Οι πολιτικές διεργασίες ενόψει των βουλευτικών εκλογών της 7ης Ιουλίου λαμβάνουν υπόψη και τα πολιτικά κόμματα που έμειναν εκτός Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, καθώς κάποια απ΄αυτά μπορεί να καταφέρουν την είσοδό τους στη Βουλή, ενώ τα υπόλοιπα, που απέχουν αρκετά απ’ αυτό το στόχο, αποτελούν δεξαμενές ψηφοφόρων για άλλους σχηματισμούς. Τη δυναμική αυτή έχει αντιληφθεί η διαδικτυακή κοινή γνώμη, κυρίως μέσα από δημοσιεύματα των media και τοποθετείται αξιολογικά επί προοπτικών, σεναρίων και πιθανών εξελίξεων.
Γράφουν Νίκος Αρβανίτης – Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας *
Τα queries “MέΡΑ25 – Γιάνης Βαρουφάκης”, “ΛΑΟΣ”, “Πλεύση Ελευθερίας”, “Ενωση Κεντρωων”, “Ελλάδα Άλλος Δρόμος Νότης Μαριάς”, “Νέα Δεξιά”, “Το Ποτάμι”, “ΑΝΕΛ”, εξετάστηκαν με το PaloPro για Web & Social Listening και Analytics και με σειρά άλλων εργαλείων του Crisis Labs για τη χρονική περίοδο 27 Μαΐου – 3 Ιουνίου 2019. Ταυτόχρονα, τα συναισθήματα των αναφορών παρουσιάζουν κάποιες διαφοροποιήσεις αναφορικά με τα ποσοστά των ουδέτερων, θετικών και αρνητικών συναισθημάτων.
Auditor΄s note: Η έρευνα καλύπτει τις κρίσιμες ημερομηνίες της περιόδου των Ευρωεκλογών, συνεπώς εστιάζεται στην ειδησεογραφία που πυροδοτήθηκε επ αφορμής αυτών. Οι περισσότερες αναφορές ξεκινούν από τα δημοσιεύματα των media και καθώς τα περισσότερα εξ αυτών των δεν τυγχάνουν αναφορών, το ενδιαφέρον είναι περιορισμένο. Αξιοσημείωτη, συγκριτικά, είναι η απήχηση του κόμματος ΜέΡα25 του Γιάνη Βαρουφάκη, το οποίο μονοπωλεί το ενδιαφέρον χρηστών και bots και trolls στα social media. Σε συγκεκριμένες περιπτώσεις τα κόμματα δεν καταγράφονται, αλλά αποτελούν συνέχεια του ονόματος του πολιτικού τους αρχηγού, ένδειξη έλλειψης ευρύτητας, κάτι που φαίνεται στην απήχηση που τελικά επιτυγχάνουν. Η παράλληλη ανάλυση μέσω διαφορετικών λογισμικών για τον έλεγχο αξιοπιστίας των αρχικών στοιχείων δεν κατέδειξε ουσιώδεις διαφοροποιήσεις σε εύρος αναφορών, παρά μόνο στην ένταση.
Θεματολογία
Η θεματολογία για την υπό εξέταση χρονική περίοδο επικεντρώθηκε σύμφωνα με τα Main Topics του PaloPro στις ακόλουθες αναφορές:
- Στο ποσοστό 2.99% που συγκέντρωσε το κόμμα ΜέΡΑ25 του Γιάνη Βαρουφάκη στις ευρωεκλογές που για μια ποσοστιαία μονάδα δεν κατάφερε να κερδίσει έδρα.
- Τη δήλωση του Γιάνη Βαρουφάκη ότι θα μπορούσε να συνεργαστεί με ΣΥΡΙΖΑ ή Νέα Δημοκρατία.
- Στην παραίτηση του Σταύρου Θεοδωράκη από την ηγεσία του Ποταμιού και την αποχώρησή του από την πολιτική σκηνή
- Τα αποτελέσματα των Ευρωεκλογών και αυτοδιοικητικών εκλογών
Forensic Evaluation: Η χρήση bots και trolls είναι περιορισμένη, με εξαίρεση αναφορές και αναπαραγωγές που αφορούν τον Γιάνη Βαρουφάκη και το ΜέΡΑ25. Η θεματολογική εξέταση των profil που καταγράφουν τη μεγαλύτερη κίνηση παρουσιάζει ενδείξεις ότι προέρχονται από τον χώρο της δεξιάς και τα περισσότερα εξ αυτών είναι fake. Συγκριτικά η δραστηριοποίηση των ακροδεξιών κομμάτων είναι εντονότερη από τα ακροαριστερά και εν γένει τα εξωκοινοβουλευτικά αριστερά, καταδεικνύοντας διαφορές στον τρόπο προώθησης πολιτικών μηνυμάτων.
Συμπεράσματα
Η ανάλυση περιεχομένου των ποσοτικών δεδομένων του PaloPro για τα υπό εξέταση queries εξάγει τα ακόλουθα συμπεράσματα:
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι ο πρώην υπουργός Οικονομικών Γιάνης Βαρουφάκης και το κόμμα του ΜέΡΑ25, έκανε την έκπληξη καταγράφοντας σημαντικό ποσοστό αν και δεν κατάφερε να εισέλθει στην ευρωβουλή για μια ποσοστιαία μονάδα .
- Σημαντικός αριθμός χρηστών του διαδικτύου εκτιμά ότι ο Βαρουφάκης, εξαιτίας της έντονης προσωπικότητας του θα συνεχίσει να εχει μια δυναμική επικοινωνιακή παρουσία ώστε να την εκμεταλλευτεί για να προωθήσει το ΜέΡΑ25 και να την χρησιμοποιήσει ως διαπραγματευτικό χαρτί για ενδεχόμενη συνεργασία, είτε με ΣΥΡΙΖΑ, είτε με Νέα Δημοκρατία.
- Σημαντικός αριθμός χρηστών των Social Media θεωρεί ότι το κόμμα ΜέΡΑ25 αποτελεί μια σημαντική δεξαμενή ψηφοφόρων που αντιδρά στη μνημονιακή στροφή του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ εκτιμούν ότι μπορεί να αποσπάσει ψήφους και από το ΚΙΝΑΛ.
- Το Ποτάμι του Σταύρου Θεοδωράκη σύμφωνα με σημαντικό αριθμό χρηστών των Social Media, απέτυχε στις ευρωεκλογές κυρίως γιατί ψήφισε τη Συμφωνία των Πρεσπών και γιατί βουλευτές του αποχώρησαν και επέλεξαν να προχωρήσουν με ΣΥΡΙΖΑ και Νέα Δημοκρατία.
- Σημαντικός αριθμός χρηστών των Social Media εκτιμά πως το μεγαλύτερο μέρος των ψηφοφόρων του Ποταμιού έχει ενταχθεί σε Νέα Δημοκρατία, ΚΙΝΑΛ και ΣΥΡΙΖΑ.
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι η “Ένωση Κεντρώων” του Βασίλη Λεβέντη σύμφωνα με σημαντικό αριθμό χρηστών των Social Media ότι δύσκολα θα ανακάμψει και ότι ενδέχεται να μείνει εκτός κοινοβουλίου στις επικείμενες εκλογές.
- Ικανός αριθμός χρηστών Social Media θεωρούν ότι μεγάλος αριθμός ψηφοφόρων του Βασίλη Λεβέντη θα μοιραστεί μεταξύ Νέας Δημοκρατίας και ΚΙΝΑΛ καθώς ο ίδιος έχει επικρίνει την Συμφωνία των Πρεσπών.
- Η “Πλεύση Ελευθερίας” της πρώην προέδρου της βουλής Ζωής Κωνσταντοπούλου σύμφωνα με την πλειοψηφία χρηστών των Social, θα συνεχίσει την αυτόνομη πορεία της εξαιτίας του ιδιορυθμου χαρακτήρα της.
- Η πλειοψηφία χρηστών Social Media επικεντρώνεται στις διεργασίες που θα συντελεστούν στο χώρο της ακροδεξιάς και της συντηρητικής δεξιάς ενόψει των εκλογών και των εκπροσώπων της που έμειναν εκτός ευρωβουλής.
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι σημαντικός αριθμός χρηστών Social Media αντιμετώπισε επικριτικά και ενίοτε σκωπτικά την αποτυχία των ΑΝΕΛ στις ευρωεκλογές, εστιάζοντας τα “πυρά” τους πάνω στο πρόσωπο του Πάνου Καμμένου.
- Σημαντικός αριθμός χρηστών των Social Media δεν εξεπλάγη από τα ποσοστά του ΛΑΟΣ του Γιώργου Καρατζαφέρη και θεωρεί ότι έχει χάσει εδώ και καιρό τη δυναμική του.
- Ικανός αριθμός χρηστών των Social Media θεωρεί ότι το ποσοστό του ΛΑ.Ο.Σ στις ευρωεκλογές οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στη συνεργασία με τον πρώην βουλευτή της Χρυσής Αυγής αντιστράτηγο ε.α Ελευθέριο Συναδινό.
- Ο προερχόμενος από τους ΑΝΕΛ ανεξάρτητος ευρωβουλευτής Νότης Μαριάς και το κόμμα Ελλάδα Άλλος Δρόμος Νότης Μαριάς, σύμφωνα με ικανό αριθμό χρηστών Social Media, δεν κατάφερε να κεφαλοποιήσει επικοινωνιακά το έργο του στο Ευρωκοινοβούλιο.
- Κάποιος αριθμός χρηστών του διαδικτύου θεωρεί ότι η Νέα Δεξιά του Φαήλου Κρανιδιώτη απέχει πολύ από το στόχο εισόδου στη Βουλή καθώς συμπιέζεται απο μεγαλύτερα κόμματα του ίδιου ιδεολογικού χώρου.
- Η πλειοψηφία των χρηστών των Social Media θεωρεί ότι μέρος της δεξαμενής ψηφοφόρων των κομμάτων της ακροδεξιάς και της συντηρητικής δεξιάς που έμειναν εκτός ευρωβουλής θα κινηθεί τείνει προς την Ελληνική Λύση του Κυριάκου Βελόπουλου ενόψει των βουλευτικών εκλογών.
- H πόλωση μεταξύ ΣΥΡΙΖΑ και Νέας Δημοκρατίας συμπιέζει τους μικρούς πολιτικούς σχηματισμούς, σύμφωνα με σημαντικό αριθμό χρηστών του διαδικτύου, με αποτέλεσμα να έχουν διαρροές ψηφοφόρων.
- Ικανός αριθμός χρηστών των Social Media φαίνεται ότι ενστερνίζονται την αντίληψη ότι ο προσωποπαγής χαρακτήρας τον μικρών κομμάτων επιτρέπει στους αρχηγούς τους να εμπλακούν σε διαπραγματεύσεις με μεγαλύτερα κόμματα.
___________________
*Ο Νίκος Αρβανίτης είναι Intelligence and Strategy Analyst του Crisis Monitor και Content Director της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι από το 1994 και αναγνωρισμένος αναλυτής της περιοχής των Βαλκανίων στον τομέα των Διεθνών Σχέσεων. Συνεργάζεται με διεθνή ειδησεογραφικά, βαλκανικά και ελληνικά μέσα (υπήρξε και διευθυντής του σερβικού Ekonomist). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Εγκληματολογίας και Ποινικών Επιστημών του πανεπιστημίου του Βελιγραδίου. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 12 βιβλία του σε σερβική, αγγλική και ελληνική γλώσσα.
*Ο Γιώργος Πρωτόπαπας είναι Strategic and Media Analyst του Crisis Monitor και Sr. Data Analyst της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος. Άρχισε τη δημοσιογραφία στην εφημερίδα «Επενδυτής» (2000 -2014). Αρθρογραφεί από το 2012 στο περιοδικό Άμυνα & Διπλωματία και συνεργάζεται με διάφορα διεθνή και ελληνικά ψηφιακά μέσα. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Διεθνών Σχέσεων του πανεπιστημίου Kent. Με τη ιδιότητα του διεθνολόγου έχει μιλήσει και σε διεθνή συνέδρια στο εξωτερικό. Έχει παρακολουθήσει πιστοποιημένα courses και seminars για Digital Media, Social Media Strategies, Digital Marketing & Advertising.
Οι δυο είναι συγγραφείς του βιβλίου «In social MEDIA RES» που με βάση το λογισμικό Palo Pro αποκωδικοποιεί το περιεχόμενο των Social Media και των ψηφιακών μέσων για σημαντικά θέματα της επικαιρότητας.
*Auditor’s note: Η αξιολογική θέση που διατυπώνεται επί των ποιοτικών και ποσοτικών δεδομένων και της αναλυτικής προσέγγισης γίνεται από τρίτο αξιολογητή που προέρχεται από το Crisis Labs, ο οποίος περιλαμβάνει στην ανάλυση και άλλα στοιχεία που προκύπτουν, ακόμα και εκτός πεδίου της συγκεκριμένης έρευνας.
*Forensic Evaluation: Η αξιολόγηση των ευρημάτων και των παραγωγών τους από εξωτερικό ειδικό cyber security, που βοηθά στην κατανόηση του παραγόμενου προϊόντος και την προέλευσή του και υποστηρίζει τα ποιοτικά δεδομένα της ανάλυσης, αφαιρώντας τον υπερβάλλοντα θόρυβο και εντοπίζοντας πηγές ενδεχομένως κακόβουλης δραστηριότητας. Η ανάλυση αυτή ενεργοποιείται όταν πρόκειται για active trends και πρόσωπα και οι εξάρσεις δεν δικαιολογούνται από την εν γένει ανταπόκριση της διαδικτυακής κοινής γνώμης.
Appendix
- Χρήστες Social Media: Tweets και Facebook posts
- Χρηστες διαδικτύου : Bloggers, Forums, αρθρογράφοι, News
- Διαδικτυακή κοινή γνώμη: το σύνολο News, Blogs, Forums, Facebook, Twitter
- Σημαντικός αριθμός: Καταλυτικό ποσοστό χρηστών (>80%)
- Ικανός αριθμός: Αριθμός που επιτρέπει την εξαγωγή συμπερασμάτων (=50%)
- Κάποιοι χρήστες: Περιορισμένη ομάδα χρηστών (<20%)