Σκηνικό εξωγενών πιέσεων να στηριχθεί η κυβερνητική πολιτική έγκρισης του business plan της Cosco στον ΟΛΠ που επηρεάζει ολόκληρο, σχεδόν, το παραλιακό μέτωπο του Πειραιά, φαίνεται ότι στήνεται με αφορμή το ταξίδι του Κυριάκου Μητσοτάκη στην Κίνα και τις συναντήσεις με τον πρόεδρο ΣΙ Ζινπίνγκ και αξιωματούχους της Cosco και του Κομμουνιστικού Κόμματος Κίνας.
Ο Έλληνας πρωθυπουργός κατέστησε σαφές ότι η ελληνική κυβέρνηση προωθεί με επιταχυνόμενο βήμα την έγκριση του business plan της Cosco, στο οποίο αντιδρούν τοπικές εταιρίες στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη και άλλοι θεσμικοί φορείς.
Ταυτόχρονα, όμως με τις δηλώσει του Κυριάκου Μητσοτάκη, έρχεται και επιστολή της Διεθνούς Ναυτικής Ένωσης, η απευθύνεται προς το υπουργείο Ναυτιλίας και στοιχειοθετεί την αναγκαιότητα της έγκρισης κατασκευής του προβλήματα IV του ΟΛΠ.
Οι κινήσεις αυτές σηματοδοτούν μια νέα διαδικασία προσέγγισης Αθήνας και Πεκίνου, τη στιγμή που ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν κατάφερε να συναντήσει στις ΗΠΑ τον Ντόναλντ Τραμπ και οι σχέσεις με τον Εμμάνουελ Μακρόν δεν βρίσκονται και στο καλύτερο δυνατό επίπεδο. Τα μηνύματα που εξάγονται είναι προφανή, ωστόσο, κανείς δεν μπορεί να προβλέψει την εξέλιξη τόσο πολυσύνθετων σχέσεων.
Στην επιστολή της προς το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής η Ένωση αναφέρεται στην πρόσφατη απόφαση της ΕΣΑΛ, η οποία δεν ενέκρινε την κατασκευή επειδή έκρινε ότι δεν είναι ώριμες προς τούτο οι συνθήκες και εκφράζει την αντίθεσή της, τονίζοντας ότι με τον τρόπο αυτό παγώνει η προοπτική αναβάθμισης του λιμανιού.
«Με την ολοκλήρωση των έργων της επέκτασης εντός διετίας είναι δε3δομένη όχι μόνο η περαιτέρω αύξηση του αριθμού των προσεγγίσεων πλοίων, αλλά και η προσέλκυση περισσότερων πλοίων χωρητικότητας άνω των 24.000 teus, που αποτελεί τον κύριο παράγοντα ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος για τα λιμάνια»
αναφέρει χαρακτηριστικά.
«Η απόφαση της ΕΣΑΛ… παγώνει την προοπτική πραγματικής αναβάθμισης και αυτό πιστεύουμε ότι θα αποτελέσει τροχοπέδη στην εξελικτική του πορεία» επισημαίνει και εξηγεί: «Λαμβάνοντας υπόψη ότι τα πέντε κορυφαία λιμάνια της Ευρώπης επενδύουν συνεχώς στις υποδομές τους για να ανταποκριθούν στις ανάγκες των διεθνών τακτικών γραμμών, ανάλογες πεενδυτικές δράσεις θα πρέπει να συνεχίσουν να γίνονται και στο λιμάνι του Πειραιά».
H Διεθνής Ναυτική Ένωση τονίζει πως κάτι τέτοιο θα ήταν προς όφελος συνολικά της ελληνικής οικονομίας και της δημιουργίας θέσεων εργασίας και καλεί το υπουργείο να επανεξετάσει το θέμα.
Από την Κίνα ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε για το θέμα:
«Το συμπληρωματικό σχέδιο όσον αφορά την επέκταση της δυνατότητας του λιμανιού ως προς το κομμάτι της διαχείρισης των κοντέινερ είναι ένα σημείο που είναι προς συζήτηση».
Πρόσθεσε μάλιστα πως «η ελληνική κυβέρνηση είναι εξαρχής πολύ θετική με την προϋπόθεση ότι θα μπορέσουμε να πείσουμε και την τοπική κοινωνία -ενδεχομένως μέσα από μια σειρά από αντισταθμιστικά οφέλη- ότι αυτή η επένδυση θα είναι συνολικά προς όφελός της και δεν θα υποβαθμίσει την ποιότητα του περιβάλλοντος».