Στα χαμηλότερα επίπεδο 12 μηνών υποχώρησε ο πληθωρισμός στην Τουρκία τον Ιούνιο, ένδειξη ότι η προοπτική βελτίωσης των σχέσεων με τις ΗΠΑ και ύφεσης των διεθνών πιέσεων στην οικονομία συμβάλλει στην σταθεροποίηση της οικονομίας.
Η αποθέρμανση αυτή αναμένεται να ενισχύσει τις πιέσεις του Ταγίπ Ερντογάν προς την Κεντρική Τράπεζα της Τουρκίας, ώστε να χαλαρώσει τα όρια διατήρησης αποθεμάτων για τις εμπορικές τράπεζες και να επανεκκινήσουν τον δανεισμό, για την τόνωση της εσωτερικής ζήτησης.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, ο ετήσιος ρυθμός πληθωρισμού της Τουρκίας μειώθηκε σε 15,72% τον Ιούνιο του 2019 από 18,71% τον προηγούμενο μήνα και λίγο κάτω από τις προσδοκίες της αγοράς για 15,74%.
Ήταν ο χαμηλότερος ρυθμός πληθωρισμού από τον Ιούνιο του περασμένου έτους, κυρίως λόγω της επιβράδυνσης του κόστους των τροφίμων και των μη αλκοολούχων ποτών, των μεταφορών και της στέγασης & υπηρεσιών κοινής ωφέλειας.
Οι τιμές μειώθηκαν για
- τα τρόφιμα και τα μη αλκοολούχα ποτά (19,20% από 28,44% τον Μάιο).
- τη στέγαση, το νερό, την ηλεκτρική ενέργεια, το φυσικό αέριο και άλλα καύσιμα (13,80% από 14,68%). (10% από 12,40%)
- την επίπλωση, τον οικιακό εξοπλισμό, την συνήθη συντήρηση του σπιτιού (22,51% από 24,54%). και
- τα είδη ένδυσης και υποδημάτων (4,33% από 4,78%).
Από την άλλη, το κόστος αυξήθηκε περαιτέρω για
- ξενοδοχεία, καφετέριες και εστιατόρια (20,84% από 19,77%).
- διαφόρων αγαθών και υπηρεσιών (26,88% από 26,75%). και
- τα αλκοολούχα ποτά και τον καπνό (19,24% από 19,22%).
Σε ετήσια βάση ο δομικός πληθωρισμός, ο οποίος αποκλείει τα ενεργειακά, τα τρόφιμα και τα μη αλκοολούχα ποτά, τα αλκοολούχα ποτά, τον καπνό και τον χρυσό, επιβραδύνθηκε στο 14,86% τον Ιούνιο, το χαμηλότερο από τον περασμένο Ιούλιο, από 15,87% τον Μάιο.
Σε μηνιαία βάση, οι τιμές καταναλωτή σημείωσαν άνοδο 0,03%, μετά από αύξηση 0,95% τον Μάιο και κάτω από προβλέψεις της αγοράς 0,05%.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις σημειώθηκαν για
- ξενοδοχεία, καφέ και εστιατόρια (2,65%). (2,58%),
- εκπαίδευση (2,40%), διάφορα αγαθά και υπηρεσίες (1,86%) και
- μεταφορές (0,47%).
Αντίθετα, οι τιμές μειώθηκαν για
- τα τρόφιμα και τα μη αλκοολούχα ποτά (-1,65%),
- τα είδη ένδυσης και υποδημάτων (-1,57%),
- την επικοινωνία (-0,34%) και
- την αναψυχή και τον πολιτισμό (-0,04%).