Δεν έχει περάσει πολύς καιρός από τη δημοσιοποίηση εσωτερικών emails του Facebook από τα οποία προέκυπτε ότι η ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων δεν αποτελούσε το ισχυρό “κοστούμι” της εταιρικής κουλτούρας, ενώ χθες αποκαλύφθηκε ένα νέο εν δυνάμει σκάνδαλο.
Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά μέχρι τώρα, φαίνεται ότι το Facebook υπέκλεψε τις διευθύνσεις emails από τις επαφές-φίλους 1,5 εκατ. χρηστών του, χωρίς να μπορεί να προσδιοριστεί ο αριθμός των υποκλαπέντων αρχείων. Δηλαδή απέκτησε πρόσβαση στους λογαριασμούς χωρίς συναίνεση και τράβηξε προσωπικά δεδομένα τρίτων, χωρίς ούτε οι ίδιοι να το γνωρίζουν ή να το πληροφορηθούν.
Από τον Μάιο του 2016, ο τεχνολογικός κολοσσός ζητούσε από τους νέους χρήστες να εισάγουν τον κωδικό του e-mail τους για να διαπιστωθεί η ταυτότητά τους. Μετά την εισαγωγή του κωδικού, η εταιρεία έμπαινε στις επαφές του χρήστη και τις εισήγαγε στην πλατφόρμα του, όπως σημειώνει πηγή στο Business Insider.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τους νόμους προστασίας προσωπικών δεδομένων και ιδιαίτερα μετά τον GDPR, η απόκτηση των emails τρίτων προσώπων από το Facebook θα ήταν παράνομη ακόμα κι αν είχε λάβει τη συναίνεση του εκάστοτε συμβαλλόμενου χρήστη, καθώς α αυτός δεν έχει λάβει αντίστοιχη από τις επαφές του, όντας ιδιώτης. Συνεπώς, η χρήση ιδιωτικών δεδομένων από εταιρίες δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή, καθώς αυτά έχουν συλλεχθεί και παραχωρηθεί για ιδία και όχι εμπορική χρήση και σίγουρα όχι με σκοπό την παροχή τους σε τρίτα μέρη.
Εφόσον, τελικά η ΕΕ ανοίξει έρευνα για το περιστατικό, το Facebook κινδυνεύει με πρόστιμο που μπορεί να φτάσει το 4% του ετήσιου τζίρου του, ήτοι 2,5 δισ., δεδομένου ότι το 2018 τα έσοδα της εταιρίας ανήλθαν στα 55,8 δισ.
Το πρόστιμο όμως είναι μόνο μια από τις συνέπειες που η εταιρία του Μαρκ Ζάκερμπεργκ καλείται να αντιμετωπίσει, καθώς το περιστατικό προστίθεται στη μακρά λίστα αστοχιών και κακών πρακτικών, σκιαγραφώντας μια κουλτούρα αδιαφορίας για τους νόμους και την υποβάθμισης της υποχρέωσής του για προστασία και σεβασμό της ιδιωτικότητας. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι μετά το σκάνδαλο Cambridge Analytica το Facebook έχασε χρήστες και ανακόπηκε η δυναμική δημιουργίας νέων χρηστών, στην Ευρώπη, την αγορά που προσφέρει το μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους.
Τι λέει το Facebook
Η εταιρία απάντησε σημειώνοντας πως «τα στοιχεία ανέβηκαν κατά λάθος στο Facebook» και είναι σε εξέλιξη διαδικασία διαγραφής τους, σε μια προσπάθεια να περιορίσει τις επιπλοκές που η υπόθεση αυτή μπορεί να έχει.
Τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν, όπως αποδείχθηκε, χρησιμοποιήθηκαν για να γίνουν πιο στοχευμένες οι διαφημίσεις που έβλεπαν οι χρήστες.
Εκπρόσωπος του Facebook είχε σημειώσει πριν από τον Μάιο του 2016 ότι η πλατφόρμα έδινε τη δυνατότητα στους νέους χρήστες να αποδείξουν την ταυτότητά τους μέσω της εισαγωγής του κωδικού πρόσβασης του e-mail, και να συγχρονίσουν τις επαφές τους. Ωστόσο, όπως είχε πει τότε, η εταιρεία άλλαξε αυτή την πρακτική. Στην πραγματικότητα, όμως, αυτό συνέχιζε να γίνεται.
Ο εκπρόσωπος είχε τονίσει πως η εταιρεία δεν είχε πρόσβαση στα ίδια τα e-mail των χρηστών.
Η Facebook δεν έχει αποκαλύψει πόσες επαφές περάστηκαν στους διακομιστές της, αλλά υπολογίζεται ότι πρέπει να ήταν περίπου 50 οι επαφές ανά χρήστη.