Τι κι αν ο Ντόναλντ Τραμπ εξασφάλισε παραγγελίες 200 αεροσκαφών Boeing 737 MAX από τη British Airways, το αεροπλάνο αυτό δεν θα πετάξει ξανά, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα στην ευρωπαϊκή Airbus να καλύψει το κενό και να αυξήσει τις πωλήσεις της.
Η Boeing, ανακοίνωσε χθες Δευτέρα ότι θα αναστείλει προσωρινά την παραγωγή αεροσκαφών τύπου 737 MAX, καθώς η FAA δεν έδωσε το πράσινο φως για την επιστροφή τους στην ενεργό δράση, παραπέμποντας σε νέα τεστ το 2020. Ο στόλος των 737 MAX παραμένει καθηλωμένος στο έδαφος παγκοσμίως επί εννέα μήνες, έπειτα από δύο δυστυχήματα στην Ινδονησία και στην Αιθιοπία με 346 νεκρούς μέσα σε διάστημα πέντε μηνών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Boeing αντικατέστησε, λόγω της κρίσης με τα 737 MAX, τον Οκτώβριο τον επικεφαλής του τμήματος εμπορικών αεροσκαφών, το οποίο παρήγε το 60% των εσόδων της για το 2018.
Αν μη τι άλλο η απόφαση αυτή αποτελεί επίσημη αναγνώριση της αδυναμίας πιστοποιεί τις ευθύνες της εταιρίας, καταρρακώνει την ήδη λαβωμένη φήμη του συγκεκριμένου αεροσκάφους και θέτει τη Boeing σε κατάσταση κρίσης.
Το κόστος της καθήλωσης των 737 MAX υπολογίζεται ότι ανέρχεται για την αμερικανική αεροπορική βιομηχανία σε 9 δισεκατομμύρια ευρώ μέχρι στιγμής.
Ως τώρα, η Boeing συνέχιζε να παράγει τέτοια αεροσκάφη με ρυθμό που έφθανε τα 42 τον μήνα. Η εταιρία έχει στο στοκ της περίπου 400, τα οποία ωστόσο είναι αβέβαιο αν και πότε θα καταστούν λειτουργικά.
Η ανακοίνωση
Η διοίκηση της Boeing, προσπαθώντας να πειρορίσει τον αρνητικό αντίκτυπο της απόφασής της και να προσατευτεί έναντι αγωγών για αποζημιώσεις, διαβεβαίωσε ότι επανεκτιμά και αναπροσαρμόζει «συνεχώς» τα σχέδιά της για την παραγωγή του επιβατικού αεροσκάφους μεσαίων αποστάσεων, λαμβάνοντας υπόψη την πιθανότητα περαιτέρω παράτασης της ακινητοποίησης των MAX.
Στο πλαίσιο της διαδικασίας, «αποφασίσαμε να δώσουμε την προτεραιότητα στην παράδοση των αεροσκαφών που έχουμε στο στοκ» και «να αναστείλουμε την παραγωγή στο πλαίσιο του προγράμματος του 737 από τον επόμενο μήνα», αναφέρει ανακοίνωση της Boeing, στην οποία τονίζεται πως σε αυτό το στάδιο δεν προβλέπεται να γίνουν απολύσεις προσωπικού ή να δοθούν άδειες άνευ αποδοχών.
Η κίνηση ενδέχεται να έχει επιπτώσεις για την παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού της Boeing αλλά και την αμερικανική οικονομία. Η απόφαση ανακοινώθηκε έπειτα από τη διήμερη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της εταιρίας στο Σικάγο και ακολουθεί την ανακοίνωση της ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (FAA) ότι δεν θα εγκρίνει την επάνοδο του τύπου αυτού αεροσκάφους -στο οποίο η Boeing έχει στοιχηματίσει σε μεγάλο βαθμό το μέλλον της- πριν από το 2020.
Η μετοχή της Boeing έκλεισε με πτώση 4% χθες και είχε πέσει άλλο 1% έπειτα από περίπου μία ώρα σε συναλλαγές μετά το κλείσιμο. Τα στοιχεία για τα αποτελέσματα χρήσης της εταιρείας το τέταρτο τρίμηνο του 2019 πρόκειται να δοθούν στη δημοσιότητα στα τέλη του Ιανουαρίου.