Το πράσινο φως από την Ευρωπαϊκή Επιτροππή και τις αρχές προστασίας προσωπικών δεδομένων έλαβε το Facebook, όσον αφορά στους επικαιροποιημένους όρους για τις υπηρεσίες, σχετικά με τη διασαφήνιση του τρόπου χρήσης των προσωπικών δεδομένων.
Τα νέα κείμενα, αν και δεν διαβάζονται παρά σπανίως από τους χρήστες, καλύπτουν τις προϋποθέσεις ενημέρωσης και διαύγειας.
Οι νέοι όροι περιγράφουν λεπτομερώς τις υπηρεσίες του Facebook που βασίζονται στη χρήση των δεδομένων των χρηστών του και τις οποίες πωλεί σε τρίτους: αφενός, τον τρόπο με τον οποίο μπορούν οι καταναλωτές να κλείσουν τους λογαριασμούς τους και αφετέρου τους λόγους για τους οποίους μπορούν να απενεργοποιηθούν οι λογαριασμοί. Οι εξελίξεις αυτές επήλθαν ύστερα από ανταλλαγές που αποσκοπούσαν στην πλήρη κοινοποίηση του επιχειρηματικού μοντέλου του Facebook προς τους χρήστες, σε γλώσσα κατανοητή και απλή.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και οι εθνικές αρχές προστασίας των καταναλωτών, στον απόηχο του σκανδάλου Cambridge Analytica και ως συνέχεια της έρευνας του 2018 σχετικά με τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, ζήτησαν από το Facebook να ενημερώνει με σαφήνεια τους καταναλωτές σχετικά με τον τρόπο χρηματοδότησης του κοινωνικού δικτύου, διευκρινίζοντας τα εισοδήματα που αποκομίζει από τη χρήση των δεδομένων των καταναλωτών. Ζήτησαν επίσης από την πλατφόρμα να ευθυγραμμίσει τους υπόλοιπους όρους χρήσης της με το δίκαιο της Ε.Ε. για την προστασία των καταναλωτών.
Κατόπιν τούτου, το Facebook θα συμπληρώσει τους όρους παροχής υπηρεσιών του με κείμενο που θα εξηγεί ότι δεν χρεώνει τους χρήστες για τις υπηρεσίες του, αλλά αυτοί, ως αντάλλαγμα, συμφωνούν να μοιράζονται τα δεδομένα τους και να εκτίθενται σε εμπορικές διαφημίσεις. Στο εξής, οι όροι του Facebook θα εξηγούν σαφώς ότι το επιχειρηματικό μοντέλο της εταιρείας βασίζεται στην πώληση στοχευμένων διαφημιστικών υπηρεσιών στους εμπόρους, με τη χρήση των δεδομένων από τα προφίλ των χρηστών του.
Επιπλέον, ύστερα από τα μέτρα επιβολής, το Facebook τροποποίησε και τα εξής:
– Την πολιτική του όσον αφορά τον περιορισμό της ευθύνης, καθώς τώρα αναγνωρίζει την ευθύνη του σε περίπτωση αμέλειας, για παράδειγμα αν κάποια δεδομένα έγιναν αντικείμενο κατάχρησης από τρίτους.
– Τη δυνατότητά του να μεταβάλλει μονομερώς όρους και προϋποθέσεις, περιορίζοντάς την στις περιπτώσεις στις οποίες οι αλλαγές είναι εύλογες, ενώ παράλληλα λαμβάνεται υπόψη και το συμφέρον του καταναλωτή.
– Τους κανόνες σχετικά με την προσωρινή διατήρηση περιεχομένου που έχει διαγραφεί από τους καταναλωτές. Τέτοιο περιεχόμενο μπορεί να διατηρηθεί μόνο σε συγκεκριμένες περιπτώσεις – για παράδειγμα, προκειμένου να συμμορφωθεί με αίτημα αναγκαστικής εκτέλεσης από μέρους κάποιας αρχής – και για μέγιστο διάστημα 90 ημερών σε περίπτωση τεχνικών λόγων.
– Το γλωσσικό ύφος του κειμένου που εξηγεί το δικαίωμα προσφυγής των χρηστών όταν έχει αφαιρεθεί το περιεχόμενό τους.
Το Facebook θα ολοκληρώσει την υλοποίηση όλων των δεσμεύσεών του το αργότερο έως τα τέλη Ιουνίου 2019. Η Επιτροπή και το δίκτυο συνεργασίας για την προστασία των καταναλωτών θα παρακολουθούν επισταμένως την υλοποίηση.
Εάν το Facebook δεν τηρήσει τις δεσμεύσεις του, οι αρχές προστασίας των καταναλωτών μπορούν να αποφασίσουν να προσφύγουν σε μέτρα επιβολής, στα οποία περιλαμβάνονται και κυρώσεις.0