Άβυσσος είναι η διαφορά που χωρίζει τις εκτιμήσεις του ΔΝΤ για την ελληνική οικονομία από αυτές της κυβέρνησης που αποδέχεται και η Κομισιόν, στο πλαίσιο του προϋπολογισμού, διαμορφώνοντας μια αρκετά προβληματική εικόνα και σύγχυση για τη αποτελεσματικότητα των πολυδιαφημισμένων μέτρων επανεκκίνησης της οικονομίας.
Η έκθεση του Ταμείου, που στο παρελθόν έχει αρκετές φορές αστοχήσει, προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα 3,3% για το τρέχον έτος, αλλά και 2,6% για το 2020, έναντι συμφωνημένου στόχου 3,5% μέχρι και το 2021 και πρόβλεψης για 3,6% στον προϋπολογισμό.
Οι συγκεκριμένες εκτιμήσεις αποτυπώνονται στην έκθεση «Δημοσιονομικό Παρατηρητήριο» (Fiscal Monitor), την οποία παρουσίασε σήμερα ο διευθυντής του Δημοσιονομικού Τμήματος του ΔΝΤ, Βίτορ Γκασπάρ, στο πλαίσιο της φθινοπωρινής συνόδου του Ταμείου που πραγματοποιείται στην Ουάσιγκτον.
Παράλληλα, το ΔΝΤ προβλέπει σταθερότητα και μείωση των κρατικών δαπανών, αλλά ταχύτερη μείωση των δημοσίων εσόδων.
Υπ’,αυτό το πρίσμα το ΔΝΤ είναι σίγουρο ότι θα απαιτήσει περισσότερες μεταρρυθμίσεις και επανυπολογισμό της αποδοτικότητας των μέτρων που έχουν ληφθεί καθώς και αυτοματοποίηση των μηχανισμών δημοσιονομικού ελέγχου.
Ειδικότερα, το ΔΝΤ υπολογίζει ότι η Ελλάδα θα παράγει πρωτογενές πλεόνασμα:
· 3,3% του ΑΕΠ για το 2019
· 2,6% του ΑΕΠ για το 2020
· 2,5% του ΑΕΠ για το 2021
· 2,5% του ΑΕΠ για το 2022
· 2,3% του ΑΕΠ για το 2023
· 2% του ΑΕΠ για το 2024
Δημοσιονομικό Έλλειμμα
Το Ταμείο εκτιμά πως το δημοσιονομικό έλλειμμα της Ελλάδας είναι εφέτος στο 0,3% του ΑΕΠ, ενώ για τα επόμενα έτη υπολογίζει:
· 1% του ΑΕΠ για το 2020
· 1,1% του ΑΕΠ για το 2021
· 1,2% του ΑΕΠ για το 2022
· 1,4% του ΑΕΠ για το 2023
· 1,6% του ΑΕΠ για το 2024
Διαρθρωτικό Πρωτογενές Πλεόνασμα
Όσον αφορά το πλεόνασμα, συνυπολογιζόμενου του ρυθμού ανάπτυξης, το ΔΝΤ υπολογίζει ότι το διαρθρωτικό πρωτογενές πλεόνασμα θα βρίσκεται εφέτος στο 5,1% του ΑΕΠ, ενώ για τα επόμενα έτη εκτιμά:
· 3,6% του ΑΕΠ για το 2020
· 2,8% του ΑΕΠ για το 2021
· 2,6% του ΑΕΠ για το 2022
· 2,3% του ΑΕΠ για το 2023
· 2% του ΑΕΠ για το 2024
Διαρθρωτικό Αποτέλεσμα
Όσον αφορά το δημοσιονομικό αποτέλεσμα συνυπολογιζόμενου του ρυθμού ανάπτυξης, το ΔΝΤ τοποθετεί το διαθρωτικό πλεόνασμα στο:
· 1,7% του ΑΕΠ για το 2019
· 0,1% του ΑΕΠ για το 2020
· 0,7% του ΑΕΠ για το 2021
· 1,1% του ΑΕΠ για το 2022
· 1,4% του ΑΕΠ για το 2023
· 1,7% του ΑΕΠ για το 2024
Έσοδα Γενικής Κυβέρνησης
Οι εκτιμήσεις του ΔΝΤ τοποθετούν στο 47,7% του ΑΕΠ τα έσοδα της γενικής κυβέρνησης για το 2019, ενώ στη συνέχεια προβλέπουν:
· 46,5% του ΑΕΠ για το 2020
· 45,8% του ΑΕΠ για το 2021
· 45,3% του ΑΕΠ για το 2022
· 44,9% του ΑΕΠ για το 2023
· 44,1% του ΑΕΠ για το 2024
Κρατικές Δαπάνες
Η μείωση των εσόδων της γενικής κυβέρνησης αναμένεται να αντισταθμιστεί από την μείωση των δαπανών που καταγράφει το ΔΝΤ.
Ειδικότερα, το Ταμείο υπολογίζει ότι οι κρατικές δαπάνες θα βρίσκονται στο:
· 48% του ΑΕΠ για το 2019
· 47,5% του ΑΕΠ για το 2020
· 46,9% του ΑΕΠ για το 2021
· 46,4% του ΑΕΠ για το 2022
· 46,3% του ΑΕΠ για το 2023
· 45,7% του ΑΕΠ για το 2024
Χρέος της Γενικής Κυβέρνησης
Το ΔΝΤ διαβλέπει ότι μέσα στην επόμενη πενταετία (2019-2024) το χρέος της γενικής κυβέρνησης θα έχει μειωθεί κατά 22,5% του ΑΕΠ. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Ταμείου, η πορεία του χρέους της γενικής κυβέρνησης θα είναι η εξής:
· 176,6% του ΑΕΠ το 2019
· 171,4% του ΑΕΠ το 2020
· 167,1% του ΑΕΠ το 2021
· 161,7% του ΑΕΠ το 2022
· 157,2% του ΑΕΠ το 2023
· 154,1% του ΑΕΠ το 2024.