Σε εξέλιξη βρίσκεται διαδικασία επιχειρησιακής αναβάθμισης της Ελλάδας στο πλαίσιο του NATO με τη συμβολή των ΗΠΑ, έτσι ώστε να ενισχυθεί η δυνατότητα επιτήρησης της περιοχής της ανατολικής Μεσογείου, στην οποία θα παίξει καταλυτικό ρόλο τόσο για την ενίσχυση της ασφάλειας στο πλαίσιο του East Med Act, όσο και για την επιτήρηση, καταγραφή και αντιμετώπιση μεταναστευτικών ροών από την Αφρική και την Τουρκία για λογαριασμό της Frontex και του Ευρωστρατού.
Παράλληλα, οι κλιμακούμενες εντάσεις με την Τουρκία και η διαφοροποίηση των τουρκικών συμφερόντων από αυτά των ΗΠΑ και της Γαλλίας στην περιοχή, επιτάσσουν την ανέλιξη της Ελλάδας σε επίπεδο τέτοιο που να μπορεί να ενημερώνει εγκαίρως τόσο το NATO, όσο και άλλες δομές για κινήσεις και πρωτοβουλίες που θα μπορούσαν να υπονομεύσουν τη σταθερότητα στην περιοχή.
Τούτων δοθέντων, για να επιτελέσει η Ελλάδα το νέο ρόλο που διεκδικεί και της αποδίδεται στο πλαίσιο του NATO, των πεφερειακών δομών ασφάλειας Ελλάδα-Αίγυπτος-Κύπρος και Ελλάδα-Κύπρος-Ισραήλ, απαιτείται η διεύρυνση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων. Για το λόγο αυτό τέθηκε σε εφαρμογή το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των αεροσκαφών P-3Β Orion, με το πρώτο να είναι πλέον λειτουργικό.
Ωστόσο, αυτό δεν αρκεί, για την επόπτευση μιας τόσο μεγάλης περιοχής, ενώ οι δυνατότητές τους είναι περιορισμένες και το κόστος συντήρησης αρκετά υψηλό. Για το λόγο το υπουργείο Άμυνας και το NATO προωθούν έναν πολυδιάστατο σχεδιασμό ενίσχυσης των δυνατοτήτων, μέσω της εκμίσθωσης ή αγοράς όπως είχε αποκαλύψει ο ANT1 τον Απρίλιο τριών UAV τύπου MQ – 9 Reaper (Predator B), που σταθμεύουν ήδη στο αεροδρόμιο της Λάρισας. Παράλληλα συζητείται η φιλοξενία ή ενδεχομένως leasing τριών ακόμα RQ 4 D Global hawk, αμερικανικής κατασκευής, για τα οποία το NATO υπέβαλλε αίτημα στο ελληνικό υπουργείο Άμυνας, το οποίο έχει εγκριθεί και βρίσκεται σε διαδικασία κατόπτευσης και εξέτασης καταλληλότητας των αεροδρομίων που θα τα φιλοξενήσουν, τα οποία λέγεται ότι θα είναι της Σούδας, της Λάρισας και της Χρυσούπολης Καβάλας.
Η εξέλιξη αυτή είναι πολύ σημαντική καθώς η Ελλάδα βρίσκεται πίσω σε σύγκριση με την Τουρκία στον τομέα των UAV. Η Τουρκία εκτός από χρήση UAV ισραηλινής ή αμερικανικής κατασκευής, έχει εκτεταμένη εγχώρια γραμμή παραγωγής.
Τα UAV τύπου Bayraktar (o ιδρυτής και ιδιοκτήτης της εταιρείας είναι γαμπρός του Ερντογάν), σαρώνουν συχνά το Αιγαίο αποτελώντας έναν φθηνό τρόπο για την Τουρκία να έχει εικόνα του τι συμβαίνει στην περιοχή.
Τα UAV έχουν πολλαπλά συγκριτικά πλεονεκτήματα απέναντι στα παραδοσιακά αεροσκάφη, καθώς έχουν χαμηλότερο κόστος πτήσης, διευρυμένες δυνατότητες, δεν ανιχνεύονται εύκολα από τα ραντάρ και έχουν πολύ μεγαλύτερο δραστικό βεληνεκές και ώρες πτήσης.