Μια ακόμη κρίση ασφάλειας, αυτή τη φορά στο Instagram, έρχεται να καταδείξει τις ελλιπείς διαδικασίες, τις τρύπες και τους κινδύνους που ενέχει για τους πολίτες η δημοσιοποίηση και η συναίνεση στην καταγραφή ευαίσθητων προσωπικών τους δεδομένων από στα social media.
Όπως αποκάλυψε το TechCrunch, μία βάση δεδομένων που περιλάμβανε στοιχεία επαφής εκατομμυρίων χρηστών του Instagram φέρεται να βρέθηκε διαθέσιμη online εκθέτοντας πληροφορίες όπως τηλεφωνικοί αριθμοί και διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Η συγκεκριμένη βάση δεδομένων φιλοξενούνταν στο Amazon Web Services και είχε μείνει “ξεκλείδωτη”, δηλαδή χωρίς κωδικό ασφαλείας, ενώ σύμφωνα με τους διαρροές περιείχε τα δεδομένα περίπου 49 εκατομμυρίων χρηστών του Instagram.
Σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά η βάση περιλαμβάνει κυρίως τα στοιχεία χρηστών που χαρακτηρίζονται ως influencers ενώ χαρακτηριστικό είναι ότι στην βάση δεδομένων περιλαμβάνεται και μία εκτίμηση της αξίας του κάθε λογαριασμού με βάση τους ακολούθους, το αντικείμενο του κάθε λογαριασμού και την δέσμευση του κατόχου.
Όπως αναφέρει το TechCrunch τα στοιχεία εντοπίστηκαν αρχικά από τον ειδικό σε θέματα ασφαλείας Anurag Sen και στη συνέχεια η έρευνα έδειξε ότι η διαρροή είχε γίνει από την Chtrbox, μία ινδική εταιρεία μάρκετινγκ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με έδρα στο Μουμπάι. Χαρακτηριστικό είναι ότι όταν επιχειρήθηκε να υπάρξει επαφή με την εν λόγω εταιρεία, η βάση δεδομένων αφαιρέθηκε ενώ καμία επίσημη ανακοίνωση δεν έγινε σε πρώτη φάση. Μία πιθανότητα είναι η ινδική εταιρεία Chtrbox να δημιούργησε μία βάση δεδομένων ώστε να υπολογίζει τα ποσά που θα πρέπει να αποδίδονται σε κάθε influencer.
«Εξετάζουμε το θέμα ώστε να κατανοήσουμε εάν τα υπό διαρροή δεδομένα – περιλαμβανομένων email και τηλεφωνικών αριθμών – προέρχονταν από το Instagram ή από άλλες πηγές»
ήταν η επίσημη αντίδραση του Instagram.
«Εξετάζουμε επίσης την Chtrbox ώστε να κατανοήσουμε την προέλευση των δεδομένων και πώς βρέθηκαν σε δημόσια θέα»,
καταλήγει η ανακοίνωση του Instagram.
Το Instagram αποτελεί θυγατρική του Facebook ήδη από το 2012, ενώ βρίσκεται σε διαδικασία ομογενοποίησης, καθώς ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ επιχειρεί να ενισχύσει τους ποιοτικούς δείκτες του Facebook και να δείξει ότι ο ρυθμός ανάπτυξης των χρηστών της ναυαρχίδας των μέσω κοινωνικής δικτύωσης παραμένει ισχυρός, παρά τα αλλεπάλληλα σκάνδαλα. Χαρακτηριστικότερο όλων το «σκάνδαλο Cambridge Analytica» ενώ πιο πρόσφατα έγινε η αποκάλυψη ότι το Facebook αποθήκευε επί χρόνια τους κωδικούς χρηστών σε plain text. Παράλληλα δεν πρέπει να ξεχνάμε την πρόθεση του επικεφαλής του Facebook να συνενώσει τις υπηρεσίες μηνυμάτων που ελέγχει ο όμιλος, δηλαδή των WhatsApp, Instagram και Messenger.