Σε διπλωματικό θρίλερ τείνει να εξελιχθεί η υπόθεση του ιρανικού τάνκερ Adrian Darya 1, που πλέει προς την Καλαμάτα αφότου αφέθηκε ελεύθερο από το Γιβραλτάρ και μετονομάστηκε υψώνοντας παράλληλα ιρανική σημαία, καθώς οι ΗΠΑ, έχουν ήδη αναλάβει πρωτοβουλίες για την παρεμπόδισή της πώλησης του φορτίου και της διευκόλυνσης του πλοίου, γεγονός που αν και αναμενόμενο, εν τούτοις προκαλεί την ανησυχία για ενδεχόμενο επιπλοκών.
Η αμερικανική πρεσβεία, μάλιστα, διέρρευσε στα ελληνικά media μέρος των ενεργειών που έχει κάνει προς την ελληνική και άλλες κυβερνήσεις της περιοχής, εντείνοντας τις πολιτικές πιέσεις. Η απόφαση της πρεσβείας των ΗΠΑ για την ενεργό εμπλοκή των media στην προσπάθεια άσκησης πίεσης προς την ελληνική κυβέρνηση θα μπορούσε να καταδεικνύει, πρόβλημα επικοινωνίας, σε επίπεδο μεσαίων στελεχών, ενώ συνήθως αποτελεί ενδιάμεσο στάδιο πριν την ενεργοποίηση των υψηλόβαθμων, καθώς κάτι τέτοιο θα μπορούσε να ερμηνευτεί ποικιλοτρόπως.
Επίσης, την κατάσταση περιπλέκουν οι ευθείες προειδοποιήσεις προς ναυτικούς, εφοπλιστές και ναυτιλιακές εταιρίες, καθώς αν ειδωθούν σε συνδυασμό με τα μηνύματα στην κυβέρνηση τότε οι ΗΠΑ φαίνεται διακατέχονται από την αντίληψη ότι υπάρχει δίαυλος επικοινωνίας μεταξύ κυβέρνησης και επιχειρηματικών παραγόντων που θα ενδεχομένως εμπλέκονται με τη διακίνηση του εμπορεύματος.
Με δεδομένο, μάλιστα, ότι η το πλοίο δεν μπορεί να δέσει, ούτε να αδειάσει τα 2,1 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου στην περιοχή της Πελοποννήσου, καθώς τέτοιες εγκαταστάσεις υπάρχουν στα διυλιστήρια της χώρας και σε στρατιωτικές εγκαταστάσεις, το πιθανότερο σενάριο η Καλαμάτα να αποτελεί την έδρα ναυτιλιακής εταιρίας που έχει αναλάβει τη διαχείριση του πλοίου, το οποίο εν τέλει θα κατευθυνθεί αλλού, εφόσον βρεθεί αγοραστής και λιμάνι εκφόρτωσης για φορτίο, αξίας 130 εκατ. δολαρίων.
Δεν θα είναι άλλωστε η πρώτη φορά που Έλληνες εφοπλιστές κατηγορούνται για παραβίαση εμπάργκο και κυρώσεων σε βάρος πετρελαιοπαραγωγών χωρών, καθώς πρόκειται για πρακτική ιδιαίτερα συνηθισμένη, με υπολογίσιμα κέρδη.
Εκπρόσωπος της αμερικανικής πρεσβείας, που επικαλείται η “Καθημερινή”σημειώνει ότι το ιρανικό πλοίο μεταφέρει παράνομο πετρέλαιο με στόχο να «τροφοδοτήσει» ιρανικές και συριακές τρομοκρατικές εκστρατείες. Ενώ ανεπίσημοι κύκλοι της αμερικανικής πρεσβείας διαρρέουν ότι είναι σημαντικό για τις εταιρίες και τους ναυτικούς να γνωρίζουν ότι οποιαδήποτε προσπάθεια χορήγησης βοήθειας σε τέτοια πλοία θα μπορούσε να θεωρηθεί ως παροχή υλικής υποστήριξης σε τρομοκρατική οργάνωση κάτι που θα είχε συνέπειες στη μετανάστευση και πιθανόν και εγκληματικές επιπτώσεις.
Σύμφωνα με την “Καθημερινή” πάντα, ο εκπρόσωπος της πρεσβείας προσθέτει ότι η παροχή ή η απόπειρα παροχής στήριξης σε μια τρομοκρατική οργάνωση θεωρείται από την αμερικανική νομοθεσία έγκλημα και η παραβίασή της μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε φυλάκιση 20 ετών ή ισόβια κάθειρξη σε περίπτωση που προκληθεί κάποιος θάνατος.
Οι διατυπώσεις αυτές, αποτελούν κατ΄ουσία έμμεση προειδοποίηση τόσο προς την ελληνική κυβέρνηση, όσο και προς τους Έλληνες εφοπλιστές και ναυτιλιακές εταιρίες που θα μπορούσαν να εμπλακούν στη διαδικασία απόκτησης του πλοίου, διαχείρισης του φορτίου ή διευκόλυνσης του πλου. Παράλληλα, οι επίσημες διαρροές της αμερικανικής πρεσβείας, καθώς τα δημοσιεύματα αναφέρονται σε εκπρόσωπο της πρεσβείας και όχι σε αξιωματούχο ή ανώνυμες πηγές, εγείρουν ερωτηματικά για το ενδεχόμενο να έχει διαπιστωθεί η εμπλοκή Ελλήνων, ελληνικών συμφερόντων εταιριών ή ακόμα και ξένων εταιριών με έδρα ή δραστηριότητες στην Ελλάδα.
Η παρέμβαση της αμερικανικής πρεσβείας βέβαια, θέτει και σειρά άλλων ζητημάτων, καθώς Βρυξέλλες και Ουάσιγκτον κάθε άλλο παρά ταυτίζονται στα ζητήματα που αφορούν το Ιράν και ως εκ τούτου η Ελλάδα αποτελεί πρώτα μέλος της ΕΕ και ως τέτοιο αναμένεται να επιδείξει συγκεκριμένη συμπεριφορά και εν συνεχεία σύμμαχος και εταίρος των ΗΠΑ.
Υπ΄αυτό το πρίσμα δεν είναι τυχαίο ότι ο εκπρόσωπος, που επικαλείται η “Καθημερινή” χαρακτηρίζει την αμερικανική θέση “ισχυρή”, επισημαίνοντας ότι έχει μεταφερθεί στην ελληνική κυβέρνηση, καθώς και σε όλα τα λιμάνια της Μεσογείου που θα πρέπει να προειδοποιηθούν κατά της διευκόλυνσης του συγκεκριμένου πλοίου.
Τέλος, σημειώνεται ότι τα μέλη πληρώματος πλοίων που βοηθούν τους Φρουρούς της Επανάστασης του Ιράν μεταφέροντας πετρέλαιο από το Ιράν ενδέχεται να θεωρηθούν ακατάλληλα για βίζα ή είσοδο στις Ηνωμένες Πολιτείες, σύμφωνα με όσα ορίζει η νομοθεσία για τη μετανάστευση και την ιθαγένεια σε σχέση με θέματα τρομοκρατίας. Οι ναυτιλιακές εταιρίες θα πρέπει να είναι ενήμερες ότι η αμερικανική κυβέρνηση σκοπεύει να ανακαλέσει τις βίζες των μελών πληρωμάτων που βρίσκονται σε αυτά τα πλοία.