Ερωτηματικά για τα κίνητρα και ανησυχία για τις συνέπειες τόσο σε επιχειρηματικό όσο και πολιτικό και ενδεχομένως διπλωματικό επίπεδο εγείρει ο νέος κανονισμός διαχείρισης του δικτύου φυσικού αερίου που έθεσε υπό δημόσια διαβούλευση η ΡΑΕ, καθώς στην ουσία οδηγεί σε εκρηκτική αύξηση του κόστους εισαγωγών LNG από το σταθμό της Ρεβυθούσας, καθιστώντας το αέριο που εισάγεται από τους διασύνδετήριους αγωγούς σε Κήπους και Σιδηρόκαστρο φθηνότερο.
Ο σταθμός της Ρεβυθούσας χρησιμοποιήθηκε τον τελευταίο καιρό για την εισαγωγή φορτίων αμερικανικού, σχιστολιθικού, LNG, από ελληνικούς επιχειρηματικούς ομίλους που εκμεταλλεύθηκαν την υποχώρηση των τιμών διεθνώς για να μειώσουν το κόστος παραγωγής τους. Παράλληλα, για την κυβέρνηση, οι ενεργειακές business με τις ΗΠΑ, εντάσσονται στο ευρύτερο πλαίσιο του στρατηγικού διαλόγου και της προώθησης του γεωοικονομικού δόγματος.
Συνεπώς, ενδεχόμενη αναθεώρηση του πλαισίου που θα καταστήσει τις εισαγωγές LNG μέσω της Ρεβυθούσας μη-ανταγωνιστικές θα μπορούσε να υπονομεύσει τις διμερείς σχέσεις Ελλάδας-ΗΠΑ, δίνοντας στίγμα υπαναχώρησης από τα συμφωνηθέντα, για την προώθηση του νέου ενεργειακού διαδρόμου και τη διαφοροποίηση των προμηθευτών και του μίγματος.
Σύμφωνα με την “Καθημερινή” η ΡΑΕ, από την πλευρά της, επικαλείται την εναρμόνιση του καθεστώτος χρεώσεων του ελληνικού δικτύου φυσικού αερίου με τις αρχές διαφάνειας και κοστοστρέφειας του ευρωπαϊκού κανονισμού, προτείνοντας αναπροσαρμογές που, σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ, οδηγούν τη χρέωση της Ρεβυθούσας σε αυξήσεις 25,2% έως 37,6%. Όπως επισημαίνεται στο σχετικό άρθρο, η Ρεβυθούσα αποτελεί για την ελληνική αγορά τη μοναδική ευέλικτη πηγή εισόδου φυσικού αερίου, αφού στα άλλα δύο σημεία (Σιδηρόκαστρο και Κήποι) εισάγεται αέριο μέσω αγωγών και βάσει μακροπρόθεσμων συμβάσεων.
Η ανάδειξη του θέματος από την Καθημερινή, με σαφείς και ξεκάθαρες αναφορές στους ομίλους που χρησιμοποιούν τη Ρεβυθούσα, είναι ένδειξη της ενόχλησης που προκαλούν οι αλλαγές που έχουν προταθεί, ενώ είναι προφανές ότι θίγονται συγκεκριμένοι όμιλοι, ενώ από την άλλη πλευρά, από τις διατυπώσεις συνάγεται ότι ωφελούνται άλλοι, που διαθέτουν συμβόλαια με τους αγωγούς σε Κήπος και Σιδηρόκαστρο.
Υπάρχουν, ακόμα πολλά θολά σημεία, τόσο σε επιχειρηματικό όσο και σε πολιτικό και διπλωματικό επίπεδο, δεδομένου ότι βρίσκονται σε εξέλιξη διαβουλεύσεις και διεργασίες για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας της πλατφόρμας αεριοποίησης LNG που θα κατασκευαστεί στην Αλεξανδρούπολη, η οποία προωθείται επίσης από τις ΗΠΑ.. Επίσης, μένει να αποκωδικοποιηθεί και ο ρόλος της ΕΕ, η οποία βρίσκεται σε σύγκρουση με τις ΗΠΑ για τον Nord Stream 2.
Από τα στοιχεία που έχουν γίνει γνωστά ο νέος κανονισμός που έχει θέσει σε δημόσια διαβούλευση η ΡΑΕ, ευνοεί τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου, από τους υφιστάμενους αγωγούς, έναντι του αμερικανικού LNG, στίγμα που δεν είναι δύσκολο να αποκωδικοποιηθεί προκαλώντας, ενδεχομένως, επιπλοκές ακόμα και σε πολιτικό επίπεδο.