτερη κινητοποίηση τόσο από την τουρκική, όσο και από την ελληνική πλευρά. ο συγκεκριμένος τύπος αεροσκάφους, που βρίσκεται σε τελευταία στάδια της επιχειρησιακής του καριέρας (που μετρά 60 έτη) χρησιμοποιείται σε αποστολές αναγνώρισης, αυτές που σταδιακά εκχωρούνται στις μοίρες drones.
Η διεξαγωγή επιχειρήσεων αναγνώρισης-κατασκοπείας αποτελεί συνήθη διαδικασία στο Αιγαίο, καθώς αμφότερες οι πλευρές θέλουν να έχουν γνώση της διαμόρφωσης, διάρθρωσης και ανάπτυξης των δυνάμεων του αντιπάλου. Ωστόσο, σε αυτή την περίοδο, τέτοιες αποστολές προδίδουν κινητοποίηση δυνάμεων εδάφους! Οι σχηματισμοί που επελέγησαν ήταν πολυπληθείς, που καθώς κάθε ένα F-4 συνοδευόταν από έξι (!) F-16, που συνεπάγεται ότι χρειαζόταν μεγάλο και διαρκή αντιπερισπασμό προκειμένου να φτάσει στα σημεία που ήθελε και να συλλέξει το υλικό (φωτογραφίες).