Οι πνιγμοί σε πισίνες ξενοδοχείων και οι διορισμοί νέου γενικού γραμματέα Τουρισμού καθώς και της προέδρου ΕΟΤ αποτέλεσαν, βασικά θέματα σχολιασμού της ελληνικής κοινής γνώμης εν μέσω της κορύφωσης της τουριστικής περιόδου, η οποία ταυτόχρονα επιχειρεί να αξιολογήσει και την κυβερνητική πολιτική για τον τουρισμό.
Γράφουν Νίκος Αρβανίτης – Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας *
Το query “Τουρισμός” κατέγραψε σύμφωνα με το λογισμικό PaloPro για Web & Social Listening και Analytics και με άλλα εργαλεία του Crisis Labs, 4,128 συνολικές αναφορές για τη χρονική περίοδο 29 Ιουλίου – 2 Αυγούστου 2019. Παράλληλα, τα συναισθήματα των αναφορών εμφανίζουν πλειοψηφία ουδέτερων συναισθημάτων, ακολουθούν τα αρνητικά και τέλος τα αρνητικά συναισθήματα.
Θεματολογία
Η θεματολογία για την υπό εξέταση χρονική περίοδο επικεντρώθηκε σύμφωνα με τα Main Topics του PaloPro και τα twitter trends στις ακόλουθες αναφορές:
- Ο πνιγμός δύο κοριτσιών από τη Γαλλία, 16 και 19 ετών, σε πισίνα ξενοδοχείου στην Ιαλυσό της Ρόδου.
- Η ανάληψη καθηκόντων προέδρου ΕΟΤ από την Άντζελα Γκερέκου, η οποία είχε διατελέσει υφυπουργός Πολιτισμού με αρμοδιότητα τον Τουρισμό στην κυβέρνηση Γιώργου Παπανδρέου.
- Ο νέος γενικός γραμματέας Τουρισμού Κωνσταντίνος Λούλης, τον οποίο κάποια ψηφιακά ΜΜΕ, χαρακτηρίζουν υμνητή της χούντας και θαυμαστή του Γεωργίου Παπαδόπουλου.
Συμπεράσματα
Η ανάλυση περιεχομένου των ποσοτικών δεδομένων του PaloPro και των twitter trends δείχνει ότι κάποιος αριθμός χρηστών Social Media εκφέρουν προβληματισμούς για τη γενικότερη εικόνα του τουρισμού και τις υποδομές του. Αναλυτικότερα:
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι η πλειοψηφία χρηστών Social Media προσεγγίζει το θέμα του τουρισμού με κομματικά κριτήρια, παραβλέποντας τα ουσιαστικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο τομέας του τουρισμού.
- Ικανός αριθμός χρηστών Social Media εγείρει ερωτήματα για το ότι η Άντζελα Γκερέκου, ανέλαβε πρόεδρος του ΕΟΤ, κάνοντας σχολιασμούς για το αν διαθέτει την εμπειρία για να δώσει ώθηση στον τουρισμό.
- Ικανός αριθμός χρηστών Social Media χαρακτηρίζει το νέο γενικό γραμματέα Τουρισμού Κωνσταντίνο Λούλη, υμνητή της χούντας και σε ορισμένες περιπτώσεις αναρτά και βίντεο με σχετικές δηλώσεις του.
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει, ότι οι αναφορές για Άντζελα Γκερέκου και Κωνσταντίνο Λούλη, εντάσσονται στο πλαίσιο αντικυβερνητικών σχολιασμών, που δείχνουν υποκειμενικότητα.
- Ικανός αριθμός χρηστών Social Media θεωρεί, τραγωδία τον πνιγμό των δύο μικρών κοριτσιών σε πισίνα ξενοδοχείου καθώς μπορούσε να αποφευχθεί αν υπήρχαν μέτρα ασφαλείας.
- Κάποιος αριθμός χρηστών Social Media εμφανίζεται, επιφυλακτικός στις εξαγγελίες της κυβέρνησης του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για τον τουρισμό και αναμένει να δει πως θα υλοποιηθούν.
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι η πλειοψηφία χρηστών Social Media και διαδικτύου επικεντρώνεται, σε μεμονωμένα περιστατικά τουρισμού, χωρίς να έχει συνολική εικόνα για τον τουρισμό που είναι πολυεπίπεδη (στρατηγικοί σχεδιασμοί, διάφορες μορφές τουρισμού, νομοθεσία).
- Κάποιος αριθμός χρηστών Social Media θίγει το θέμα τουρισμού των ΑΜΕΑ και εάν η πολιτεία έχει τις προδιαγραφές να ανταποκριθεί σε αυτό.
- Κάποιος αριθμός χρηστών Social Media εγείρει ερωτήματα για την προστασία του μέσου τουρίστα καθώς και για τις υποδομές στους χώρους φιλοξενίας, σε παραλίες και πισίνες (ασφάλεια, ναυαγοσώστες).
- Κάποιος αριθμός χρηστών Social Media αναφέρεται σε υπερχρεώσεις προς ξένους τουρίστες από επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα της εστίασης, τις οποίες θεωρεί παράτυπες και ότι βλάπτουν το διεθνές προφίλ της Ελλάδας.
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ικανό αριθμό fake profile στο Twitter καθώς και κάποιο αριθμό bots.
________________
*Ο Νίκος Αρβανίτης είναι Intelligence and Strategy Analyst του Crisis Monitor και Content Director της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι από το 1994 και αναγνωρισμένος αναλυτής της περιοχής των Βαλκανίων στον τομέα των Διεθνών Σχέσεων. Συνεργάζεται με διεθνή ειδησεογραφικά, βαλκανικά και ελληνικά μέσα (υπήρξε και διευθυντής του σερβικού Ekonomist). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Εγκληματολογίας και Ποινικών Επιστημών του πανεπιστημίου του Βελιγραδίου. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 12 βιβλία του σε σερβική, αγγλική και ελληνική γλώσσα.
*Ο Γιώργος Πρωτόπαπας είναι Strategic and Media Analyst του Crisis Monitor και Sr. Data Analyst της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος. Άρχισε τη δημοσιογραφία στην εφημερίδα «Επενδυτής» (2000 -2014). Αρθρογραφεί από το 2012 στο περιοδικό Άμυνα & Διπλωματία και συνεργάζεται με διάφορα διεθνή και ελληνικά ψηφιακά μέσα. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Διεθνών Σχέσεων του πανεπιστημίου Kent. Με τη ιδιότητα του διεθνολόγου έχει μιλήσει και σε διεθνή συνέδρια στο εξωτερικό. Έχει παρακολουθήσει πιστοποιημένα courses και seminars για Digital Media, Social Media Strategies, Digital Marketing & Advertising.
Οι δυο είναι συγγραφείς του βιβλίου «In social MEDIA RES» που με βάση το λογισμικό Palo Pro αποκωδικοποιεί το περιεχόμενο των Social Media και των ψηφιακών μέσων για σημαντικά θέματα της επικαιρότητας.
*Auditor’s note: Η αξιολογική θέση που διατυπώνεται επί των ποιοτικών και ποσοτικών δεδομένων και της αναλυτικής προσέγγισης γίνεται από τρίτο αξιολογητή που προέρχεται από το Crisis Labs, ο οποίος περιλαμβάνει στην ανάλυση και άλλα στοιχεία που προκύπτουν, ακόμα και εκτός πεδίου της συγκεκριμένης έρευνας.
*Forensic Evaluation: Η αξιολόγηση των ευρημάτων και των παραγωγών τους από εξωτερικό ειδικό cyber security, που βοηθά στην κατανόηση του παραγόμενου προϊόντος και την προέλευσή του και υποστηρίζει τα ποιοτικά δεδομένα της ανάλυσης, αφαιρώντας τον υπερβάλλοντα θόρυβο και εντοπίζοντας πηγές ενδεχομένως κακόβουλης δραστηριότητας. Η ανάλυση αυτή ενεργοποιείται όταν πρόκειται για active trends και πρόσωπα και οι εξάρσεις δεν δικαιολογούνται από την εν γένει ανταπόκριση της διαδικτυακής κοινής γνώμης.
Appendix
- Χρήστες Social Media: Tweets και Facebook posts
- Χρήστες διαδικτύου : Bloggers, Forums, αρθρογράφοι, News
- Διαδικτυακή κοινή γνώμη: το σύνολο News, Blogs, Forums, Facebook, Twitter
- Σημαντικός αριθμός: Καταλυτικό ποσοστό χρηστών (>80%)
- Ικανός αριθμός: Αριθμός που επιτρέπει την εξαγωγή συμπερασμάτων (=50%)
- Κάποιοι χρήστες: Περιορισμένη ομάδα χρηστών (<20%)