Με lobbying στις Βρυξέλλες και την Φρανκφούρτη και μπαράζ δημοσιευμάτων στο εσωτερικό επιχειρεί το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης και η Ένωση Ελληνικών Τραπεζών να περάσουν το “Hercules Project” προλειαίνοντας ταυτόχρονα το έδαφος για την άμεση εφαρμογή του. Κύριο μέλημα της κυβέρνησης είναι να περάσει τον σκόπελο της DG Comp., όπου εξετάζεται το ενδεχόμενο να χαρακτηριστεί κρατική βοήθεια, ενώ στη συνέχεια μείζον θέμα αποτελεί η λογιστική καταγραφή των πράξεων και των προϊόντων ώστε να μην επιβαρύνουν κρίσιμους οικονομικούς δείκτες των τραπεζών.
Το νέο μοντέλο, απ’ όσα έχουν γίνει μέχρι τώρα γνωστά στοχεύει στην πώληση δανείων συνολικής ονομαστικής αξίας 30 δισ. από τις τράπεζες σε οχήματα ειδικού σκοπού SPV’s, για τα οποία το Δημόσιο θα παράσχει εγγυήσεις στο 30% της αξίας τους, ήτοι 10 δισ. (έναντι 5-8 δισ. που προέβλεπε το σχέδιο της προηγούμενης κυβέρνησης), ενώ οι τράπεζες θα πληρώσουν ετήσιο τόκο 2% για το ύψος των εγγυήσεων που χρησιμοποιούν, που συνολικά θα μπορούσε να ανέλθει στα 200 εκατ.
Ωστόσο ακόμα δεν έχει γνωστές οι λεπτομέρειες της απόδοσης και της λογιστικής καταγραφής των πράξεων αυτών και συνεπώς δεν είναι εύκολο να συναχθούν οι επιπτώσεις και οι ωφέλειες που θα αποκομίσουν σε κεφαλαιακή, ταμειακή και λειτουργική βάση. Παράλληλα, ασαφής παραμένει και η νομική βάση του εγχειρήματος, καθώς θέμα εγείρεται για το δίκαιο στο οποίο εμπίπτουν τα ομόλογα, τη μεταβίβαση εγγυήσεων και τη νομική διαδικασία για τον αρχικό δανειολήπτη, αλλά και μεταξύ των αντισυμβαλλομένων.
Τα στοιχεία αυτά, αν και φαίνονται δευτερύοντα, εν τούτοις δύναται να επηρεάσουν τους δείκτες ρευστότητας, ρίσκου και κεφαλαιακής επάρκειας των τραπεζών, καθώς αποτελούν κλειδί για την αποτίμηση της τελικής αξίας των προϊντοποιημένων δανείων.
Για τη λειτουργία του σχήματος, που προσομοιάζει στο ιταλικό μοντέλο, τα δάνεια θα τιτλοποιούνται σε δομημένα προϊόντα που θα αποτελούνται από ένα μίγμα senior secured bonds, asset backed bonds και junior bonds. Το Δημόσιο, σε αυτό το πλαίσιο, θα καλύπτει με εγγυήσεις τα SSB, οι τράπεζες θα εισφέρουν ενδεχόμενες εξασφαλίσεις, κυρίως σε ακίνητα, ενώ το κομμάτι των junior unsecured bonds θα ριθμιζει την τελική τιμή ανάλογα με την αξιολόγηση που θα λαμβάνει.
Οι τράπεζες θα πληρώνουν για τα senior bond επιτόκιο 2% με κλιμάκωση λαμβάνοντας υπόψη ως βάση το CDS το Credit Default Swaps για 3 ή 5 χρόνια ανάλογα με τον χρόνο διακράτησης των ομολόγων. Σε αυτή τη φάση το ελληνικό CDS στα 5 χρόνια έχει υποχωρήσει στο 1,98%.
Το ζήτημα με το εν λόγω μοντέλο είναι η μετατροπή στοιχείων του ενεργητικού σε παράγωγα προϊόντα, τα οποία θα έχουν επίπτωση στο σταθμισμένο ενεργητικό, ενώ ανοιχτό παραμένει το ζήτημα αποτίμησής τους από τα τμήματα διαχείρισης ρίσκου.
Συνεπώς, η αγορά αναμένει την αποδέσμευση των τεχνικών πληροφοριών για να αποτιμήσει την τελική εικόνα του προγράμματος και τις προοπτικές των τραπεζών.