Παραγωγική ως προς την εμπλοκή της διαδικτυακής κοινής γνώμης ήταν η τηλεοπτική συνέντευξη του Αλέξη Τσίπρα στον ΣΚΑΙ και στους δημοσιογράφους Σία Κοσιώνη και Αλέξη Παπαχελά, καθώς αποτέλεσε αντικείμενο έντονης αντιπαράθεσης στα Social Media, δίνοντας δημοσιότητα στο ύφος και το προφίλ του πρωθυπουργού, την ποιότητα των ερωτήσεων και το κλίμα που επικράτησε και υποβαθμίζοντας το πρόγραμμα και την πολιτική ουσία της συνέντευξης.
Γράφουν Νίκος Αρβανίτης – Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας*
Το query “Αλέξης Τσίπρας – ΣΚΑΙ” κατέγραψε, σύμφωνα με το λογισμικό PaloPro για Web & Social Listening και Analytics και με άλλα εργαλεία του Crisis Labs 8.021 συνολικές αναφορές για την 3η Ιουλίου 2019. Τις τάσεις του ελληνικού διαδικτύου για το υπό εξέταση query καθορίζει το Twitter καθώς κυριαρχεί στις αναφορές σε σύγκριση με τα άλλα κανάλια. Παράλληλα, τα συναισθήματα των αναφορών δείχνουν πλειοψηφία ουδέτερων συναισθημάτων έναντι των αρνητικών που εχουν ελάχιστο προβάδισμα από τα θετικά συναισθήματα.
Η ενεργοποίηση κομματικών μηχανισμών από όλες τις πλευρές για την αναπαραγωγή και προώθηση συγκεκριμένων αποσπασμάτων, χαρακτηρισμών και την επικοινωνιακή διαδικτυακή και μιντιακή της συνέντευξης του Αλέξη Τσίπρα ήταν αναμενόμενη. Ωστόσο, ακόμα καταγράφεται η πραγματική αποδοτικότητα της και οι ενδεχόμενες βλάβες στην αξιοπιστία προσώπων και του δημοσιογραφικού λειτουργήματος.
Θεματολογία
Η θεματολογία για την υπό εξέταση περίοδο σύμφωνα με τα Main Topics του PaloPro και τα google – twitter trends επικεντρώθηκε στις ακόλουθες αναφορές:
- Στη τηλεοπτική συνέντευξη του πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΣΚΑΙ και στους δημοσιογράφους Αλέξη Παπαχελά και Σία Κοσιώνη.
- Σε σχολιασμούς για τον αν ο Αλέξης Τσίπρας βγήκε χαμένος ή κερδισμένος από την τηλεοπτική συνέντευξη στο ΣΚΑΙ.
- Σε αντιδράσεις πολιτικών για την παρουσία του Αλέξη Τσίπρα στο ΣΚΑΙ.
Συμπεράσματα
Η ανάλυση περιεχομένου των ποσοτικών δεδομένων του PaloPro και των twitter trends δείχνει ότι η πλειοψηφία χρηστών Social Media αξιολογεί τη συνέντευξη του Αλέξη Τσίπρα στο ΣΚΑΙ αναλογα με τις πολιτικές της ιδεολογίες. Αναλυτικότερα:
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι υπήρξε θετικό απόηχο τόσο για τον ΣΚΑΪ όσο και για τον Αλέξη Τσρίπρα, ως προς τα συγγενή τους ακροατήρια.
- Ικανός αριθμός χρηστών Social Media θεωρεί ότι το υψηλό ποσοστό τηλεθέασης της συνέντευξης στο ΣΚΑΙ, είχε ως αποτέλεσμα να ακουστούν οι απόψεις του Αλέξη Τσίπρα από μεγάλο ακροατήριο που δεν πρόσκειται στο ΣΥΡΙΖΑ και είναι ιδιαίτερα εχθρικό προς τον ίδιο τον πρωθυπουργό.
- Ικανός αριθμός χρηστών Social Media αφήνει αιχμές για την εμφάνιση της δημοσιογράφου Σίας Κοσιώνη (λόγω της ιδιότητητάς της ως γυναίκα του Κώστα Μπακογιάννη) και τις καταλογίζει μεροληπτικές ερωτήσεις προς τον Αλέξη Τσίπρα.
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι ικανός αριθμός χρηστών Social Media, θεωρεί την παρουσία του Αλέξη Παπαχελά στη συνέντευξη αξιοπρεπή, καθώς εκτιμούν ότι οι ερωτήσεις του ήταν με τέτοιο τρόπο διατυπωμένες, ώστε να μην προκαλούν.
- Σημαντικός αριθμός χρηστών Social Media επικρίνει τον Αλέξη Τσίπρα για το σύνολο των απαντήσεων που έδωσε στις ερωτήσεις των δημοσιογράφων. Σε ορισμένες περιπτώσεις τα σχόλια τους υπερβαίνουν τα εσκαμμένα.
- Ικανός αριθμός χρηστών Social Media επικρίνει τον Αλέξη Τσίπρα για τις απαντήσεις αναφορικά με την τραγωδία στο Μάτι και για την κάλυψη που παρείχε στον αναπληρωτή υπουργό Υγείας Παύλο Πολάκη, υπερθεματίζοντας το έργο του στον τομέα της δημόσιας υγείας.
- Σημαντικός αριθμός χρηστών Social Media θεωρεί ότι ο Αλέξης Τσίπρας βγήκε κερδισμένος από τη συνέντευξη στο ΣΚΑΙ, καθώς εκτιμούν ότι έδωσε τις απαντήσεις που έπρεπε στο τηλεοπτικό σταθμό, που κατά τη γνώμη τους, είναι απόλυτα ταυτισμένος με την πολιτική του Κυριάκου Μητσοτάκη.
- Κάποιος αριθμός χρηστών Social Media εγκαλεί τον Κυριάκο Μητσοτάκη, επειδή έχει δώσει συνέντευξη σε δημοσιογράφους και ΜΜΕ, που δεν ανήκουν ιδεολογικά στο χώρο της δεξιάς.
- Κάποιος αριθμός χρηστών Social Media εγείρει ερωτήματα γιατι η Σία Κοσιώνη και ο Αλέξης Παπαχελάς απέφυγαν, να ρωτήσουν τον Αλέξη Τσίπρα για το προεκλογικό του πολιτικό πρόγραμμα.
_______________
*Ο Νίκος Αρβανίτης είναι Intelligence and Strategy Analyst του Crisis Monitor και Content Director της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι από το 1994 και αναγνωρισμένος αναλυτής της περιοχής των Βαλκανίων στον τομέα των Διεθνών Σχέσεων. Συνεργάζεται με διεθνή ειδησεογραφικά, βαλκανικά και ελληνικά μέσα (υπήρξε και διευθυντής του σερβικού Ekonomist). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Εγκληματολογίας και Ποινικών Επιστημών του πανεπιστημίου του Βελιγραδίου. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 12 βιβλία του σε σερβική, αγγλική και ελληνική γλώσσα.
*Ο Γιώργος Πρωτόπαπας είναι Strategic and Media Analyst του Crisis Monitor και Sr. Data Analyst της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος. Άρχισε τη δημοσιογραφία στην εφημερίδα «Επενδυτής» (2000 -2014). Αρθρογραφεί από το 2012 στο περιοδικό Άμυνα & Διπλωματία και συνεργάζεται με διάφορα διεθνή και ελληνικά ψηφιακά μέσα. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Διεθνών Σχέσεων του πανεπιστημίου Kent. Με τη ιδιότητα του διεθνολόγου έχει μιλήσει και σε διεθνή συνέδρια στο εξωτερικό. Έχει παρακολουθήσει πιστοποιημένα courses και seminars για Digital Media, Social Media Strategies, Digital Marketing & Advertising.
Οι δυο είναι συγγραφείς του βιβλίου «In social MEDIA RES» που με βάση το λογισμικό Palo Pro αποκωδικοποιεί το περιεχόμενο των Social Media και των ψηφιακών μέσων για σημαντικά θέματα της επικαιρότητας.
*Auditor’s note: Η αξιολογική θέση που διατυπώνεται επί των ποιοτικών και ποσοτικών δεδομένων και της αναλυτικής προσέγγισης γίνεται από τρίτο αξιολογητή που προέρχεται από το Crisis Labs, ο οποίος περιλαμβάνει στην ανάλυση και άλλα στοιχεία που προκύπτουν, ακόμα και εκτός πεδίου της συγκεκριμένης έρευνας.
*Forensic Evaluation: Η αξιολόγηση των ευρημάτων και των παραγωγών τους από εξωτερικό ειδικό cyber security, που βοηθά στην κατανόηση του παραγόμενου προϊόντος και την προέλευσή του και υποστηρίζει τα ποιοτικά δεδομένα της ανάλυσης, αφαιρώντας τον υπερβάλλοντα θόρυβο και εντοπίζοντας πηγές ενδεχομένως κακόβουλης δραστηριότητας. Η ανάλυση αυτή ενεργοποιείται όταν πρόκειται για active trends και πρόσωπα και οι εξάρσεις δεν δικαιολογούνται από την εν γένει ανταπόκριση της διαδικτυακής κοινής γνώμης.
Appendix
- Χρήστες Social Media: Tweets και Facebook posts
- Χρήστες διαδικτύου : Bloggers, Forums, αρθρογράφοι, News
- Διαδικτυακή κοινή γνώμη: το σύνολο News, Blogs, Forums, Facebook, Twitter
- Σημαντικός αριθμός: Καταλυτικό ποσοστό χρηστών (>80%)
- Ικανός αριθμός: Αριθμός που επιτρέπει την εξαγωγή συμπερασμάτων (=50%)
- Κάποιοι χρήστες: Περιορισμένη ομάδα χρηστών (<20%)