Τους καρπούς της επίσκεψης του Ντόναλντ Τραμπ στη Μεγάλη Βρετανία δρέπει η Boeing, καθώς μέσα στη γενική κατακραυγή για τα δύο θανατηφόρα δυστυχήματα, με τη φήμη να κατακρημνίζεται και τα έσοδα σε ελεύθερη πτώση, έλαβε χθες, τη δεύτερη μέρα της έκθεσης Paris Airshow παραγγελία για 200 αεροσκάφη 737 MAX, ίδια με αυτά που συνετρίβησαν από την μητρική εταιρεία των British Airways και Iberia, ΙΑG.
Η είδηση πως η εταιρεία IAG υπέγραψε δήλωση προθέσεων για την αγορά 200 αεροσκαφών 737 ΜΑΧ, με τιμή τιμοκαταλόγου 24 δισ. δολάρια προκάλεσε αίσθηση στην μεγαλύτερη αεροπορική έκθεση του κόσμου. Ιδιαίτερα αφού τη Δευτέρα, την πρώτη ημέρα της έκθεσης, η Airbus είχε λάβει παραγγελίες για αεροσκάφη συνολικής αξίας 13 δισ. δολαρίων, ενώ η μεγάλη της αντίπαλος δεν είχε κλείσει ούτε μία παραγγελία.
Ωστόσο, χθες, τα στελέχη της Airbus φαίνεται πως ήταν παντελώς απροετοίμαστα όταν άκουγαν κατάπληκτα ότι η IAG δεν προτίμησε την ευρωπαϊκή εταιρεία για να καλύψει τις ανάγκες των British Airways και Vueling, όπως έκανε μέχρι τώρα, αλλά ότι στράφηκε στην Boeing.
Όπως αναφέρει τ ο Reuters, στην Airbus δεν πρέπει να δόθηκε καν η ευκαιρία να καταθέσει προσφορά. καταδεικνύοντας το τεράστιο πολιτικό βάρος πίσω από την απόφαση και τη στόχευση ακριβώς σε αυτή την κατεύθυνση, δηλαδή της επικράτησης έναντι του ανταγωνισμού, ένα ισχυρό σήμα προς την αγορά, ακριβώς όπως επιτάσσει η επιχειρηματική πρακτική του Ντόναλντ Τραμπ.
Οι ΗΠΑ, που έχουν επιβάλλει δασμούς στα ευρωπαϊκά αεροσκάφη προκειμένου να προωθήσουν τη Boeing, εσωτερικά, επιχειρούν πλέον μεγάλο άνοιγμα για να “χτυπήσουν” την ευρωπαϊκή αεροπορική βιομηχανία, “εκεί που πονάει”, εκμεταλλευόμενες το Brexit.
Η παραγγελία, όμως, αποτελεί ισχυρό και ηχηρό πολιτικό σήμα συμπόρευσης ΗΠΑ και Μεγάλης Βρετανίας και προστίθεται στην “τυφλή” υιοθέτηση από το Λονδίνο της αμερικανικής θέσης κατά του Ιράν για τις επιθέσεις στα τάνκερ. Η προσέγγιση αυτή αναμένεται να καταλήξει σε πλήρη εναγκαλισμό και αντι-ευρωπαϊκό ντελίριο μετά την προσδοκώμενη εκλογή του Μπόρις Τζόνσον ως διαδόχου της Τερέζα Μέι, στο πλαίσιο αρχαιρεσιών στους Τόρις.
«Εχουμε πλήρη εμπιστοσύνη στην Boeing και περιμένουμε ότι το αεροσκάφος θα επιστρέψει επιτυχώς στην υπηρεσία τους επόμενους μήνες»,
δήλωσε χθες ο Γουίλι Γουέλς, διευθύνων σύμβουλος της IAG, καθώς ανακοίνωνε την πρώτη συμφωνία για παραγγελία αεροσκαφών 737 ΜΑΧ μετά την καθήλωσή τους.
Το εμπορικότερο αεροσκάφος στην ιστορία της Boeing τέθηκε από τις κανονιστικές αρχές εκτός υπηρεσίας παγκοσμίως τον Μάρτιο μετά τη συντριβή πτήσης της Ethiopia Airlines, ενώ πέντε μήνες πριν είχε προηγηθεί συντριβή 737 ΜΑΧ της Lion Air ανοιχτά της Ινδονησίας. Στα δύο δυστυχήματα είχαν σκοτωθεί συνολικά 346 άνθρωποι.
Εκτοτε, οι μηχανικοί της Boeing εργάζονται πυρετωδώς ώστε να επιδιορθώσουν λογισμικό που είχαν αναπτύξει με στόχο να προλαβαίνει απώλεια στήριξης του αεροσκάφους, το οποίο όμως φαίνεται πως λειτούργησε τελείως διαφορετικά, οδηγώντας τα δύο αεροσκάφη στο έδαφος παρά τις απελπισμένες προσπάθειες των πιλότων. «Πιστεύω ότι το αεροσκάφος είναι ασφαλές», δήλωσε χθες ο Γουέλς, πρώην πιλότος ο ίδιος, προσθέτοντας ότι δεν θα είχε «κανέναν δισταγμό» να πετάξει με το 737 ΜΑΧ.
Ομως, και η Airbus κέρδισε χθες σημαντικές παραγγελίες, μεταξύ των οποίων μία από την IAG για 14 Α321XLR ύψους 2 δισ. δολαρίων με βάση τις τιμές τιμοκαταλόγου. Η αεροπορική εταιρεία Cebu των Φιλιππίνων αγόρασε χθες 36 Airbus με τιμή τιμοκαταλόγου 6 δισ. δολάρια και η Saudi Arabian Airlines αγόρασε 30 ακόμη Airbus με τιμή τιμοκαταλόγου 3,3 δισ. δολάρια. Ακόμα όμως και έτσι, συμπεριλαμβανομένης της παραγγελίας της πρώτης ημέρας 100 αεροσκαφών από την Airlease, η Airbus υπολείπεται της Boeing σε παραγγελίες στην έκθεση.