Συνέντευξη με την οποία κάνει αρκετά βήματα πίσω όσον αφορά την προοπτική απόκτησης γαλλικών φρεγατών από την Ελλάδα έδωσε ο υπουργός Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος, σε συνέντευξη που παραχώρησε στην Καθημερινή και τον Βασίλη Νέδο, ξεκαθαρίζοντας ότι οι συζητήσεις είναι σε πρώιμο στάδιο, κίνηση που θα μπορούσε, όμως, να αποτελεί όμως ακόμα και διαπραγματευτικό ελιγμό.
Οι Γάλλοι της Naval πάντως έχουν επενδύσει πολλά στην πώληση δύο φρεγατών στην Ελλάδα, project που αποτιμάται στα 1,5 με 2 δισ. και θα έχει διάρκεια μέχρι και 8 χρόνια. Η γαλλική εταιρία Naval Group έχει εφαρμόσει, την τελευταία διετία, ένα ευρύ και επιθετικό πρόγραμμα επικοινωνιακής προώθησης των φρεγατών, μέσω ενημέρωσης δημοσιογράφων, διαφημίσεων σε sites, blogs και έντυπα αμυντικού και ευρέως ενδιαφέροντος, ενώ έχει οργανώσει και δίκτυο υποστήριξης με αποστράτους αξιωματικούς που συμμετέχουν στη διαμόρφωση της άποψης της κοινής γνώμης.
Για την πρόσκτηση γαλλικών φρεγατών θα πρέπει να πω ότι οι συζητήσεις είναι σε πολύ πρώιμο στάδιο και το μόνο που υπάρχει στο τραπέζι είναι μια συμφωνία των δύο ηγετών του προέδρου Μακρόν και του πρωθυπουργού μας, όσον αφορά της Ελλάδας να αγοράσει και τη δυνατότητα της Γαλλίας να πωλήσει. Εχει όμως πολύ δρόμο ακόμα διότι, τόσο σε επίπεδο τεχνικό μεταξύ των ομάδων εργασίας των δύο χωρών με στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού και της Γενικής Διεύθυνσης Εξοπλισμών, όσο και σε επίπεδο χρηματοδότησης, πρέπει να υλοποιηθούν όλες οι λεπτομέρειες. Επομένως, βρισκόμαστε ακόμα στο πρώιμο στάδιο της εκδήλωσης ενδιαφέροντος.
δήλωσε ο κ. Παναγιωτόπουλος απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ενώ συμπλήρωσε ότι:
Αλλωστε, αυτό το πρόγραμμα επί της ουσίας θα σημαίνει ότι η πρώτη φρεγάτα θα παραδοθεί στην Ελλάδα, εάν όλα κυλήσουν ομαλά και συμφωνήσουμε και στα δύο επίπεδα, τεχνικό και χρηματοδοτικό, το 2024. Εχουμε ακόμα μέλλον και στο μεσοδιάστημα θα πρέπει να φροντίζουμε ώστε οι υπάρχουσες μονάδες του Π.Ν. να συντηρούνται έτσι ώστε να είναι στην απαιτούμενη επιχειρησιακή ετοιμότητα. Είναι το πρόγραμμα των ΜΕΚΟ, των δύο πυραυλακάτων που ναυπηγούνται στην Ελευσίνα. Αλλά και η συντήρηση όλων των σκαφών που γίνονται στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας.
Οι αναφορές του υπουργού στα προγράμματα αναβάθμισης φρεγατών και ναυπήγησης ταχέων πλοίων δείχνουν ότι η ένταση εστιάζεται στην αναβάθμιση της δυναμικότητας του ΠΝ άμεσα, καταδεικνύοντας άμεσες στρατηγικές ανάγκες, για τις οποίες η Ελλάδα είχε στο παρελθόν συζητήσει λύσεις ενοικίασης ή παραχώρησης πολεμικών πλοίων με τη Γαλλία, οι οποίες όμως δεν προχώρησαν.
Τα ελληνικά media, έχουν εστιάσει σχεδόν κατ΄αποκλειστικότητα στην υπέρβαση των οικονομικών ζητημάτων, αναδεικνύοντας λύσεις χρηματοδότησης και ευελιξίας στη λογιστική καταγραφή αλλά και στον δημοσιονομικό χώρο, υπονοώντας ότι με παρέμβαση της Γαλλίας στους θεσμούς, τα ζητήματα αυτά θα μπορούσαν να επιλυθούν. Ήτοι να χρηματοδοτηθούν με τα κέρδη των ελληνικών ομολόγων ANFA και SNP’s, σενάριο που είχε προωθήσει και η προηγούμενη κυβέρνηση, ενώ η λογιστική αποτύπωση να γίνει στο τέλος του προγράμματος και όχι τμηματικά κατά τη διάρκεια υλοποίησής του, αν και ταμειακά θα ήταν pay as go.
Πολιτικά, πάντως, η συνέντευξη δημοσιεύεται τη στιγμή που ο Έλληνας πρωθυπουργός μεταβαίνει στις ΗΠΑ, όπου θα έχει μπαράζ επαφών με ξένους ηγέτες, μεταξύ των οποίων δεν θα είναι ο Εμμάνουελ Μακρόν, γεγονός που εγείρει κάποια ερωτηματικά. Στρατηγικά, πάντως, ο υπουργός Άμυνας καθιστά σαφές ότι η Ελλάδα θέλει άμεσες λύσεις, γεγονός που δείχνει ότι ενδεχόμενη επίσπευση των παραδόσεων θα μπορούσε να είναι game changer.