Η επικοινωνιακή στρατηγική του προέδρου της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκου Μητσοτάκη με στόχο την αυτοδυναμία του κόμματος στις εκλογές της 7ης Ιουλίου, εξελίσσεται σε πεδίο αντιπαράθεσης της ελληνικής διαδικτυακής κοινής γνώμης, που εξετάζει διάφορα σενάρια, μεταξύ των οποίων και αυτό της συγκυβέρνησης με το Κίνημα Αλλαγής (ΚΙΝ.ΑΛ)
Γράφουν Νίκος Αρβανίτης – Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας *
Το query “Κυριάκος Μητσοτάκης” κατέγραψε, σύμφωνα με το λογισμικό PaloPro για Web & Social Listening και Analytics και με άλλα εργαλεία του Crisis Labs 19.699 συνολικές αναφορές για τη χρονική περίοδο 17– 25 Ιουνίου 2019. Παράλληλα, τα συναισθήματα των αναφορών εμφανίζουν πλειοψηφία ουδέτερων συναισθημάτων και ακολουθούν με μικρή διαφορά τα αρνητικά από τα θετικά συναισθήματα.
Θεματολογία
Η θεματολογία για την υπό εξέταση χρονική περίοδο επικεντρώθηκε σύμφωνα με τα Main Topics του PaloPro και τα google – twitter trends στις ακόλουθες αναφορές: Αναλυτικότερα:
- H προαναγγελία του Κυριάκου Μητσοτάκη οτι “αν δεν μπορεί να σχηματιστεί κυβέρνηση για οποιοδήποτε λόγο, τότε η χώρα θα οδηγηθεί σε εκλογές τον Δεκαπενταύγουστο με απλή αναλογική”.
- Η ακύρωση του τηλεοπτικού ντιμπέιτ των πολιτικών αρχηγών και το κάλεσμα του Αλέξη Τσίπρα προς τον Κυριάκο Μητσοτάκη για τηλεοπτική αναμέτρηση.
- Η απόφαση της Τόνιας Μοροπούλου να αποσύρει την υποψηφιότητά με τη ΝΔ εξαιτίας της αποκάλυψης ότι εισέπραττε παράνομα την σύνταξη του νεκρού πατέρα της.
- Η παρουσίαση από τον Κυριάκο Μητσοτάκη του κυβερνητικού προγράμματος της ΝΔ.
- Η ανοιχτή επιστολή προς τον Κυριάκο Μητσοτάκη πανεπιστημιακών, νομικών, στρατηγών, διπλωματών και επιχειρηματιών να προχωρήσει στην ακύρωσή της Συμφωνίας των Πρεσπών , ως επόμενος Πρωθυπουργός.
Συμπεράσματα
Η ανάλυση περιεχομένου των ποσοτικών δεδομένων του PaloPro και των google – twitter trends δείχνει ότι η πλειοψηφία χρηστών Social Media και διαδικτύου, εμφανίζεται στο συνολό της επιφυλακτική για την επικοινωνιακή στρατηγική του Κυριάκου Μητσοτάκη με στόχο την αυτοδυναμία.
- Η ανάλυση περιεχομένου και τα ποσοτικά δεδομένα δείχνουν ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης επενδύει στο διαδίκτυο, για να αποκτήσει πρόσβαση σε πιο μεγαλύτερο κοινό (συμπεριλαμβανομένου και νέων σε ηλικία ψηφοφόρων).
- Κάποιοι χρήστες επικαλούνται τη δήλωση του γραμματέα του ΣΥΡΙΖΑ, Πάνου Σκουρλέτη ότι η ΝΔ προαγοράζει χρόνο στο διαδίκτυο δίνοντας εκατομμύρια για προεκλογική εκστρατεία.
- Ικανός αριθμός χρηστών Social Media θεωρεί ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανησυχεί για το ενδεχόμενο μεγάλης αποχής και για αυτό επιδιώκει να πείσει τους πολίτες να πάνε εν μέσω θερινής ραστώνης στις κάλπες, διότι θεωρεί ότι η διενέργεια εκλογών με απλή αναλογική δεν είναι προς το συμφέρον του κόμματός του.
- Σημαντικός αριθμός χρηστών Social Media θεωρεί ότι η επικοινωνιακή στρατηγική του Μητσοτάκη κρύβει “παγίδες”,καθώς στην προώθηση του οικονομικού του προγράμματος αποφεύγει να αναφερθεί στις υποχρεώσεις που απορρέουν από τους θεσμούς, τις οποίες θα πρέπει να τηρήσει ως πρωθυπουργός.
- Ικανός αριθμός χρηστών Social Media και διαδικτύου θεωρεί ότι δεν είναι εφικτή η ¨ειρηνική συνύπαρξη” εργοδοτών και εργαζόμενων, όπως την ευαγγελίζεται ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
- Ικανός αριθμός χρηστών Social Media θεωρεί ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν επιθυμεί να πάει σε τηλεοπτικό ντιμπέιτ με τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, επειδή έχει “αέρα” νικητή από τις δημοσκοπήσεις που δίνουν στη ΝΔ μεγάλη διαφορά από το ΣΥΡΙΖΑ και από το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών.
- Σημαντικός αριθμός χρηστών Social Media πιστεύει ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης πρέπει να πάει σε τηλεοπτικό ντιμπέιτ με τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, καθώς ο δεύτερος του έχει “πετάξει το γάντι”.
- Σημαντικός αριθμός χρηστών Social Media θεωρεί ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης υποβαθμίζει τα εθνικά θέματα και επικεντρώνεται στα οικονομικά, διότι γνωρίζει ότι δεν έχει περιθώρια ελιγμών στη Συμφωνία των Πρεσπών.
- Ικανός αριθμός χρηστών Social Media θεωρεί ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης πρέπει να είναι σαφής για το πως θα χειριστεί τις ελληνοτουρκικές σχέσεις και τη Συμφωνία των Πρεσπών.
- Σημαντικός αριθμός χρηστών Social Media και χρηστών του διαδικτύου θεωρεί τον Κυριάκο Μητσοτάκη φιλελεύθερο και τεχνοκράτη και τον συνδέει με το ιδιωτικό τομέα καθώς και με αποκρατικοποιήσεις.
- Σημαντικός αριθμός χρηστών Social Media θεωρούν ότι Κυριάκος Μητσοτάκης θα σχηματίσει κυβέρνηση με εταίρο τη Φώφη Γεννηματά, πρόεδρο του ΚΙΝ.ΑΛ.
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι σημαντικός αριθμός χρηστών των Social Media αντέδρασε αρνητικά στην υποψηφιότητα της Τόνιας Μοροπούλου (εισέπραττε παράνομα την σύνταξη του νεκρού πατέρα της) αποδίδοντας ευθύνες στον Κυριάκο Μητσοτάκη.
- Κάποιοι χρήστες Social Media θεωρούν ότι για την υπόθεση Μοροπούλου ευθύνονται σύμβουλοι και όχι αποκλειστικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
__________________
*Ο Νίκος Αρβανίτης είναι Intelligence and Strategy Analyst του Crisis Monitor και Content Director της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι από το 1994 και αναγνωρισμένος αναλυτής της περιοχής των Βαλκανίων στον τομέα των Διεθνών Σχέσεων. Συνεργάζεται με διεθνή ειδησεογραφικά, βαλκανικά και ελληνικά μέσα (υπήρξε και διευθυντής του σερβικού Ekonomist). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Εγκληματολογίας και Ποινικών Επιστημών του πανεπιστημίου του Βελιγραδίου. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 12 βιβλία του σε σερβική, αγγλική και ελληνική γλώσσα.
*Ο Γιώργος Πρωτόπαπας είναι Strategic and Media Analyst του Crisis Monitor και Sr. Data Analyst της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος. Άρχισε τη δημοσιογραφία στην εφημερίδα «Επενδυτής» (2000 -2014). Αρθρογραφεί από το 2012 στο περιοδικό Άμυνα & Διπλωματία και συνεργάζεται με διάφορα διεθνή και ελληνικά ψηφιακά μέσα. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Διεθνών Σχέσεων του πανεπιστημίου Kent. Με τη ιδιότητα του διεθνολόγου έχει μιλήσει και σε διεθνή συνέδρια στο εξωτερικό. Έχει παρακολουθήσει πιστοποιημένα courses και seminars για Digital Media, Social Media Strategies, Digital Marketing & Advertising.
Οι δυο είναι συγγραφείς του βιβλίου «In social MEDIA RES» που με βάση το λογισμικό Palo Pro αποκωδικοποιεί το περιεχόμενο των Social Media και των ψηφιακών μέσων για σημαντικά θέματα της επικαιρότητας.
*Auditor’s note: Η αξιολογική θέση που διατυπώνεται επί των ποιοτικών και ποσοτικών δεδομένων και της αναλυτικής προσέγγισης γίνεται από τρίτο αξιολογητή που προέρχεται από το Crisis Labs, ο οποίος περιλαμβάνει στην ανάλυση και άλλα στοιχεία που προκύπτουν, ακόμα και εκτός πεδίου της συγκεκριμένης έρευνας.
*Forensic Evaluation: Η αξιολόγηση των ευρημάτων και των παραγωγών τους από εξωτερικό ειδικό cyber security, που βοηθά στην κατανόηση του παραγόμενου προϊόντος και την προέλευσή του και υποστηρίζει τα ποιοτικά δεδομένα της ανάλυσης, αφαιρώντας τον υπερβάλλοντα θόρυβο και εντοπίζοντας πηγές ενδεχομένως κακόβουλης δραστηριότητας. Η ανάλυση αυτή ενεργοποιείται όταν πρόκειται για active trends και πρόσωπα και οι εξάρσεις δεν δικαιολογούνται από την εν γένει ανταπόκριση της διαδικτυακής κοινής γνώμης.
- Χρήστες Social Media: Tweets και Facebook posts
- Χρήστες διαδικτύου : Bloggers, Forums, αρθρογράφοι, News
- Διαδικτυακή κοινή γνώμη: το σύνολο News, Blogs, Forums, Facebook, Twitter
- Σημαντικός αριθμός: Καταλυτικό ποσοστό χρηστών (>80%)
- Ικανός αριθμός: Αριθμός που επιτρέπει την εξαγωγή συμπερασμάτων (=50%)
- Κάποιοι χρήστες: Περιορισμένη ομάδα χρηστών (<20%)