Οι γεωπολιτικές εντάσεις, που είχαν σαν αποτέλεσμα τη έλλειψη αργού πετρελαίου υψηλής περιεκτικότητας σε θείο, λόγω των κυρώσεων που επέβαλαν οι ΗΠΑ στο Ιράν, “στραγγάλισαν” τα περιθώρια διύλισης των ΕΛΠΕ και όλων των αντίστοιχων διυλιστηρίων στην Ανατολική Μεσόγειο, επιδρώντας αρνητικά στην κερδοφορία τους.
Η συνεχιζόμενη, όμως αναδιάρθρωση οδήγησε σε μείωση του δείκτη μόχλευσης, βελτιώνοντας αισθητά το χρηματοδοτικό προφίλ της εταιρίας και βελτιώνοντας τις ελεύθερες χρηματοροές.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση των ΕΛΠΕ, τα συγκρίσιμα καθαρά κέρδη σημείωσαν πτώση 40% στα 37 εκατ. ευρώ, έναντι προβλέψεων ότι θα υποχωρήσουν στα 30,3 εκατ. ευρώ. Πάνω από τις προβλέψεις διαμορφώθηκαν και τα EBITDA στο πρώτο τρίμηνο του έτους, υποχωρώντας στα 123 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας μείωση 18%, σε ετήσια βάση, ενώ οι αναλυτές ανέμεναν 118,8 εκατ.
Η κερδοφορία επηρεάστηκε αρνητικά, αφ’ ενός μεν από τη σημαντική μείωση των διεθνών περιθωρίων διύλισης, που ήταν απόρροια τόσο των ιδιαίτερα χαμηλών διεθνών περιθωρίων βενζίνης και νάφθας, όσο και της μειωμένης προσφοράς αργού στην περιοχή, αφ’ ετέρου δε από τη μείωση της παραγωγής σε 3,6 εκατ. τόνους (-9%), λόγω επισκευών και πραγματοποίησης μέρους του προγράμματος τακτικής συντήρησης 2019 των διυλιστηρίων.
Οι διεθνείς τιμές αργού κινήθηκαν ανοδικά ξεκινώντας από τα 50 δολ. το βαρέλι στο τέλος του 2018 και προσεγγίζοντας τα 70 δολάρια το βαρέλι, στο τέλος του τριμήνου, κυρίως λόγω παγκόσμιων γεωπολιτικών εξελίξεων και της μείωσης προσφοράς από χώρες μέλη του ΟΠΕΚ. Ιδιαίτερη επίπτωση όμως είχε η μειωμένη προσφορά αργών υψηλού θείου στην περιοχή της Μεσογείου, με αποτέλεσμα να καταγράφουν υψηλότερες τιμές από το Brent για πρώτη φορά από το 2013.
Αυτή η εξέλιξη, σε συνδυασμό με τα ιδιαίτερα χαμηλά περιθώρια ελαφρών κλασμάτων, οδήγησαν τα περιθώρια σύνθετων διυλιστηρίων Μεσογείου στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 4 ετών. Συγκεκριμένα τα περιθώρια τύπου FCC στη Μεσόγειο κατέγραψαν πτώση 29% και διαμορφώθηκαν στα $3,4/bbl, με τα αντίστοιχα περιθώρια Hydrocracking στα $3,7/bbl (-31%).
Η ισοτιμία ευρώ/δολαρίου διατηρήθηκε στα 1,14 ευρώ κατά μέσο όρο, αμετάβλητη σε σχέση με το τέταρτο τρίμηνο του 2018, αλλά με το δολάριο αισθητά ανατιμημένο σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα.
Οι παράγοντες στήριξης
Ωστόσο διατηρήθηκε η υπερ-απόδοση σε σχέση με τα διεθνή περιθώρια και σε συνδυασμό με το ισχυρότερο δολάριο αντιστάθμισαν εν μέρει την υποχώρηση των περιθωρίων και της παραγωγής.
Παράλληλα, η ζήτηση στην εσωτερική αγορά καυσίμων το 2019 ανήλθε στα 1,8 εκατ. τόνους (+5%), λόγω σημαντικής ενίσχυσης κατανάλωσης πετρελαίου θέρμανσης (+21%), που οφείλεται στις καιρικές συνθήκες, ενώ η ζήτηση καυσίμων κίνησης σημείωσε μικρή μείωση. Η ζήτηση αεροπορικών και ναυτιλιακών καυσίμων κατέγραψε νέα αύξηση 15% και διαμορφώθηκε στους 831 χιλ. τόνους, κυρίως λόγω αυξημένης κατανάλωσης πελατών διεθνούς εμπορικής ναυτιλίας.
Η αποκλιμάκωση των χρηματοοικονομικών εξόδων συνεχίστηκε για ένα ακόμη τρίμηνο, τάση που θα συνεχιστεί, ως αποτέλεσμα πρόσφατης επαναδιαπραγμάτευσης όρων υφιστάμενων τραπεζικών δανείων αλλά και της αποπληρωμής του Ευρωομολόγου των 325 εκατ. ευρώ, που λήγει στις 4 Ιουλίου 2019 με χρήση ταμειακών διαθεσίμων.
Ο καθαρός δανεισμός διατηρήθηκε στα 1,5 δισ. ευρώ, σε αντίστοιχα επίπεδα με το κλείσιμο του έτους και ο Συντελεστής Μόχλευσης διαμορφώθηκε στο 38%, καταγράφοντας σημαντική βελτίωση σε σχέση με πέρυσι. Συνολικά, ο ισολογισμός του ομίλου παραμένει ιδιαίτερα ισχυρός.
Σημαντικές εξελίξεις
Στις 9 Απριλίου υπεγράφη η σύμβαση παραχώρησης για το Block 10 (Κυπαρισσιακός Κόλπος – ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ ΕΛΠΕ+1,05% 100%) και το Block Ιόνιο (REPSOL 50%, ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡEΛΑΙΑ 50%), ενώ κατά το πρώτο τρίμηνο συνεχίστηκαν οι προγραμματισμένες περιβαλλοντικές μελέτες και ερευνητικές εργασίες σε άλλες παραχωρήσεις στη Δυτική Ελλάδα.