Με κλιμάκωση της παραβατικότητας και της προκλητικότητας στο Αιγαίο απαντά η Ρωσία, για δεύτερη ημέρα, στις παραινέσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη για διάλογο χωρίς “καουμποϋσμούς”, ένδειξη ότι η Άγκυρα επιχειρεί να κεφαλαιοποιήσει τη δυναμική που αποκτά από την υπαναχώρηση της Ουάσιγκτον στο ζήτημα της ζώνης ασφαλείας και την έως τώρα αδυναμία συμφωνίας μεταξύ Λευκού Οίκου, Κογκρέσου, State Department και Πενταγώνου για την επιβολή κυρώσεων όσον αφορά την αγορά των S-400.
Η νέα έξαρση των παραβιάσεων και εικονικών αερομαχιών που καταγράφεται στο Αιγαίο, φαίνεται ότι αποτελεί το επόμενο βήμα στον φαύλο κύκλο της έντασης που έχει ανοίξει η Άγκυρα, αρχικά με τις προκλήσεις στην κυπριακή ΑΟΖ και εν συνεχεία με την ραγδαία αύξηση των προσφυγικών και μεταναστευτικών ροών.
Σύμφωνα με το ΓΕΕΘΑ την Τρίτη 10 Σεπτεμβρίου καταγράφηκαν 50 παραβιάσεις του ελληνικού εθνικού εναέριου χώρου από 14 τουρκικά αεροσκάφη, σε Βορειοανατολικό, Κεντρικό και Νοτιοανατολικό Αιγαίο, ενώ σημειώθηκαν και τρεις εικονικές αερομαχίες μεταξύ ελληνικών και τουρκικών μαχητικών.
Τα τουρκικά αεροσκάφη (10 F-16 τα οποία πετούσαν σε πέντε σχηματισμούς, δύο F-4 και δύο CN-235), προέβησαν επίσης σε επτά παραβάσεις των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας στο FIR Αθηνών.
Έξι από τα τουρκικά μαχητικά ήταν οπλισμένα, ενώ τα παραπάνω αεροσκάφη αναγνωρίστηκαν και αναχαιτίστηκαν σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες.
Στα ποιοτικά χαρακτηριστικά καταγράφεται η διατήρηση του αριθμού των οπλισμένων αεροσκαφών στα έξι και η επανεμφάνηση κατασκοπευτικού CN-235.
Στρατηγικά, ανάλογα με την απάντηση της ελληνικής κυβέρνηση, η Τουρκία ενδέχεται να διευρύνει και να διαφοροποιήσει το modus operandi στο Αιγαίο, εισάγοντας τις υπερπτήσεις στο “λεξιλόγιο” της.
Στο Κυπριακό η Τουρκία εντείνει τις προκλήσεις με την ανακοίνωση για τη δημιουργία προξενείου στην Αμμόχωστο και την τουριστική εκμετάλλευση της περιοχής, κόντρα στις αποφάσεις του ΟΗΕ. Ταυτόχρονα θέτει επί τάπητος σχέδιο συνεκμετάλλευσης των υδρογονανθράκων στην κυπριακή ΑΟΖ, ως εναλλακτική, ενώ αρνείται την πρόταση της κυπριακής κυβέρνησης για κατ’ αποκοπή διαμοιρασμό των εσόδων στη βάση της πληθυσμιακής διάρθρωσης του νησιού, ήτοι 70-30%.