Δυναμική ανακατατάξεων ακόμα και όξυνσης του σχετικά “χαλαρού” ανταγωνισμού σε media και τηλεπικοινωνίες, δημιουργεί η είσοδος του επιχειρηματία Βαγγέλη Μαρινάκη μέσω της εξαγοράς της ταινιοθήκης και του σήματος του Mega και της προαναγγλθείσας απόκτησης στρατηγικού πακέτου και του management της Forthnet από την Alter Ego.
Μετά από αρκετά χρόνια κρίσης, συρρίκνωσης της διαφημιστικής πίτας, συγκέντρωσης των κλάδων ηχηρών επιχειρηματικών αποχωρήσεων και περιορισμού της χρηματοδότησης του κλάδου από τις τράπεζες, η πομπώδης και πολιτικά αμβιλεγόμενη είσοδος του εφοπλιστή Βαγγέλη Μαρινάκη, φαίνεται ικανή να ταράξει τα λιμνάζοντα ύδατα στους δύο ιδιαίτερα ενεργούς κλάδους.
Το τοπίο στα ελληνικά media έχει αλλάξει ουσιωδώς στη διάρκεια της κρίσης με την αποχώρηση από των οικογενειών Μπόμπολα και Ψυχάρη, την είσοδο του Ιβάν Σαββίδη (Open) και την ανάκτηση εύρους από την οικογένεια Βαρδινογιάννη (Star, Alpha). Μόνος σταθερός πόλος αναδείχθηκε η οικογένεια Κυριακού, καθώς παρά τον θάνατο του ιδρυτή, Μίνωα Κυριακού, ο γιός του, Θοδωρής διατήρησε μερίδια αγοράς και δεν έχασε επιρροή.
Ο Βαγγέλης Μαρινάκης, πλέον, διαθέτει ισχυρή ρευστότητα που υπερβαίνει τα 600 εκατ. και προσεγγίζει το 1 δισ., μετά το deal στη ναυτιλία, με τη εν είδει συγχώνευση της Capital Product Partners LP, με την Diamond S Shipping του Wilbur Ross, υπουργού Εμπορίου των ΗΠΑ. Αυτό προκύπτει από το γεγονός ότι ο Βαγγέλης Μαρινάκης δεν φαίνεται να έχει λάβει μετοχές στην εταιρία του Ρος, όπου εισέφερε τον στόλο του.
Έρχονται ανατροπές
Το σκηνικό, όμως, τώρα μπορεί να αλλάξει άρδην, καθώς η ταυτόχρονη απόκτηση άδειας πανελλαδικής εμβέλειας στην τηλεόραση, του συγκροτήματος του παλαιού ΔΟΛ στον έντυπο Τύπο και το internet, καθώς και εταιρίας τηλεπικοινωνιών, από τον ίδιο επιχειρηματία δύναται να δημιουργήσει σημαντικές οικονομίες κλίμακας στον ψυχαγωγικό τομέα και διείσδυση στον ειδησεογραφικό που εκ των πραγμάτων θα προκαλέσει τεκτονικές αλλαγές στον φλοιό και πυρήνα δύο κομβικών αγορών.
Κινητικότητα στον τομέα των media, πάντως, έχει αναπτύξει και ο Σωκράτης Κόκκαλης, καθώς λέγεται πως ο επιχειρηματίας βρίσκεται πίσω από το Kontra Channel. Αν και το κανάλι δεν βρίσκεται στα main stream media, εν τούτοις, η μετοχική παρουσία του επιχειρηματία εκεί, αποτελεί ισχυρό σημειολογικό μήνυμα που δεν περνά απαρατήρητο.
Εξελίξεις, πάντως, έχουν ήδη πυροδοτηθεί στον ηλεκτρονικό Τύπο, όπου η 24Media φαίνεται να χάνει μερίδιο αγοράς, καθώς αναγκάστηκε ήδη να διακόψει τη λειτουργία του ραδιοφώνου, ενώ οι Αττικές Εκδόσεις του Θεοχάρη Φιλιππόπουλου, απέκτησαν το thetoc.gr της Έλλης Στάη.
Έτσι διαμορφώνεται κλίμα ανασύνθεσης και ανασύνταξης των media, τάση που δεν αποκλείεται να περάσει και στις τηλεπικοινωνίες, δεδομένου ότι οι δύο κλάδου αναπτύσσουν “εξαρτήσεις” σε αρκετά επίπεδα και καθίσταται συμπληρωματικοί σταδιακά.
Μέχρι στιγμής, πάντως, οι εκδότες είχαν αποφύγει να αναπτύξουν θέσεις στις τηλεπικοινωνίες, με εξαίρεση πολύ παλαιότερα τον Δημήτρη Κοντομηνά που είχε εταιρία τηλεπικοινωνιών και κανάλι, αλλά αυτό το σχήμα ήταν βραχύβιο. Αντιστοίχως, οι μέτοχοι των τηλεπικοινωνιακών εταιριών έχουν κρατήσει αποστάσεις από τα media, περιοριζόμενοι στην ανάπτυξη και αναμετάδοση περιεχομένου, χωρίς να επιζητούν την οικοδόμηση θέσεων μέσω της απόκτησης επιρροής.
Έτσι, πολύ σύντομα ο Βαγγέλης Μαρινάκης θα διαθέτει τον όμιλο με το μεγαλύτερο εύρος επιρροής και βάθος παραγωγής, καθώς ελέγχει ήδη τον πάλαι ποτέ ΔΟΛ, το Mega και σύντομα τη Forthnet, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες βρίσκεται πίσω και από άλλες εφημερίδες και ηλεκτρονικά media.
Τούτων δοθέντων, πρόσφατη κόντρα Μαρινάκη-Κόκκαλη, δεν μπορεί να είναι ούτε τυχαία, ούτε συγκυριακή, δεδομένου μάλιστα ότι η κυβέρνηση τρέχει ένα ιδιαίτερα φιλόδοξο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων που θα ενδιέφερε αμφότερους, ιδιαίτερα στο σκέλος των τυχερών παιχνιδιών και της… “ψυχαγωγίας”.