To πολυαναναμενόμενο και διαφημισμένο τηλεοπτικό ντιμπέιτ των πολιτικών αρχηγών της 1 Ιουλίου, που επικεντρώνεται στον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα και στον πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκο Μητσοτάκη, εξελίσσεται σε αντικείμενο δημόσιας αντιπαράθεσης, στην οποία συμμετέχουν και οι χρήστες των Social Media που σχολιάζουν τη διαδικασία και επιλέγουν πλευρές.
Γράφουν Νίκος Αρβανίτης – Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας *
Το query “Ντιμπέιτ” κατέγραψε σύμφωνα με το λογισμικό PaloPro για Web & Social Listening και Analytics και με άλλα εργαλεία του Crisis Labs 7.955 συνολικές αναφορές για τη χρονική περίοδο 18 – 20 Ιουνίου 2019. Τα ποσοτικά δεδομένα δείχνουν ότι το Twitter είναι αυτό που διαμορφώνει τις τάσεις του διαδικτύου για το υπό εξέταση query, εξαιτίας του μεγάλου όγκου των αναφορών που εμφανίζει συγκριτικά με τα άλλα κανάλια αναφορας. Ταυτόχρονα, τα συναισθήματα των αναφορών εμφανίζουν πλειοψηφία ουδέτερων συναισθημάτων, ακολουθούν τα αρνητικά και τέλος ένας μικρός αριθμός θετικών συναισθημάτων.
Η έντονη ενεργοποίηση κομματικών μηχανισμών στα social media ενισχύει τη δυναμική και την ανταπόκριση, ενώ είναι ενδεικτικός της μεταφοράς του πεδίου της αντιπαράθεσης από τα media στα social media. Βέβαια, εγείρονται ανησυχίες για στρεβλώσεις, προπαγάνδα και χειραγώγηση της κοινής γνώμης
Θεματολογία
Η θεματολογία για την υπό εξέταση χρονική περίοδο βασίστηκε σύμφωνα με τα Main Topics του PaloPro και τα google και twitter trends, στις ακόλουθες αναφορές:
- To τηλεοπτικό ντιμπέιτ της 1 Ιουλίου, όπου θα συμμετάσχουν, ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, ο πρόεδρος της ΝΔ Κυριάκος Μητσοτάκης, η πρόεδρος του ΚΙΝΑΛ Φώφη Γεννηματά, ο γ.γ. του ΚΚΕ Δημήτρης Κουτσούμπας και ο πρόεδρος της Ένωσης Κεντρώων Γιώργος Λεβέντης.
- Ο αποκλεισμός του προέδρου της Ελληνικής Λύσης Κυριάκου Βελόπουλου από το ντιμπέιτ των πολιτικών αρχηγών.
- Η απόφαση του δημοσιογράφου Νίκου Χατζηνικολάου και παρουσιαστή του κεντρικού δελτίου ειδήσεων του ANT1 να μη συμμετάσχει στο ντιμπέιτ.
- Σχολιασμούς για τη χρησιμότητα του ντιμπέιτ, τους δημοσιογράφους που θα συμμετάσχουν και την ατζέντα των ερωτήσεων.
Συμπεράσματα
H ανάλυση περιεχομένου των ποσοτικών δεδομένων του PaloPro και των google και twitter trends δείχνει, ότι το ντιμπέιτ των πολιτικών αρχηγών εξελίσσεται σε ένα ιδιότυπο ντιμπέιτ χρηστών Social Media. Επίσης εντοπίστηκε σημαντικός αριθμός fake profiles και bots στις αναφορές του Twitter.
Αναλυτικότερα:
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι το τηλεοπτικό ντιμπέιτ, σύμφωνα με το μεγάλο αριθμό αναφορών του Twitter, εξελίσσεται εργαλείο πολιτικής αντιπαράθεσης, πριν ακόμα διεξαχθεί.
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι σημαντικός αριθμός χρηστών Twitter μετατρέπει το τηλεοπτικό ντιμπέιτ των πολιτικών αρχηγών, σε διαδικτυακό ντιμπέιτ για την προώθηση της προσωπικότητας του εκάστοτε αρχηγού, απαξιώνοντας το πολιτικό σκέλος και εστιάζοντας στο πρόσωπο
- Ο μεγάλος αριθμός αναφορών στο Twitter για το τηλεοπτικό ντιμπέιτ, δίνει προβάδισμα στα social media έναντι των συστημικών ΜΜΕ, στο σκέλος της ενεργοποίησης μηχανισμών και κοινωνικών αντανακλαστκών.
- Ικανός αριθμός χρηστών Social Media θεωρεί ότι η αποχώρηση του δημοσιογράφου Νίκου Χατζηνικολάου αλλά και η επιλογή των δημοσιογράφων που θα συμμετάσχουν, αποτελεί μέρος πολιτικού παρασκηνίου.
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι ικανός αριθμός χρηστών των Social Media, υποβαθμίζει ή υπερθεματίζει το τηλεοπτικό ντιμπέιτ, με γνώμονα τις κομματικές προτιμήσεις.
- Σημαντικός αριθμός χρηστών Social Media θεωρεί ότι το τηλεοπτικό ντιμπέιτ δεν θα διαφωτίσει τους τηλεθεατές για τις πολιτικές θέσεις του Αλέξη Τσίπρα και του Κυριάκου Μητσοτάκη, καθώς δεν θα έχει δυναμική και δεν θα υπάρχει απευθείας διάλογος μεταξύ τους.
- Κάποιος αριθμός χρηστών Social Media αφήνουν να εννοηθεί ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν αποδίδει υψηλή πολιτική αξία στο τηλεοπτικό ντιμπέιτ, εξαιτίας της παράστασης νίκης που αποδίδουν οι δημοσκοπήσεις στη ΝΔ, της μεγάλης διαφοράς στις ευρωεκλογές που είχε από το ΣΥΡΙΖΑ και του αριθμού των συστημικών και mainstream MME που τον υποστηρίζουν.
__________________
*Ο Νίκος Αρβανίτης είναι Intelligence and Strategy Analyst του Crisis Monitor και Content Director της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι από το 1994 και αναγνωρισμένος αναλυτής της περιοχής των Βαλκανίων στον τομέα των Διεθνών Σχέσεων. Συνεργάζεται με διεθνή ειδησεογραφικά, βαλκανικά και ελληνικά μέσα (υπήρξε και διευθυντής του σερβικού Ekonomist). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Εγκληματολογίας και Ποινικών Επιστημών του πανεπιστημίου του Βελιγραδίου. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 12 βιβλία του σε σερβική, αγγλική και ελληνική γλώσσα.
*Ο Γιώργος Πρωτόπαπας είναι Strategic and Media Analyst του Crisis Monitor και Sr. Data Analyst της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος. Άρχισε τη δημοσιογραφία στην εφημερίδα «Επενδυτής» (2000 -2014). Αρθρογραφεί από το 2012 στο περιοδικό Άμυνα & Διπλωματία και συνεργάζεται με διάφορα διεθνή και ελληνικά ψηφιακά μέσα. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Διεθνών Σχέσεων του πανεπιστημίου Kent. Με τη ιδιότητα του διεθνολόγου έχει μιλήσει και σε διεθνή συνέδρια στο εξωτερικό. Έχει παρακολουθήσει πιστοποιημένα courses και seminars για Digital Media, Social Media Strategies, Digital Marketing & Advertising.
Οι δυο είναι συγγραφείς του βιβλίου «In social MEDIA RES» που με βάση το λογισμικό Palo Pro αποκωδικοποιεί το περιεχόμενο των Social Media και των ψηφιακών μέσων για σημαντικά θέματα της επικαιρότητας.
*Auditor’s note: Η αξιολογική θέση που διατυπώνεται επί των ποιοτικών και ποσοτικών δεδομένων και της αναλυτικής προσέγγισης γίνεται από τρίτο αξιολογητή που προέρχεται από το Crisis Labs, ο οποίος περιλαμβάνει στην ανάλυση και άλλα στοιχεία που προκύπτουν, ακόμα και εκτός πεδίου της συγκεκριμένης έρευνας.
*Forensic Evaluation: Η αξιολόγηση των ευρημάτων και των παραγωγών τους από εξωτερικό ειδικό cyber security, που βοηθά στην κατανόηση του παραγόμενου προϊόντος και την προέλευσή του και υποστηρίζει τα ποιοτικά δεδομένα της ανάλυσης, αφαιρώντας τον υπερβάλλοντα θόρυβο και εντοπίζοντας πηγές ενδεχομένως κακόβουλης δραστηριότητας. Η ανάλυση αυτή ενεργοποιείται όταν πρόκειται για active trends και πρόσωπα και οι εξάρσεις δεν δικαιολογούνται από την εν γένει ανταπόκριση της διαδικτυακής κοινής γνώμης.
Appendix
- Χρήστες Social Media: Tweets και Facebook posts
- Χρήστες διαδικτύου : Bloggers, Forums, αρθρογράφοι, News
- Διαδικτυακή κοινή γνώμη: το σύνολο News, Blogs, Forums, Facebook, Twitter
- Σημαντικός αριθμός: Καταλυτικό ποσοστό χρηστών (>80%)
- Ικανός αριθμός: Αριθμός που επιτρέπει την εξαγωγή συμπερασμάτων (=50%)
- Κάποιοι χρήστες: Περιορισμένη ομάδα χρηστών (<20%)