Σήμερα ξεκινά η δεύτερη υψηλού επιπέδου σύνοδος για το νέο “Δρόμο του Μεταξιού” (one road, onte belt), στο Πεκίνο, στην οποία θα συμμετέχει και ο Έλληνας πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, ενώ η Ελλάδα εντάχθηκε πρόσφατα και στην πρωτοβουλία “16+1” που έγινε “17+1” και αφορά στη συνεργασία χωρών των Βαλκανίων και της Κεντρικής Ευρώπης με την Κίνα.
Το υπερφιλόδοξο σχέδιο επαναπροσδιορισμού της κινεζικής γεωπολιτικής, μέσω της ενίσχυσης του γεωοικονομικού αποτυπώματος, έχει προϋπολογισμό 900 δισ. δολαρίων και ξεκίνησε το φθινόπωρο του 2013, όταν ο πρόεδρος Xi Jinping πρότεινε την οικοδόμηση της Economic Belt Road Road και του θαλάσσιου δρόμου του μεταξιού του 21ου αιώνα.
Ο πρώτος αναφέρεται σε μισή ντουζίνα χερσαίες διαδρομές που συνδέουν την Κίνα με τη Νοτιοανατολική Ασία, τη Νότια Ασία, τη Δυτική Ασία, τη Μέση Ανατολή και από εκεί με την Ευρώπη. Η δεύτερη είναι μια θαλάσσια διαδρομή που συνδέει την Ασία, την Αφρική και την Ευρώπη. Αυτό το “σχέδιο ενός αιώνα”, όπως το ονομάζει ο Xi Jinping, αποσκοπεί στη βελτίωση της σύνδεσης μεταξύ Ασίας, Ευρώπης και Αφρικής και, κατά συνέπεια, στην αύξηση του εμπορίου και της ανάπτυξης. Αναμφισβήτητα, η BRI είναι επίσης ένα γεωπολιτικό σχέδιο για την ενίσχυση της περιφερειακής εξουσίας της Κίνας.
Μέχρι στιγμής, περισσότερες από 100 χώρες και διεθνείς οργανισμοί έχουν υπογράψει συμφωνίες συνεργασίας με την Κίνα για τη Βρετανία. Μέχρι στιγμής, δεδομένου ότι τα περισσότερα επενδυτικά έργα συνδέονται με την ανάπτυξη υποδομών, η BRI ωφέλησε κυρίως τις κρατικές επιχειρήσεις της Κίνας. Ορισμένες περιοχές του τεράστιου επενδυτικού τοπίου κάνουν καλύτερα από άλλες. Λόγω της εγγύτητας με την Κίνα και της ζήτησης για καλύτερη υποδομή, η Νοτιοανατολική Ασία εξακολουθεί να αποτελεί υψηλή προτεραιότητα για τις κρατικές επιχειρήσεις της Κίνας. Άλλοι σημαντικοί δικαιούχοι είναι η Ινδία, το Πακιστάν, το Μπαγκλαντές και η Μυανμάρ, εν μέρει λόγω του μεγέθους του πληθυσμού τους και του αυξανόμενου δυναμικού της αγοράς.