Η προκήρυξη πρόωρων εκλογών από τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα μετά την ήττα του ΣΥΡΙΖΑ από τη Νέα Δημοκρατία με διαφορά 9.46 ποσοστιαίες μονάδες κυριάρχησε στα Social Media που σχολιάζουν τα αίτια και προβαίνουν σε εκτιμήσεις.
Γράφουν Νίκος Αρβανίτης – Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας*
Το query “Ευρωεκλογές” – υποερωτήματα “Αλέξης Τσίπρας” και “Κυριάκος Μητσοτάκης” – κατέγραψε στο ελληνικό διαδίκτυο, σύμφωνα με το σύγχρονο εργαλείο PaloPro για Web & Social Listening και Analytics 61.984 συνολικές αναφορές για τις 26 – 27 Μαΐου 2019. Τις τάσεις του διαδικτύου για το συγκεκριμένο query καθόρισε το Twitter από το οποίο και προήλθαν οι περισσότερες αναφορές. Ταυτόχρονα, τα συναισθήματα των αναφορών εμφανίζουν πλειοψηφία ουδέτερων συναισθημάτων και ακολουθούν τα θετικά με μικρή διαφορά από τα αρνητικά συναισθήματα.
Θεματολογία
Η θεματολογία για την υπό εξέταση χρονικη περίοδο επικεντρώθηκε σύμφωνα με τα Main Topics του PaloPro στις ακόλουθες αναφορές:
- Στην ανακοίνωση του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα για διενέργεια πρόωρων εκλογών μετά το δεύτερο γύρο των αυτοδιοικητικών εκλογών.
- Στη διαφορά των 10 ποσοστιαίων της Νέας Δημοκρατίας από το ΣΥΡΙΖΑ. Η καταμέτρηση των ψήφων με ενσωμάτωση 85.27% του εκλογικού σώματος δίνει στη ΝΔ ποσοστό 33.23% και στο ΣΥΡΙΖΑ 23.77%.
- Στην πτώση των ποσοστών της Χρυσής Αυγής καθώς τα αποτελέσματα την κατατάσουν πέμπτο κόμμα, ενώ στις ευρωεκλογές του 2015 κατείχε την τρίτη θέση.
- Στη διαφαινόμενη είσοδο στην ευρωβουλή του κομματος ΜεΡΑ25 του Γιάνη Βαρουφάκη
Συμπεράσματα
Η ανάλυση περιεχομένου με βάση τα ποσοτικά δεδομένα του PaloPro δείχνει ότι η πλειοψηφία Social Media δείχνει ότι η πλειοψηφία των Social Media διατηρεί επιφυλακτική στάση ενόψη των εξελίξεων. Αναλυτικότερα:
- H ανάλυση περιεχομένου εμφανίζει μεγάλο χαμένο των ευρωεκλογών τον Αλέξη Τσίπρα, τον οποίο σημαντικός αριθμός χρηστών των Social Media τον επικρίνει για τις επιλογές του και ενίοτε τον αντιμετωπίζει με σκωπτικό τρόπο.
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει μεγάλο ποσοστό αδιευκρίνιστης συμπεριφοράς χρηστών του Twitter, που μεταφράζεται σε ουδέτερα συναισθήματα, καθώς απέφυγαν να πάρουν θέση είτε υπέρ του Αλέξη Τσίπρα, είτε υπέρ του Κυριάκου Μητσοτάκη
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι η Συμφωνία των Πρεσπών επηρέασε την ψήφο των πολιτών κυρίως στις βόρειες περιφέρειες της Μακεδονίας – το είχαμε αναφέρει και σε προηγούμενη ανάλυση μας επισημαίνοντας τα κριτήρια της ψήφου θα είναι διαφορετικά ανά εκλογική περιφέρεια.
- Η πτώση των ποσοστών της Χρυσής Αυγής σύμφωνα με κάποιους χρήστες των Social Media, προκαλεί ανησυχία διότι δείχνει εν μέρη διασκορπισμό ψηφοφόρων της σε ακροδεξιά παρακλάδια που μπορεί κατά τη γνώμη του να είναι περισσότερα επικίνδυνα.
- Ικανός αριθμός χρηστών Social Media θεωρεί ότι ο Αλέξης Τσίπρας δεν κατάφερε να διαχειριστεί επικοινωνιακά τη Συμφωνία των Πρεσπών και ότι δεν απέδωσε το άνοιγμα στην Κεντροαριστερά. Παράλληλα, λειτούργησε αρνητικά, σύμφωνα με αναφορές, και η στήριξη που παρείχε ο πρωθυπουργός στον αναπληρωτή υπουργό Υγείας Παύλο Πολάκη.
- Κάποιοι χρήστες των Social Media εκτιμούν ότι ο πρωθυπουργός ενδεχομένως να μην είχε εικόνα της πραγματικότητας, και το χρεώνουν στις συμβουλές του στενού επιτελείο του.
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι σημαντικός αριθμός χρηστών των Social Media εκφράζει επιφυλάξεις για τη διακυβέρνηση της χώρας από τον Κυριάκο Μητσοτάκη, με αναφορές στη φιλελεύθερη ατζέντα του.
- Η είσοδος του κόμματος ΜεΡΑ25 του πρώην υπουργού Οικονομικών του ΣΥΡΙΖΑ Γιάννη Βαρουφάκη θεωρείται σύμφωνα με κάποιους χρήστες Social Media, ως ψήφος δυσαρέσκειας προς τον Αλέξη Τσίπρα εξαιτίας της μνημονιακής στροφής του.
- Η άνοδος του Κινήματος Αλλαγής (ΚΙ.ΝΑΛ) της Φώφης Γεννηματά σύμφωνα με την ανάλυση περιεχομένου πέρασε απαρατήρητη από την πλειοψηφία των χρηστών του διαδικτύου.
- Κάποιοι χρήστες των Social Media θεωρούν ότι η μεγάλη διαφορά μεταξύ ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ οφείλεται στο σχετικά μικρό ποσοστό προσέλευσης και στο ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν εμφανίζει μεγάλα ποσοστά συσπείρωσης.
Συγκριτική παράθεση
Τα κοινά σημεία των query “Ευρωεκλογές” 26-27/05 (1) με “Ευρωεκλογές” 12-15/05 (2) εμφανίζουν τα ακόλουθα κοινά χαρακτηριστικά:
- Οι ευρωεκλογές αντιμετωπίστηκαν σύμφωνα με την ανάλυση περιεχομένου ως “εθνικές εκλογες”, καθώς μεγάλος αριθμός χρηστών των Social Media δεν ασχολήθηκε με τις πολιτικές της Ε.Ε.
- Η πλειοψηφία χρηστών του διαδικτύου παραμένει επιφυλακτική προς τον Αλέξη Τσίπρα και τον Κυριάκο Μητσοτάκη.
- Τα ουδέτερα συναισθήματα κυριαρχούν δείχνοντας μια αδιευκρίνιστη πρόθεση μεγάλου ποσοστού των χρηστών στα Social Media.
Οι διαφορές μεταξύ των δυο queries εντοπίζονται ως εξής:
- H ανακοίνωση των πρόωρων εκλογών αναδείχθηκε σε κορυφαία αναφορά που έγινε επίκεντρο σχολιασμού (Query 2)
- Τα θετικά συναισθήματα αποκτούν προβάδισμα σε σύγκριση με τα αρνητικα συναισθηματα, καθώς σημαντικός αριθμός χρηστών Social Media επιθυμεί τελος της διακυβέρνησης Τσίπρα. (Query 2)
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι περιορίστηκαν σε ένα βαθμο οι αναφορές που υιοθετούν εθνικιστικές και ακροδεξιές ιδεολογίες(Query 2)
- Οι αναφορές του διαδικτύου είναι κατά 38.272 περισσότερες σε σύγκριση με το Query 1.
_________________
*Ο Νίκος Αρβανίτης είναι Intelligence and Strategy Analyst του Crisis Monitor και Content Director της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι από το 1994 και αναγνωρισμένος αναλυτής της περιοχής των Βαλκανίων στον τομέα των Διεθνών Σχέσεων. Συνεργάζεται με διεθνή ειδησεογραφικά, βαλκανικά και ελληνικά μέσα (υπήρξε και διευθυντής του σερβικού Ekonomist). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Εγκληματολογίας και Ποινικών Επιστημών του πανεπιστημίου του Βελιγραδίου. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 12 βιβλία του σε σερβική, αγγλική και ελληνική γλώσσα.
*Ο Γιώργος Πρωτόπαπας είναι Strategic and Media Analyst του Crisis Monitor και Sr. Data Analyst της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος. Άρχισε τη δημοσιογραφία στην εφημερίδα «Επενδυτής» (2000 -2014). Αρθρογραφεί από το 2012 στο περιοδικό Άμυνα & Διπλωματία και συνεργάζεται με διάφορα διεθνή και ελληνικά ψηφιακά μέσα. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Διεθνών Σχέσεων του πανεπιστήμιου Kent. Με τη ιδιότητα του διεθνολόγου έχει μιλήσει και σε διεθνή συνέδρια στο εξωτερικό. Έχει παρακολουθήσει πιστοποιημένα courses και seminars για Digital Media, Social Media Strategies, Digital Marketing & Advertising.
Οι δυο είναι συγγραφείς του βιβλίου «In social MEDIA RES» που με βάση το λογισμικό Palo Pro αποκωδικοποιεί το περιεχόμενο των Social Media και των ψηφιακών μέσων για σημαντικά θέματα της επικαιρότητας.
*Auditor’s note: Η αξιολογική θέση που διατυπώνεται επί των ποιοτικών και ποσοτικών δεδομένων και της αναλυτικής προσέγγισης γίνεται από τρίτο αξιολογητή που προέρχεται από το Crisis Labs, ο οποίος περιλαμβάνει στην ανάλυση και άλλα στοιχεία που προκύπτουν, ακόμα και εκτός πεδίου της συγκεκριμένης έρευνας.
*Forensic Evaluation: Η αξιολόγηση των ευρημάτων και των παραγωγών τους από εξωτερικό ειδικό cyber security, που βοηθά στην κατανόηση του παραγόμενου προϊόντος και την προέλευσή του και υποστηρίζει τα ποιοτικά δεδομένα της ανάλυσης, αφαιρώντας τον υπερβάλλοντα θόρυβο και εντοπίζοντας πηγές ενδεχομένως κακόβουλης δραστηριότητας. Η ανάλυση αυτή ενεργοποιείται όταν πρόκειται για active trends και πρόσωπα και οι εξάρσεις δεν δικαιολογούνται από την εν γένει ανταπόκριση της διαδικτυακής κοινής γνώμης.
Appendix
- Χρήστες Social Media: Tweets και Facebook posts
- Χρηστες διαδικτύου : Bloggers, Forums, αρθρογράφοι, News
- Διαδικτυακή κοινή γνώμη: το σύνολο News, Blogs, Forums, Facebook, Twitter
- Σημαντικός αριθμός: Καταλυτικό ποσοστό χρηστών (>80%)
- Ικανός αριθμός: Αριθμός που επιτρέπει την εξαγωγή συμπερασμάτων (=50%)
- Κάποιοι χρήστες: Περιορισμένη ομάδα χρηστών (<20%)