Τη βόμβα των σωρευμένων ζημιών 11 δισ. που έχουν οι ΔΕΚΟ αποφάσισε να απασφαλίσει το κυβερνητικό επιτελείο στο πλαίσιο της ευρύτερης στρατηγικής περιορισμού του κράτους, σε μια προσπάθεια να προλειάνει το έδαφος στην κοινωνία για ένα μεγάλο πακέτο αποκρατικοποιήσεων, μέσω του οποίου το Μαξίμου φιλοδοξεί να προσελκύσει Άμεσες Ξένες Επενδύσεις και να δώσει χώρο και προοπτικές στο ελληνικό επιχειρηματικό κεφάλαιο.
Έτσι, σύμφωνα με δημοσίευμα της “Καθημερινής” οι μεγάλες ΔΕΚΟ παραμένουν ζημιογόνες, ενώ πλέον η προσοχή στρέφεται στις σωρευμένες ζημιές. Επίσης, το δημοσίευμα προβάλλει εξίσου το χάσμα αποδοχών μεταξύ των ΔΕΚΟ, του υπόλοιπου Δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα, ιδιαίτερα στα ανώτατα στελέχη.
Η πρακτική αυτή παραδοσιακά ενεργοποιεί κοινωνικούς αυτοματισμούς, ανταγωνισμό και διάθεση εξίσωσης, περιορίζοντας έτσι τα περιθώρια αντίδρασης των συνδικαλιστών και διοικήσεων, τους οποίους θέτει απριόρι αντιμέτωπους με την κοινωνίας, έχοντας σκιαγραφήσει το προφίλ τους ως “προνομιούχους” και “κηφήνες”.
Ακόμα και στις περιπτώσεις που η κατάσταση τω ΔΕΚΟ είναι οριακά και τα προβλήματα εγνωσμένα, τέτοιες κινήσεις υπονομεύουν ενεργά την όποια προοπτική επίτευξης υψηλών αξιών στην πώληση, ζήτημα που ανέκυψε και από τους χειρισμούς γύρω από τη ΔΕΗ.
Ενδιαφέρον έχει ότι στο Δημοσίευμα της “Καθημερινής” γίνεται ιδιαίτερη μνεία στις “κρατικές επιχορηγήσεις”, που λαμβάνουν οι ΔΕΚΟ, δημιουργώντας έτσι την εντύπωση ότι οι ζημιές και οι παχυλοί μισθοί καλύπτονται από τη φορολογία.
Από τα στοιχεία του δημοσιεύματος προκύπτει ότι ο ΟΑΣΑ, η ΕΡΤ, ο ΟΣΕ και τα ΕΑΣ το 2018 είχαν έσοδα από παρεχόμενες υπηρεσίες ύψους 249 εκατ. ευρώ. Τα πιο πολλά από αυτά αφορούν τα έσοδα του ΟΑΣΑ, ύψους 197 εκατ. ευρώ. Για τη λειτουργία τους οι ίδιες ΔΕΚΟ επιδοτήθηκαν κατά την ίδια περίοδο με 431 εκατ. ευρώ. Οι μεγαλύτερες (άμεσες) επιδοτήσεις που δόθηκαν αφορούσαν την ΕΡΤ, ύψους 181 εκατ. ευρώ και τον ΟΑΣΑ ύψους 156 εκατ. ευρώ.
Από την παράγραφο αυτή προσδιορίζονται επαρκώς οι υπό πώληση, μετοχοποίηση ή αναδιάρθρωση οργανισμοί, ενώ παράλληλα διαμορφώνεται το πλέγμα υποστήριξης από την κοινωνία.
Πρέπει βέβαια να σημειωθεί ότι η προώθηση των αποκρατικοποιήσεων, αποτελεί ζήτημα μείζονος σημασίας για τους εταίρους, ενώ ενδιαφέρον για συμμετοχή στο εν λόγω πρόγραμμα έχουν εκφράσει ΗΠΑ, Ρωσία και Κίνα.
Με εξαίρεση τον ΟΑΣΑ, οι παρεχόμενες επιδοτήσεις στις ΔΕΚΟ είναι πολλαπλάσιες των εσόδων τους. Ακραίο παράδειγμα είναι η ΕΡΤ, η οποία το 2018 μόλις το 7% των συνολικών εσόδων της –περίπου 13 εκατ. ευρώ– προέρχεται από τις εμπορικές δραστηριότητές της και το υπόλοιπο 93% από το ανταποδοτικό τέλος που καταβάλλουν υπέρ της εταιρείας οι καταναλωτές στους λογαριασμούς της ΔΕΗ.
Η ΕΡΤ, πάντως, ήταν η μόνη από τις τέσσερις ΔΕΚΟ που εμφάνισε κέρδη εντός του 2018, καθώς η επιδότηση που λαμβάνει είναι πολύ μεγαλύτερη των εξόδων της επιχείρησης. Πέρυσι, όμως, υπήρξε μεγάλη αύξηση εξόδων της επιχείρησης, αφού ανήλθαν σε 147 εκατ. ευρώ, έναντι 125 εκατ. ευρώ το 2017. Η αύξηση αυτή αποδίδεται κυρίως στα δικαιώματα αθλητικών μεταδόσεων.
Όπως επισημαίνει το δημοσίευμα, φέτος, τα έξοδα της ΕΡΤ θα ξεπεράσουν τα 200 εκατ. ευρώ, καθώς η εταιρεία πρόκειται να αποζημιώσει τις συμβάσεις εργαζομένων που διεκόπησαν το 2013, με το προσωρινό κλείσιμο της ΕΡΤ. Συνολικά 69 εκατ. ευρώ θα κοστίσει στους Ελληνες καταναλωτές η αναβίωση των συμβάσεων της περιόδου 2013-2015 και τα οποία θα βαρύνουν τη χρήση του 2019. Ηδη η ΕΡΤ έχει αναθεωρήσει τον προϋπολογισμό της προς αυτή την κατεύθυνση.
Σημειώνεται ότι η επιδότηση του ΟΣΕ ύψους 73 εκατ. ευρώ δεν περιλαμβάνει τις καταπτώσεις εγγυητικών δανείων, οι οποίες χρεώνονται στο ελληνικό Δημόσιο. Μόνον πέρυσι το ελληνικό Δημόσιο κατέβαλε για την εξόφληση δανειακών συμβάσεων 714 εκατ. ευρώ, ενώ για φέτος εκτιμάται ότι θα καταβάλει άλλα 255 εκατ. ευρώ.
Ο ΟΣΕ στο τέλος του 2018 είχε μη ληξιπρόθεσμες δανειακές οφειλές ύψους 1,58 δισ. ευρώ και τις οποίες προφανώς δεν μπορεί να εξυπηρετήσει ο ίδιος.
Ζημίες ύψους 50 εκατ. ευρώ εμφάνισε και ο ΟΑΣΑ, ο οποίος πέρυσι έλαβε χαμηλότερη επιδότηση από το ελληνικό Δημόσιο. Συνολικά οι δύο θυγατρικές του επιχειρήσεις (ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ), έλαβαν επιδοτήσεις ύψους 157 εκατ. ευρώ, έναντι 210 εκατ. ευρώ που είχαν λάβει το 2017. Η μείωση της επιδότησης του ΟΑΣΑ ουσιαστικά μεταφράστηκε στις ζημίες της επιχείρησης.
Ο ΟΑΣΑ είναι η κρατική επιχείρηση που πέρυσι εμφάνισε ουσιαστική αύξηση εσόδων από παρεχόμενες υπηρεσίες. Η αύξηση αυτή ανήλθε σε 14% και αποδίδεται κυρίως στην εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου (Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου ή ΑΣΣΚ). Η αύξηση αυτή σε συγκρίσιμη βάση είναι ακόμη μεγαλύτερη και μπορεί να πλησιάζει το 30%, δεδομένου ότι η υποχρεωτική χρήση του ΑΣΣΚ έγινε το καλοκαίρι του 2018.
Τέλος, η “Καθημερινή” επιχειρεί να στιγματίσει και τις πρακτικές διοικήσεων να καθυστερήσουν την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων, αποδίδοντάς την επιλογή αυτή σε προσπάθεια συγκάλυψης της κατάστασης.