H κίνηση της Τουρκίας να προχωρήσει σε γεωτρήσεις εντός της κυπριακής ΑΟZ εξελίσσεται σε “hot topic” των ΜΜΕ, που επισημαίνουν τον κίνδυνο για αποσταθεροποίηση της περιοχής της ανατολικής Μεσογείου, ανταποκρινόμενα στο διεθνές κλίμα που διαμορφώνεται με πολιτικές παρεμβάσεις υψηλού επιπέδου. Τα Social Media με τη σειρά τους “σηκώνουν” και αυτά το θέμα και επικεντρώνεται κυρίως στην έντονη αντίδραση της Ουάσινγκτον στις κινήσεις της Άγκυρας.
Γράφουν Νίκος Αρβανίτης – Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας*
Το query “Τουρκία – ΑΟΖ” στο ελληνικό διαδίκτυο σύμφωνα με το σύγχρονο εργαλείο PaloPro για Web & Social Listening και Analytics κατέγραψε 3741 συνολικές αναφορές κατά τη χρονική περίοδο 6 – 7 Μαΐου 2019. Ταυτόχρονα, τα συναισθήματα των αναφορών εμφανίζουν πλειοψηφία θετικών, ακολουθούν τα αρνητικά και τέλος ένας αριθμός ουδέτερων συναισθημάτων. Ωστόσο, η ανάλυση περιεχομένου αναδεικνύει διαφορετικές ερμηνείες για τους δρώντες που εμπλέκονται στις γεωπολιτικές ισορροπίες της ανατολικής Μεσογείου, με αφορμή την εκμετάλλευση των ενεργειακών αποθεμάτων της κυπριακής ΑΟΖ.
Θεματολογία
Η θεματολογία για την υπό εξέταση χρονική περίοδο επικεντρώνεται σύμφωνα με τα Main Topics του PaloPro στις ακόλουθες αναφορές:
- Η απόφαση της τουρκικής κυβέρνησης να προχωρήσει σε γεωτρήσεις με το πλωτό γεωτρύπανο Fatih (Πορθητής) εντός της κυπριακής ΑΟΖ.
- H ανακοίνωση του State Department με την οποία καλεί την Τουρκία να ακυρώσει την απόφαση της για την πραγματοποίηση γεωτρήσεων εντός της κυπριακής ΑΟΖ
- H δήλωση του τουρκικού υπουργείου ότι «η ανακοίνωση του State Department, με ημερομηνία 5ης Μαΐου, σχετικά με τις δραστηριότητες γεωτρήσεων της Τουρκίας στη δική της υφαλοκρηπίδα, είναι μη ρεαλιστική».
Συμπεράσματα
Η ανάλυση περιεχομένου (ποιοτικά δεδομένα) του PaloPro δείχνει ότι η πλειοψηφία της διαδικτυακής κοινής γνώμης επιδοκιμάζει την ανακοίνωση του State Department και επικρίνει τις τουρκικές κινήσεις. Αναλυτικότερα:
- H πλειοψηφία της διαδικτυακής κοινής γνώμης θεωρεί ότι η ανακοίνωση του State Department είναι μια σαφής στήριξη της Ουάσινγκτον προς τα κυπριακά και ελληνικά συμφέροντα στην ανατολική Μεσόγειο.
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι η πλειοψηφία χρηστών Social Media εμπιστεύεται περισσότερο τις Ηνωμένες Πολιτείας από την Ευρωπαϊκή Ένωση, θεωρώντας ότι η δεύτερη δεν έχει δυνατότητα να προστατεύσει Κύπρο και Ελλάδα από τις τουρκικές προκλήσεις.
- Σημαντικός αριθμός χρηστών Social Media επικρίνει τη Ρωσία, την αποκαλεί “ξανθός γένος” που ποτέ δεν υποστήριξε Κύπρο – Ελλάδα απέναντι στις τουρκικές προκλήσεις.
- Σημαντικός αριθμός χρηστών Social Media δεν συμμερίζεται τα περι συμμαχίας και τις προφητείες για συμμαχία Ελλάδας και Ρωσίας εναντίον της Τουρκίας. Θεωρεί την Ρωσία στενό σύμμαχο της Τουρκίας.
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι κάποιος αριθμός χρηστών Social Media προβλέπει ενα “θερμό” επεισόδιο εντός της κυπριακής ΑΟΖ.
- Ικανός αριθμός αριθμός χρηστών Social Media εκτιμά ότι η Ελλάδα πρέπει να εκμεταλλευτεί την επιδείνωση των αμερικανό -τουρκικών σχέσεων και να προχωρήσει στην ανακήρυξη δικής της ΑΟΖ.
- Ικανός αριθμός χρηστών Social Media θεωρεί ότι πρέπει να ενδυναμωθεί περαιτέρω η συμμαχία Ηνωμένων Πολιτειών, Ισραήλ, Ελλάδας, Κύπρου, Αιγύπτου με στόχο την αποτροπή των τουρκικών προκλήσεων στην ανατολική Μεσόγειο.
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι η πλειοψηφία χρηστών των Social Media προβαίνει σε ένα βαθμό σε εκτιμήσεις που δεν συμπεριλαμβάνουν το γενικότερο στρατηγικό πλαίσιο των αμερικανό -τουρκικών σχέσεων. Οι αντιδράσεις τους βασίζονται κυρίως στο αρνητικό συναίσθημα για την Τουρκία, με αποτέλεσμα να αγνοούν ουσιαστικές παραμέτρους διαμόρφωσης των διεθνών σχέσεων.
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι η πλειοψηφία των αναφορών του Twitter προέρχεται από χρήστες με αληθινά προφίλ ενώ παρατηρείται περιορισμένος αριθμός fake προφίλ
____________
*Ο Νίκος Αρβανίτης είναι Intelligence and Strategy Analyst του Crisis Monitor και Content Director της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι από το 1994 και αναγνωρισμένος αναλυτής της περιοχής των Βαλκανίων στον τομέα των Διεθνών Σχέσεων. Συνεργάζεται με διεθνή ειδησεογραφικά, βαλκανικά και ελληνικά μέσα (υπήρξε και διευθυντής του σερβικού Ekonomist). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Εγκληματολογίας και Ποινικών Επιστημών του πανεπιστημίου του Βελιγραδίου. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 12 βιβλία του σε σερβική, αγγλική και ελληνική γλώσσα.
*Ο Γιώργος Πρωτόπαπας είναι Strategic and Media Analyst του Crisis Monitor και Sr. Data Analyst της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος. Άρχισε τη δημοσιογραφία στην εφημερίδα «Επενδυτής» (2000 -2014). Αρθρογραφεί από το 2012 στο περιοδικό Άμυνα & Διπλωματία και συνεργάζεται με διάφορα διεθνή και ελληνικά ψηφιακά μέσα. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Διεθνών Σχέσεων του πανεπιστημίου Kent. Με τη ιδιότητα του διεθνολόγου έχει μιλήσει και σε διεθνή συνέδρια στο εξωτερικό. Έχει παρακολουθήσει πιστοποιημένα courses και seminars για Digital Media, Social Media Strategies, Digital Marketing & Advertising.
Οι δυο είναι συγγραφείς του βιβλίου «In social MEDIA RES» που με βάση το λογισμικό Palo Pro αποκωδικοποιεί το περιεχόμενο των Social Media και των ψηφιακών μέσων για σημαντικά θέματα της επικαιρότητας.
*Auditor’s note: Η αξιολογική θέση που διατυπώνεται επί των ποιοτικών και ποσοτικών δεδομένων και της αναλυτικής προσέγγισης γίνεται από τρίτο αξιολογητή που προέρχεται από το Crisis Labs, ο οποίος περιλαμβάνει στην ανάλυση και άλλα στοιχεία που προκύπτουν, ακόμα και εκτός πεδίου της συγκεκριμένης έρευνας.
*Forensic Evaluation: Η αξιολόγηση των ευρημάτων και των παραγωγών τους από εξωτερικό ειδικό cyber security, που βοηθά στην κατανόηση του παραγόμενου προϊόντος και την προέλευσή του και υποστηρίζει τα ποιοτικά δεδομένα της ανάλυσης, αφαιρώντας τον υπερβάλλοντα θόρυβο και εντοπίζοντας πηγές ενδεχομένως κακόβουλης δραστηριότητας. Η ανάλυση αυτή ενεργοποιείται όταν πρόκειται για active trends και πρόσωπα και οι εξάρσεις δεν δικαιολογούνται από την εν γένει ανταπόκριση της διαδικτυακής κοινής γνώμης.
Appendix
- Χρήστες Social Media: Tweets και Facebook posts
- Χρήστες διαδικτύου : Bloggers, Forums, αρθρογράφοι, News
- Διαδικτυακή κοινή γνώμη: το σύνολο News, Blogs, Forums, Facebook, Twitter
- Σημαντικός αριθμός: Καταλυτικό ποσοστό χρηστών (>80%)
- Ικανός αριθμός: Αριθμός που επιτρέπει την εξαγωγή συμπερασμάτων (≥50%)
- Κάποιοι χρήστες: Περιορισμένη ομάδα χρηστών (<20%)