Το ρευστό πολιτικό τοπίο και η επικείμενη κυβερνητική αλλαγή μετά τις εκλογές της 7ης Ιουλίου, σύμφωνα πάντα με δημοσκοπήσεις και λαμβάνοντας υπόψη το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών, παρακινούν τα Social Media να επικεντρώνονται σε πολιτικά πρόσωπα τα οποία με τις κινήσεις τους ενδέχεται να επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό τις εκλογικές και μετεκλογικές πολιτικές ισορροπίες.
Γράφουν Νίκος Αρβανίτης – Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας *
Τα queries “ Γιάνης Βαρουφάκης”, “Φώφη Γεννηματά”, και “Κυριάκος Βελόπουλος” εξετάστηκαν με το PaloPro για Web & Social Listening και Analytics και με σειρά άλλων εργαλείων του Crisis Labs για τη χρονική περίοδο 27 Μαΐου – 3 Ιουνίου 2019. Το query “Ευάγγελος Βενιζέλος” εξετάστηκε για τη χρονική περίοδο 1- 4 Ιουνίου 2019, καθώς η αποχώρηση του από το ΚΙΝΑΛ συνέβη πριν τέσσερις μέρες. Τα συναισθήματα των αναφορών εμφανίζονται να μην έχουν σημαντικές διαφορές καθώς όλα τα queries παρουσιάζουν πλειοψηφία ουδέτερων συναισθήματα ενώ ακολουθούν τα αρνητικά και τέλος τα θετικά.
Forensic Evaluation: Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει την ύπαρξη πολλών Fake Profiles στο Twitter καθώς και πολλών bots, κυρίως στις αναφορές για το Γιάνη Βαρουφάκη. Με βάση το ύφος των αναφορών καταδεικνύει ότι στόχο έχουν να ομογενοποιήσουν τον επικεφαλής του ΜέΡΑ25 με τον ΣΥΡΙΖΑ χρεώνοντας σε αμφότερους συγκεκριμένες επιλογές, καταδεικνύοντας ως πηγή αντίθετους ιδεολογικούς και πολιτικούς χώρους.
Θεματολογία
Η θεματολογία των υπό εξέταση queries επικεντρώθηκε σύμφωνα με τα Main Topics του PaloPro στις ακόλουθες αναφορές:
- Στο ποσοστό 2.99% που συγκέντρωσε το κόμμα ΜεΡΑ25 του Γιάνη Βαρουφάκη στις ευρωεκλογές που για μια ποσοστιαία μονάδα δεν κατάφερε να κερδίσει έδρα.
- Στην αποχώρηση του Ευαγγέλου Βενιζέλου απο το ΚΙΝΑΛ και στο που αποσκοπεί η κίνηση της προέδρου του Φώφη Γεννηματά να τοποθετήσει επικεφαλής του ψηφοδελτίου Επικρατείας το Γιώργο Καμίνη.
- Στη είσοδο στην ευρωβουλή του Κυριάκου Βελόπουλου, προέδρου του κόμματος Ελληνική Λύση.
Auditor’s note: Η έρευνα εστιάζει σε πολλά και διαφορετικά υποκείμενα, με κοινό παρονομαστή τη συμμετοχή τους στη διαμόρφωση του εκλογικού και μετεκλογικού τοπίου. Από το σύνολο και την ένταση των αναφορών αναδεικνύονται ισχυρές τάσεις ως προς την ανταπόκριση της διαδικτυακής κοινής γνώμης. Ακόμα και η ενεργοποίηση trolls, bots και fake profiles είναι ενδεικτική της προσπάθειας τόσο των ίδιων όσο και άλλων παραγόντων να τους κρατήσουν στην επικαιρότητα. Επίσης τα queries εξετάστηκαν από διαφορετικά λογισμικά και από ελεγκτές για να πιστοποιηθεί η δυναμική τους και να συλλεχθούν δεδομένα με έμφαση στο τελευταίο 24ωρο.
Συμπεράσματα
Η ανάλυση περιεχομένου των ποσοτικών δεδομένων του PaloPro εξάγουν για τα υπό εξέταση queries τα ακόλουθα συμπεράσματα:
-
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι ο πρώην υπουργός Οικονομικών Γιάνης Βαρουφάκης, σύμφωνα με σημαντικό αριθμό χρηστών Social Media παραμένει μια ισχυρή προσωπικότητα με διάχυση στα Social Media.
- Σημαντικός αριθμός χρηστών των Social Media θεωρεί ότι το κόμμα ΜέΡΑ25 του Γιάνη Βαρουφάκη και το ποσοστό του 2.99% στις ευρωεκλογές αποτελεί διαμαρτυρία προς τη μνημονιακή στροφή του ΣΥΡΙΖΑ.
- Ικανός αριθμός χρηστών Social Media αντιδρά θετικά στην απόφαση του Βαρουφάκη να μην ζητήσει επανακαταμέτρηση των ψήφων, κάτι που δεν συνηθίζεται σε τέτοιες περιπτώσεις στην Ελλάδα.
- Σημαντικός αριθμός χρηστών Social Media πιστώνει στη Φώφη Γεννηματά την τρίτη θέση του ΚΙΝΑΛ στις ευρωεκλογές
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι σημαντικός αριθμός χρηστών Social Media αντιλαμβάνεται την απόφαση της Φώφης Γεννηματά να τοποθετήσει επικεφαλής το Γιώργο Καμίνη, ως άνοιγμα προς την κεντροαριστερά.
- Ικανός αριθμός χρηστών Social Media εκτιμά πως η Φώφη Γεννηματά ενδεχομένως να έλαβε υπόψη και ότι το MέΡΑ 25 μπορεί να αντλήσει από τη δεξαμενή ψηφοφόρων του ΣΥΡΙΖΑ στις εθνικές εκλογές και για αυτό πιθανότατα εξανάγκασε σε αποχώρηση τον Ευάγγελο Βενιζέλο.
- Η Φώφη Γεννηματά στοχεύει σύμφωνα με ικανό αριθμό χρηστών Social Media στο αποσπασει σημαντικό αριθμό ψηφοφόρων του ΣΥΡΙΖΑ. Θεωρούν ότι ο Βενιζέλος αποτελούσε τροχοπέδη διότι ήταν ταυτισμένος με το μνημόνιο και την κυβέρνηση του Αντώνη Σαμαρά.
- Κάποιοι χρήστες Social Media εκτιμούν, ότι η βεντέτα Γεννηματά – Βενιζέλου θα προκαλέσει παρενέργειες στο ΚΙΝΑΛ και ενδεχομένως δημιουργήσει εσωστρέφεια στην προεκλογική περίοδο
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει σύμφωνα με σημαντικό αριθμό χρηστών Social Media ότι ο Κυριάκος Βελόπουλος κατάφερε να εισέλθει στην ευρωβουλή εξαιτίας των εσωτερικών προβλημάτων της Χρυσής Αυγής και των ανακατατάξεων στο ευρύτερο χώρο της ακροδεξιάς και της συντηρητικής δεξιάς.
- Ικανός αριθμός χρηστών Social Media θεωρεί ότι η Ελληνική Λύση του Κυριάκου Βελόπουλου ενδέχεται να διαδραματίσει ρόλο στο μετεκλογικό τοπίο καθώς εκτιμά ότι θα καταφέρει να εισέλθει στο κοινοβούλιο.
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι Βαρουφάκης και Βελόπουλος έχουν το πλεονέκτημα της σταθερής και έντονης εμπλοκής τους στα Social Media, συγκριτικά με Γεννηματά σε επίπεδο πολιτικών αρχηγών. Τα Twitter για το Βενιζελο αναφέρονται κυρίως σε αναπαραγωγή ειδήσεων σε συνδυασμό με την επικαιρότητα.
___________________
*Ο Νίκος Αρβανίτης είναι Intelligence and Strategy Analyst του Crisis Monitor και Content Director της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι από το 1994 και αναγνωρισμένος αναλυτής της περιοχής των Βαλκανίων στον τομέα των Διεθνών Σχέσεων. Συνεργάζεται με διεθνή ειδησεογραφικά, βαλκανικά και ελληνικά μέσα (υπήρξε και διευθυντής του σερβικού Ekonomist). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Εγκληματολογίας και Ποινικών Επιστημών του πανεπιστημίου του Βελιγραδίου. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 12 βιβλία του σε σερβική, αγγλική και ελληνική γλώσσα.
*Ο Γιώργος Πρωτόπαπας είναι Strategic and Media Analyst του Crisis Monitor και Sr. Data Analyst της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος. Άρχισε τη δημοσιογραφία στην εφημερίδα «Επενδυτής» (2000 -2014). Αρθρογραφεί από το 2012 στο περιοδικό Άμυνα & Διπλωματία και συνεργάζεται με διάφορα διεθνή και ελληνικά ψηφιακά μέσα. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Διεθνών Σχέσεων του πανεπιστημίου Kent. Με τη ιδιότητα του διεθνολόγου έχει μιλήσει και σε διεθνή συνέδρια στο εξωτερικό. Έχει παρακολουθήσει πιστοποιημένα courses και seminars για Digital Media, Social Media Strategies, Digital Marketing & Advertising.
Οι δυο είναι συγγραφείς του βιβλίου «In social MEDIA RES» που με βάση το λογισμικό Palo Pro αποκωδικοποιεί το περιεχόμενο των Social Media και των ψηφιακών μέσων για σημαντικά θέματα της επικαιρότητας.
*Auditor’s note: Η αξιολογική θέση που διατυπώνεται επί των ποιοτικών και ποσοτικών δεδομένων και της αναλυτικής προσέγγισης γίνεται από τρίτο αξιολογητή που προέρχεται από το Crisis Labs, ο οποίος περιλαμβάνει στην ανάλυση και άλλα στοιχεία που προκύπτουν, ακόμα και εκτός πεδίου της συγκεκριμένης έρευνας.
*Forensic Evaluation: Η αξιολόγηση των ευρημάτων και των παραγωγών τους από εξωτερικό ειδικό cyber security, που βοηθά στην κατανόηση του παραγόμενου προϊόντος και την προέλευσή του και υποστηρίζει τα ποιοτικά δεδομένα της ανάλυσης, αφαιρώντας τον υπερβάλλοντα θόρυβο και εντοπίζοντας πηγές ενδεχομένως κακόβουλης δραστηριότητας. Η ανάλυση αυτή ενεργοποιείται όταν πρόκειται για active trends και πρόσωπα και οι εξάρσεις δεν δικαιολογούνται από την εν γένει ανταπόκριση της διαδικτυακής κοινής γνώμης.
Appendix
- Χρήστες Social Media: Tweets και Facebook posts
- Χρηστες διαδικτύου : Bloggers, Forums, αρθρογράφοι, News
- Διαδικτυακή κοινή γνώμη: το σύνολο News, Blogs, Forums, Facebook, Twitter
- Σημαντικός αριθμός: Καταλυτικό ποσοστό χρηστών (>80%)
- Ικανός αριθμός: Αριθμός που επιτρέπει την εξαγωγή συμπερασμάτων (=50%)
- Κάποιοι χρήστες: Περιορισμένη ομάδα χρηστών (<20%)