Οι δημοσκοπήσεις για τις ευρωεκλογές εμφανίζουν σε ευρωπαϊκό επίπεδο άνοδο των ακροδεξιών κομμάτων.Το στοιχείο αυτό δεν παραβλέπεται και σχολιάζεται από τα Social Media που επικεντρώνονται κυρίως στην ελληνική ακροδεξιά.
Γράφουν Νίκος Αρβανίτης – Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας
Το query “Ακροδεξιά”(με υποερώτημα ευρωεκλογές) κατέγραψε στο ελληνικό διαδίκτυο σύμφωνα με το σύγχρονο εργαλείο PaloPro για Web & Social Listening και Analytic 11.102 συνολικές αναφορές κατά τη χρονική περίοδο 13 – 18 Μαΐου 2019. Ταυτόχρονα, τα συναισθήματα των αναφορών εμφανίζουν πλειοψηφία ουδέτερων, ακολουθούν με μικρή διαφορά τα αρνητικά και τέλος τα θετικά συναισθήματα.
Στην ανάλυση δεν βρέθηκαν αναφορές στον Κυριάκο Βελόπουλο, που σε παλαιότερες έχει εμφανίσει πολύ ισχυρή δυναμική.
Θεματολογία
Η θεματολογία για την υπό εξέταση χρονική περίοδο επικεντρώνεται σύμφωνα με τα Main Topics του PaloPro στις ακόλουθες αναφορές:
- Η πτώση της αυστριακής κυβέρνησης μετά την παραίτηση του αντικαγκελάριου και αρχηγού του ακροδεξιού εθνικιστικού Κόμματος των Ελευθέρων Χάιντς-Κρίστιαν Στράχ, μετά τις αποκαλύψεις για τις προεκλογικές συναλλαγές με ρωσίδα επιχειρηματία.
- To προεκλογικό σποτ του Κινήματος Αλλαγής (ΚΙΝΑΛ) που επικρίνει τη Χρυσή Αυγή.
- H ευρωπαϊκή προεκλογική φιέστα του γαλλικού Εθνικού Συναγερμού της Μαρί Λεπέν και της ιταλικής Λίγκα του Ματέο Σαλβίνι στο Μιλάνο με τη συμμετοχή ευρωπαϊκών εθνικιστικών και ακροδεξιών κομμάτων.
- H εμφάνιση του αρχηγού της Χρυσής Αυγής Νίκου Μιχαλολιάκου σε πρωινή ενημερωτική του εκπομπή του τηλεοπτικού σταθμού «Alpha».
- Η εισβολή αγνώστων στο κτίριο του δήμου της Καλλιθέας όπου φυλάσσονταν τα ψηφοδέλτια των συνδυασμών για τις δημοτικές εκλογές όπου και κατέστρεψαν τα ψηφοδέλτια της Χρυσής Αυγής.
- Η υποψηφιότητα του υποψήφιου του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος (ΕΛΚ) Bαυαρού Μαξ Βέμπερ για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Συμπεράσματα
Η ανάλυση περιεχομένου με βάση τα ποσοτικά δεδομένα του PaloPro δείχνει ότι μεγάλο ποσοστό της διαδικτυακής κοινής γνώμης, όπως εκφράζεται στα Social Media, ανησυχεί για την άνοδο της ακροδεξιάς και αρκετοί εξ αυτών επικρίνουν τη Χρυσή Αυγή.
Αναλυτικότερα:
- Ικανός αριθμός χρηστών Social Media εμφανίζεται πεπεισμένος ότι η Χρυσή Αυγή θα είναι τρίτο κόμμα στις ευρωεκλογές.
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι, ικανός αριθμός χρηστών των Social Media που υποστηρίζει τη Χρυσή Αυγή, φαίνεται να αισθάνονται αποκλεισμένοι από τα κοινοβουλευτικά πολιτικά κόμματα.
- Ικανός αριθμός χρηστών Social Media θεωρεί ότι η Χρυσή Αυγή έχει υποστεί πλήγμα στη δυναμική της, ιδιαίτερα λόγω της αποχώρησης ευρωβουλευτών, αφήνοντας αιχμές για την ηγεσία του κόμματος.
- Από τα posts και την έντονη κινητικότητα blogs και media στον ακροδεξιό χώρο, καταγράφεται δυναμική ανασύνταξης στην ακροδεξιά, καθώς η συνεργασία του πρώην βουλευτή της Χρυσής Αυγής Ελευθέριου Συναδινού, με τον ΠΑΤΡΙ.Ε και το ΛΑΟΣ του Γιώργου Καρατζαφέρη, αναδεικνύεται έντονα.
- Κάποιος αριθμός χρηστών Social Media θεωρεί ότι η Χρυσή Αυγή εμφανίζεται αποδυναμωμένη καθώς το ίδιο ιδεολογικό φάσμα καλύπτεται και από νεοσυσταθέντες, ανταγωνιστικούς εθνικιστικούς -ορθόδοξους θρησκευτικούς σχηματισμούς, οι οποίοι έχουν επιδείξει και λιγότερο βίαιο προφίλ.
- Η ποιοτική ανάλυση αναδεικνύει τάση “επαναπατρισμού” ακροδεξιών στη ΝΔ, στον απόηχο της ηγετικής εμφάνισης του πρώην πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά σε ομιλία του στη Θεσσαλονίκη (σε παρουσίαση βιβλίου).
- Ο Αντώνης Σαμάρας θεωρείται από σημαντικό αριθμό χρηστών των Social Media “αιχμή του δόρατος”της αντίδρασης της ΝΔ στη Συμφωνία των Πρεσπών.
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι ικανός αριθμός χρηστών Social Media στρέφεται προς την ακροδεξιά κυρίως εξαιτίας της παράνομης μετανάστευσης και των μνημονιακών πολιτικών που υπαγόρευαν οι Βρυξέλλες.
- Κάποιοι χρήστες του Twitter χρησιμοποιούν ακροδεξιά και εμπρηστική ρητορική, κατά των μεταναστών, του Αλέξη Τσίπρα και του Κυριάκου Μητσοτάκη, με εκφράσεις που υπερβαίνουν τα εσκαμμένα, προκαλώντας εκτενή “επεισόδια”.
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι κάποιοι χρήστες των Social Media αντέδρασαν θετικά στην παραίτηση του αντικαγκελάριου της Αυστρίας Χάιντς-Κρίστιαν Στράχ και επικεφαλής του ακροδεξιού κόμματος της συγκυβέρνησης που προκάλεσε την πτώση της κυβέρνησης.
- Κάποιοι χρήστες των Social Media θεωρούν το σκάνδαλο Χάιντς-Κρίστιαν Στράχ πλήγμα στο προφίλ της ευρωπαϊκής ακροδεξιάς.
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι Ικανός αριθμός χρηστών Social Media ανησυχεί για τη συνεργασία των ευρωπαϊκών ακροδεξιών κομμάτων σε επίπεδο Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου καθώς αντέδρασε αρνητικά στη φιέστα Μαρίν Λεπέν και Ματέο Σαλβίνι στο Μιλάνο.
- Σημαντικός αριθμός χρηστών του Twitter πιστεύει ότι η επικοινωνιακή πολιτική του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στοχεύει στο παρουσιάζει τις θέσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη ως μέρος ακροδεξιάς ατζέντας.
- Κάποιος αριθμός χρηστών των Social Media θεωρεί ότι ο Αλέξης Τσίπρας επιχειρεί με το κεντροαριστερό του άνοιγμα να διεισδύσει στην εκλογική βάση του ΚΙΝΑΛ, επενδύοντας σε σενάρια συνεργασίας του με τη ΝΔ, ως μοχλό πίεσης προς του εν δυνάμει ψηφοφόρους, υπό το αφήγημα ότι θα αναγκαστούν να δεχθούν ακροδεξιά ατζέντα.
- Το προεκλογικό σποτ του ΚΙΝΑΛ που στοχεύει τη Χρυσή Αυγή εντάσσεται σύμφωνα με κάποιους χρήστες των Social Media στο πλαίσιο προσέλκυσης κεντροαριστερών ψηφοφόρων. Κάποιοι χρήστες των Social Media αντιμετώπισαν σκωπτικά το σποτ του ΚΙΝΑΛ.
- Κάποιοι χρήστες των Social Media χαρακτηρίζουν “ακροδεξιό” στον Μαξ Βέμπερ τον υποψήφιο του ΕΛΚ και πιστεύουν ότι είναι κατά των ελληνικών συμφερόντων.
- Ικανός αριθμός χρηστών Social Media θεωρεί ότι τα εθνικά θέματα (Συμφωνία Πρεσπών, ελληνοτουρκικά) αποτελούν προοίμιο για μετακινηθούν ψηφοφόροι της Χρυσής Αυγής σε άλλα κόμματα, όπως ΛΑΟΣ, Νέα Δεξιά και Ελληνική Λύση που εκτιμούν ότι υιοθετούν μια σκληροπυρηνική γραμμή στα εθνικά θέματα.
- Κάποιοι χρήστες των Social Media πιστεύουν ότι η Χρυσή Αυγή εκμεταλλεύεται την στοχοποίηση της από αντιεξουσιαστές και το πολιτικό σύστημα για να προωθήσει αντισυστημικό προφίλ και να νομιμοποιήσει τις πρακτικές της.
- Η ανάλυση περιεχομένου αναδεικνύει τάση ταύτισης ακροδεξιών σχηματισμών στην Ελλάδα με τη Μαρίν Λεπεν τον Ματέο Σαλβίνι.
- Ικανός αριθμός χρηστών Social Media θεωρούν ότι είσοδος πολλών ευρωπαϊκών ακροδεξιών και εθνικιστικών κομμάτων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα επηρεάσει τη λήψη αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και θα την αποδυναμώσει.
__________________
*Ο Νίκος Αρβανίτης είναι Intelligence and Strategy Analyst του Crisis Monitor και Content Director της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι από το 1994 και αναγνωρισμένος αναλυτής της περιοχής των Βαλκανίων στον τομέα των Διεθνών Σχέσεων. Συνεργάζεται με διεθνή ειδησεογραφικά, βαλκανικά και ελληνικά μέσα (υπήρξε και διευθυντής του σερβικού Ekonomist). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Εγκληματολογίας και Ποινικών Επιστημών του πανεπιστημίου του Βελιγραδίου. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 12 βιβλία του σε σερβική, αγγλική και ελληνική γλώσσα.
*Ο Γιώργος Πρωτόπαπας είναι Strategic and Media Analyst του Crisis Monitor και Sr. Data Analyst της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος. Άρχισε τη δημοσιογραφία στην εφημερίδα «Επενδυτής» (2000 -2014). Αρθρογραφεί από το 2012 στο περιοδικό Άμυνα & Διπλωματία και συνεργάζεται με διάφορα διεθνή και ελληνικά ψηφιακά μέσα. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Διεθνών Σχέσεων του πανεπιστήμιου Kent. Με τη ιδιότητα του διεθνολόγου έχει μιλήσει και σε διεθνή συνέδρια στο εξωτερικό. Έχει παρακολουθήσει πιστοποιημένα courses και seminars για Digital Media, Social Media Strategies, Digital Marketing & Advertising.
Οι δυο είναι συγγραφείς του βιβλίου «In social MEDIA RES» που με βάση το λογισμικό Palo Pro αποκωδικοποιεί το περιεχόμενο των Social Media και των ψηφιακών μέσων για σημαντικά θέματα της επικαιρότητας.
*Auditor’s note: Η αξιολογική θέση που διατυπώνεται επί των ποιοτικών και ποσοτικών δεδομένων και της αναλυτικής προσέγγισης γίνεται από τρίτο αξιολογητή που προέρχεται από το Crisis Labs, ο οποίος περιλαμβάνει στην ανάλυση και άλλα στοιχεία που προκύπτουν, ακόμα και εκτός πεδίου της συγκεκριμένης έρευνας.
*Forensic Evaluation: Η αξιολόγηση των ευρημάτων και των παραγωγών τους από εξωτερικό ειδικό cyber security, που βοηθά στην κατανόηση του παραγόμενου προϊόντος και την προέλευσή του και υποστηρίζει τα ποιοτικά δεδομένα της ανάλυσης, αφαιρώντας τον υπερβάλλοντα θόρυβο και εντοπίζοντας πηγές ενδεχομένως κακόβουλης δραστηριότητας. Η ανάλυση αυτή ενεργοποιείται όταν πρόκειται για active trends και πρόσωπα και οι εξάρσεις δεν δικαιολογούνται από την εν γένει ανταπόκριση της διαδικτυακής κοινής γνώμης.
Appendix
- Χρήστες Social Media: Tweets και Facebook posts
- Χρηστες διαδικτύου : Bloggers, Forums, αρθρογράφοι, News
- Διαδικτυακή κοινή γνώμη: το σύνολο News, Blogs, Forums, Facebook, Twitter
- Σημαντικός αριθμός: Καταλυτικό ποσοστό χρηστών (>80%)
- Ικανός αριθμός: Αριθμός που επιτρέπει την εξαγωγή συμπερασμάτων (=50%)
- Κάποιοι χρήστες: Περιορισμένη ομάδα χρηστών (<20%)