Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται πλέον ο εκκλησιαστικός πόλεμος στην Ορθόδοξη Εκκλησία, καθώς η Εκκλησία της Ρωσίας σταματάει την κοινωνία της Ευχαριστίας με τον επικεφαλής της Ελληνικής Ορθόδοξης Εκκλησίας Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο, ενώ διαμόρφωσε και black list ιεραρχών από την Ελλάδα.
Οι κινήσεις του Πατριαρχείου της Ρωσίας ακολουθούν την αναγνώριση της Εκκλησίας της Ουκρανίας από την Διαρκή Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος, την οποία ανακήρυξε αυτοκέφαλη το Οικουμενικό Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης. Οι εξελίξεις ήταν εν πολλοίς αναμενόμενες η θρησκευτικές κοινότητες παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ταυτότητα των λαών στην Ανατολική Ευρώπη και τα Βαλκάνια και ως εκ τούτου οι επιρροές που δέχονται και που ασκούν εντάσσονται στο ευρύτερο γεωπολιτικό σκηνικό.
Έτσι, η χορήγηση του τόμου της Αυτοκεφαλίας στην Εκκλησία της Ουκρανίας από το Οικουμενικό Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης οδήγησε σε ρήξη με την Εκκλησία και το Πατριαρχείο της Ρωσίας, όπου υπαγόταν μέχρι πρότινος. Οι σχέσεις Μόσχας-Φαναρίου δεν ήταν ποτέ καλές, καθώς οι Ρώσοι πατριάρχες ήθελαν πάντα να υπονομεύσουν το Οικουμενικό Πατριαρχείο, ωστόσο δεν είχαν φτάσει ποτέ στο σημείο της ευθείας αμφισβήτησης και της διακοπής κοινωνίας.
Η απόφαση της Εκκλησίας της Ρωσίας να διακόψει την κοινωνία της Ευχαριστίας με τον επικεφαλής της Ελληνικής Ορθόδοξης Εκκλησίας Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο και του Πατριαρχείου να καταρτίσει λίστα ανεπιθύμητων ιεραρχών από την Ελλάδα, αποτελούν ανοίγουν νέο κεφάλαιο στη σύγκρουση. Οι κινήσεις αυτές δεν αποτελούν μόνο μια διπλωματική και ενδεχομένως αμυντική πράξη, αλλά είναι απόλυτα επιθετικές και στοχεύουν στην υπονόμευση της εξουσίας του Αρχιεπίσκοπου Ιερώνυμου, τη δημιουργία ρηγματώσεων στην ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος και στην εδραίωση επιλεκτικών, σχέσεων με συγκεκριμένους Μητροπολίτες, με στόχο να διατηρήσει την επιρροή της στην Ελλάδα η Ρωσική Εκκλησία και κατ’ επέκταση το Κρεμλίνο, αλλά παράλληλα να περιορίσουν την απήχηση του Ιερώνυμου στη ΔΙΣ.
Σύμφωνα με το Sputnik ο Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ Ιλαρίων, επικεφαλής του τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων δήλωσε ότι:
«Πιστεύω ότι την επόμενη Κυριακή, όταν ο Πατριάρχης λειτουργήσει, αυτή η μνημόνευση δεν θα γίνει»
Παράλληλα, ο Ρώσος Μητροπολίτης εξέφρασε ότι η ρωσική ορθόδοξη εκκλησία είναι έτοιμη να διατηρήσει την κοινωνία με εκείνους τους επισκόπους που δεν αναγνωρίζουν το ουκρανικό σχίσμα.
Νωρίτερα, η Σύνοδος της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας είχε εξουσιοδοτήσει τον Πατριάρχη Κύριλλο να μην μνημονεύσει τον Ιερώνυμο στη λειτουργία, αν αναγνωρίσει τη σχισματική Ουκρανική Εκκλησία.
Σημειώνεται ότι η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία, μετά από την επίσημη αναγνώριση της «νέας εκκλησίας» της Ουκρανίας από την Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία, είχε εκφράσει την απογοήτευσή της.
Είχε προηγηθεί η ειρηνική επιστολή από τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών Ιερώνυμο προς τον επικεφαλής της σχισματικής εκκλησίας της Ουκρανίας Επιφάνιο, με την οποία η Εκκλησία της Ελλάδος έγινε η πρώτη Εκκλησία που επισήμως αναγνώρισε τη «νέα εκκλησία» της Ουκρανίας.
Αναφερόμενο στην εξέλιξη αυτή το Πατριαρχείο της Μόσχας είχε κάνει λόγο για «νομιμοποίηση του σχίσματος», προειδοποιώντας για καταστροφικές συνέπειες για εκατομμύρια χριστιανών στην Ουκρανία και σε άλλες χώρες.
Επίσης. το κέντρο προσκυνημάτων του Πατριαρχείου της Μόσχας συνέταξε λίστα επισκοπών της Ελληνικής Ορθόδοξης Εκκλησίας που δεν συστήνονται από την Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία για επίσκεψη.
Η Σύνοδος της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας είχε δηλώσει προ ημερών ότι δεν θα ευλογήσει προσκυνηματικά ταξίδια σε εκείνες τις επισκοπές της Εκκλησίας της Ελλάδας, των οποίων οι επίσκοποι θα εισέλθουν σε λειτουργική κοινωνία με τους εκπροσώπους της «νέας εκκλησίας» της Ουκρανίας.
Το Κέντρο Προσκυνημάτων του Πατριαρχείου της Μόσχας εξήγησε ότι για την ώρα υπάρχουν έξι τέτοιες επισκοπές, η Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών, η Ιερά Μητρόπολη Λαγκαδά, η Ιερά Μητρόπολη Βέροιας, η Ιερά Μητρόπολη Άρτας, η Ιερά Μητρόπολη Τρίκκης, με κέντρο τα Τρίκαλα και η Ιερά Μητρόπολη Δημητριάδος με κέντρο τον Βόλο.
Την ίδια ώρα οι προσκυνητές μπορούν να επισκέπτονται τον Άρειο Πάγο, μέρος από απηύθυνε το κήρυγμά του ο Απόστολος Παύλος, καθώς δεν βρίσκεται σε εκκλησιαστική κατοχή, αλλά ανήκει στην Ακρόπολη και θεωρείται μουσειακή περιοχή.