Χαμηλή πτήση έκανε στα social media και τη διαδικτυακή κοινή γνώμη το θέμα της υιοθέτησης ψηφίσματος για τη διεκδίκηση των γερμανικών αποζημιώσεων από την ελληνική Βουλή, παρά το έντονο ενδιαφέρον που έδειξαν κόμματα και media, καθώς οι χρήστες φαίνεται να δυσπιστούν.
Γράφουν Νίκος Αρβανίτης – Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας *
Ωστόσο, τα στοιχεία και η δραστηριότητα δείχνουν ότι θέμα τέθηκε και είναι πλέον ανοιχτό, ενώ συμπεριφορές όπως αυτές που καταγράφηκαν επ αφορμής του συγκεκριμένου θέματος, είναι ενδεικτικές του χάσματος πολιτικών και κοινωνίας.
Το query “Γερμανικές Αποζημιώσεις” κατέγραψε στο ελληνικό διαδίκτυο σύμφωνα με το σύγχρονο εργαλείο PaloPro για Web & Social Listening και Analytics 152 συνολικές αναφορές για την χρονική περίοδο 17 – 19 Απριλίου 2019. Παράλληλα, καταγράφεται κυριαρχία αρνητικών συναισθημάτων, ακολουθούν τα ουδέτερα και στη συνέχεια παρατηρείτε και ένας μικρός αριθμός θετικών συναισθημάτων. O μεγαλύτερος όγκος των αναφορών προέρχεται από το Twitter όπου καθορίζει και τις τάσεις του διαδικτύου.
Θεματολογία
Η θεματολογία για την υπό εξέταση χρονική περίοδο επικεντρώθηκε σύμφωνα με τα Main Topics του PaloPro στις ακόλουθες αναφορές:
- Η ψήφιση από την ολομέλεια του ελληνικού κοινοβουλίου με ευρύτατη πλειοψηφία για διεκδίκηση των γερμανικών αποζημιώσεων.
- Το θερμό επεισόδιο βουλευτών της Χρυσής Αυγής στη Βουλή κατά τη διάρκεια της ψήφισης.
- Το άρθρο της γερμανικής εφημερίδας Handelsblatt που αναφέρει ότι «ο Τσίπρας εντείνει την πίεση στην Μέρκελ στη διαμάχη για τις πολεμικές αποζημιώσεις».
Συμπεράσματα
Η ανάλυση περιεχομένου (ποιοτικά δεδομένα) του PaloPro δείχνουν ότι τα Social Media, ιδιαίτερα το Twitter διατηρούν στην πλειοψηφία τους μια αρνητική προσέγγιση και ενίοτε σκωπτική για τη διεκδίκηση των γερμανικών αποζημιώσεων. Αναλυτικότερα:
- H πλειοψηφία των χρηστών των Social Media εμφανίζεται απαισιόδοξη και πιστεύει ότι η διεκδίκηση των αποζημιώσεων από τη Γερμανία δεν θα έχει αποτέλεσμα.
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι χρήστες του Twitter εντάσσουν τη διεκδίκηση αποζημιώσεων στο πλαίσιο της παροχολογίας του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα ενόψει εκλογών.
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι αποζημιωσεις για τα εγκλήματα της ναζιστικής Γερμανίας δεν αποτελεί “hot topic” του ελληνικού διαδικτύου.
- Ένας μικρός αριθμός χρηστών του Twitter βλέπει θετικά την απόφαση της Βουλής και αφήνει αιχμές γιατί οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και Νέας Δημοκρατίας δεν έπραξαν το ίδιο όταν κυβερνούσαν.
- Η πλειοψηφία των χρηστών των Social Media στέκεται σκωπτικά απέναντι στη Χρυσή Αυγή και επικρίνοντας τη στάση της να μην ψηφίσει “υπέρ” για τη διεκδίκηση των γερμανικών αποζημιώσεων.
- Χρήστες των Social Media αποφεύγουν να εμπλακούν στην αντιπαράθεση ΣΥΡΙΖΑ και Νέας Δημοκρατίας το θέμα των γερμανικών αποζημιώσεων.
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι χρήστες των Τwitter εκφράζουν ανησυχίες για τον τρόπο διάθεσης των αποζημιώσεων και τον μηχανισμό διαχείρισης, σε περίπτωση που υπάρξει κάποιου είδους πολιτική συμφωνία με τη Γερμανία.
____________
*Ο Νίκος Αρβανίτης είναι Intelligence and Strategy Analyst του Crisis Monitor και Content Director της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι από το 1994 και αναγνωρισμένος αναλυτής της περιοχής των Βαλκανίων στον τομέα των Διεθνών Σχέσεων. Συνεργάζεται με διεθνή ειδησεογραφικά, βαλκανικά και ελληνικά μέσα (υπήρξε και διευθυντής του σερβικού Ekonomist). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Εγκληματολογίας και Ποινικών Επιστημών του πανεπιστημίου του Βελιγραδίου. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 12 βιβλία του σε σερβική, αγγλική και ελληνική γλώσσα.
*Ο Γιώργος Πρωτόπαπας είναι Strategic and Media Analyst του Crisis Monitor και Sr. Data Analyst της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος. Άρχισε τη δημοσιογραφία στην εφημερίδα «Επενδυτής» (2000 -2014). Αρθρογραφεί από το 2012 στο περιοδικό Άμυνα & Διπλωματία και συνεργάζεται με διάφορα διεθνή και ελληνικά ψηφιακά μέσα. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Διεθνών Σχέσεων του πανεπιστημίου Kent. Με τη ιδιότητα του διεθνολόγου έχει μιλήσει και σε διεθνή συνέδρια στο εξωτερικό. Έχει παρακολουθήσει πιστοποιημένα courses και seminars για Digital Media, Social Media Strategies, Digital Marketing & Advertising.
Οι δυο είναι συγγραφείς του βιβλίου «In social MEDIA RES» που με βάση το λογισμικό Palo Pro αποκωδικοποιεί το περιεχόμενο των Social Media και των ψηφιακών μέσων για σημαντικά θέματα της επικαιρότητας.
*Auditor’s note: Η αξιολογική θέση που διατυπώνεται επί των ποιοτικών και ποσοτικών δεδομένων και της αναλυτικής προσέγγισης γίνεται από τρίτο αξιολογητή που προέρχεται από το Crisis Labs, ο οποίος περιλαμβάνει στην ανάλυση και άλλα στοιχεία που προκύπτουν, ακόμα και εκτός πεδίου της συγκεκριμένης έρευνας.
*Forensic Evaluation: Η αξιολόγηση των ευρημάτων και των παραγωγών τους από εξωτερικό ειδικό cyber security, που βοηθά στην κατανόηση του παραγόμενου προϊόντος και την προέλευσή του και υποστηρίζει τα ποιοτικά δεδομένα της ανάλυσης, αφαιρώντας τον υπερβάλλοντα θόρυβο και εντοπίζοντας πηγές ενδεχομένως κακόβουλης δραστηριότητας. Η ανάλυση αυτή ενεργοποιείται όταν πρόκειται για active trends και πρόσωπα και οι εξάρσεις δεν δικαιολογούνται από την εν γένει ανταπόκριση της διαδικτυακής κοινής γνώμης.