Ιδιαίτερη ανησυχία στην Ελλάδα, την Ευρώπη και το NATO προκαλεί η ποσοτική και ποιοτική κλιμάκωση της τουρκικής παραβατικότητας και προκλητικότητας στο Αιγαίο, καθώς εκτός από την αύξηση του κινδύνου ατυχήματος, δημιουργούνται ερωτήματα για τα κίνητρα, του στόχους και τον τρόπο διαχείρισης της κατάστασης.
Σύμφωνα με το ΓΕΕΑ, την Τετάρτη 9 Μαΐου καταγράφηκαν 27 παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου από 20 τουρκικά αεροσκάφη, σε Βορειοανατολικό, Κεντρικό και Νοτιοανατολικό Αιγαίο, ενώ σημειώθηκαν και τέσσερις εικονικές αερομαχίες μεταξύ ελληνικών και τουρκικών μαχητικών.
Τα τουρκικά αεροσκάφη (14 F-16 τα οποία πετούσαν σε επτά σχηματισμούς, δύο CN-235 και τέσσερα ελικόπτερα), προέβησαν επίσης σε 18 παραβάσεις των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας στο FIR Αθηνών.
Αυτό που αξίζει περαιτέρω εξέτασης είναι το γεγονός ότι τα οπλισμένα αεροσκάφη ήταν 12, αριθμός πολλαπλάσιος του συνηθισμένου που είναι 2 και του περιοδικά αυξημένου που έχει φτάσει τα 8 αλλά συνήθως είναι 4.
Τα στοιχεία αυτά, σε συνδυασμό με την πύκνωση των εικονικών αερομαχιών, διαμορφώνουν προφίλ αυξημένης προκλητικότητας. Η παραβατικότητα, αφορά τις παραβιάσεις εναερίου χώρου και κανόνων κυκλοφορίας και εξετάζεται ως προς το είδος.
Ο συνδυασμός κλιμάκωσης προκλητικότητας και παραβατικότητας στο Αιγάιο, με τις πιο αιχμηρές, υψηλότερων τόνων και μαξιμαλιστικές δηλώσεις κορυφαίων Τούρκων αξιωματούχων, δημιουργούν ένα ιδιαίτερα ανησυχητικό σκηνικό, κυρίως ως προς τα επόμενα βήματα.
Από την άλλη πλευρά, Ελλάδα και Κύπρος, φαίνεται να έχουν εξασφαλίσει αυξημένη διεθνή πολιτική και διπλωματική στήριξη, η οποία, όμως, όπως έχει διαμηνύσει ο υπουργός Άμυνας, Ευάγγελος Αποστολάκης, δεν θα μετουσιωθεί αντίστοιχα στο ενδεχόμενο θερμού επεισοδίου.