Συστάσεις για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας του σχεδίου μείωσης των κόκκινων δανείων “Ηρακλής” δημοσίευσε η ΕΚΤ, οι οποίες όμως ενώ περιορίζουν το ρίσκο για τις τράπεζες, ταυτόχρονα αυξάνουν τον δημοσιονομικό κίνδυνο για τη χώρα, καθώς εφόσον υλοποιηθούν θα αναγκάσουν το Δημόσιο να εγγράψει ως βραχυχρόνια υποχρέωση το ποσό των 12 δισ.
Παράλληλα, η ΕΚΤ συστήνει τη δημιουργία, νέας ανεξάρτητης αρχής αξιολόγησης και παρακολούθησης της εγγύησης, τόσο προς την ανταπόκριση του εκδότη (ελληνικό Δημόσιο, όσο και προς την ορθότητα της ενεργοποίησης, διασφαλίζοντας έτσι τη διαφάνεια στη δευτερογενή αγορά. Η Ανεξάρτητη Αρχή, όμως, θα έχει πρόσθετο κόστος για τον προϋπολογισμό, το οποίο θα περιορίσει το δημοσιονομικό χώρο της κυβέρνησης, ενώ παράλληλα θα εντείνει εσωτερικούς ανταγωνισμούς που προδήλως υφίσταντο μεταξύ του ΥΠΟΙΚ, της Τράπεζας της Ελλάδος και το ΤΧΣ.
Η διαφάνεια και ο αντικειμενικός στόχος της ενίσχυσης της αποτελούν την πεμπτουσία των συστάσεων της ΕΚΤ προς το υπουργείο Οικονομικών.
Οι συστάσεις της ΕΚΤ, όμως, περιορίζουν τον δημοσιονομικό χώρο, ροκανίζοντας το “μαξιλάρι” των 36 δισ. και αυξάνουν τον κίνδυνο για το Δημόσιο από ενδεχόμενη κατάρρευση τραπεζών ή αργή ανάκαμψη του κλάδου, καθώς διευρύνουν το πλαίσιο και εντατικοποιούν τη διαδικασία του risk sharing.
Στην γνωμοδότηση που εξέδωσε σχετικά με το πρόγραμμα παροχής εγγύησης σε τιτλοποιήσεις πιστωτικών ιδρυμάτων, εκτιμά ότι ορισμένες διατάξεις του σχεδίου νόμου ενδέχεται να δημιουργήσουν νομική αβεβαιότητα και θα μπορούσαν να αναδιατυπωθούν αποτελεσματικά προς ενίσχυση της σαφήνειας και μείωση των κινδύνων.
Είναι ιδιαιτέρως σημαντικό να περιγραφούν με επαρκή σαφήνεια στο σχέδιο νόμου ή στη δευτερογενή νομοθεσία που πρόκειται να εκδοθεί κατ’ εξουσιοδότησή του οι ακόλουθες πτυχές του, καθώς όλες τους θα επηρεάζουν την εκτελεστότητα της εγγύησης του Δημοσίου και, συνεπώς, και την εν γένει αποτελεσματικότητα του προγράμματος: i) οι ημερομηνίες θέσης σε ισχύ και λήξης της εγγύησης του Δημοσίου και ii) οι ειδικότεροι κανόνες υποβολής αιτημάτων για χορήγηση εγγύησης του Δημοσίου.
Η ΕΚΤ θεωρεί ότι είναι άκρως σημαντικό να διατυπωθεί με σαφήνεια στο σχέδιο νόμου ή στη δευτερογενή νομοθεσία που πρόκειται να εκδοθεί κατ’ εξουσιοδότησή του η ακριβής διαδικασία που θα ακολουθείται από την υποβολή αιτήματος κατάπτωσης της εγγύησης ως την καταβολή του ποσού της, κατά τρόπο που θα διασφαλίζει την ιδιότητα της εγγύησης ως καταβλητέας «σε πρώτη ζήτηση» κατά τα οριζόμενα στο σχέδιο νόμου.
Προτείνει δε να αποσαφηνιστούν περαιτέρω στο σχέδιο νόμου ή στη δευτερογενή νομοθεσία που πρόκειται να εκδοθεί κατ’ εξουσιοδότησή του οι ειδικότεροι κανόνες για την παρακολούθηση των τιτλοποιήσεων που λαμβάνουν χώρα βάσει των διατάξεών του, τα συναφή απαιτούμενα έγγραφα και τη συχνότητα της παρακολούθησης.
Ακόμη, συνιστά να δημιουργηθεί ειδική ανεξάρτητη οντότητα αξιολόγησης για να παρακολουθεί τη συμμόρφωση της εγγύησης με τους προβλεπόμενους όρους έκδοσής της, τις ενέργειες του διαχειριστή και τα γεγονότα που θα προκαλούν κατάπτωση της εγγύησης.
Τέλος η ΕΚΤ ζητεί να γίνει σαφέστερη αναδιατύπωση της διάταξης περί ολοσχερούς εξόφλησης του κεφαλαίου των ομολογιών υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας πριν από την εξόφληση του τόκου των ομολογιών μεσαίας εξοφλητικής προτεραιότητας στο πλαίσιο της προτεραιότητας πληρωμών (waterfall structure).