Η ανακοίνωση της υποψηφότητας του Πέτρου Κόκκαλη με το ψηφοδέλτιο του ΣΥΡΙΖΑ για την Ευρωβουλή, εκτός από την αντιπαράθεση που προκάλεσε μεταξύ της κυβέρνησης και της Νέας Δημοκρατίας, έγινε και αντικείμενο σχολιασμού στα Social Media, όπου οι χρήστες αντιμετώπισαν την είδηση αναδεικνύοντας πολιτικές, επιχειρηματικές και κοινωνικές της πτυχές.
Γράφουν Νίκος Αρβανίτης – Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας*
To query «Πέτρος Κόκκαλης» κατέγραψε στο ελληνικό διαδίκτυο σύμφωνα με το σύγχρονο εργαλείο PaloPro για Web & Social Listening και Analytics 5.501 συνολικά αναφορές για την χρονική περίοδο 26 – 27 Μαρτίου 2019. Ταυτόχρονα, τα συναισθήματα των αναφορών εμφανίζουν πλειοψηφία ουδέτερων συναισθημάτων συγκριτικά με τα αρνητικά και τέλος ακολουθεί ένας αριθμός θετικών συναισθημάτων.
Θεματολογία
Η θεματολογία για την υπό εξέταση χρονική περίοδο επικεντρώνεται σύμφωνα με τα Mains Topics του PaloPro στις ακόλουθες αναφορές:
- Στην ανακοίνωση της Νέας Δημοκρατίας για την υποψηφιότητα του Πέτρου Κόκκαλη «Κόκκαλης στα δημόσια έργα, Κόκκαλης στο KΟΝΤΡΑ Channel , τώρα Κόκκαλης και στην Ευρωβουλή… Σήμερα έπεσε και το τελευταίο φύλο συκής στις σχέσεις του ΣΥΡΙΖΑ με την διαπλοκή».
- Στην ανακοίνωση – απάντηση του Γραφείου Τύπου ΣΥΡΙΖΑ στη Νέα Δημοκρατία ότι ««Μέχρι σήμερα είχαμε συνηθίσει τις επίσημες ανακοινώσεις του κ. Μαρινάκη να τις βγάζει κάποια από τις εφημερίδες του. Σήμερα επιβεβαιώθηκε ότι τις βγάζει και η ΝΔ του κ. Μητσοτάκη…».
- Στα δεκαπέντε ονόματα που ανακοίνωσε ο ΣΥΡΙΖΑ για υποψήφιους ευρωβουλευτές.
- Η συνέντευξη του υποψήφιου ευρωβουλευτή Πέτρου Κόκκαλη στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Συμπεράσματα
Η ανάλυση περιεχομένου (ποιοτικά δεδομένα) του PaloPro δείχνει ότι η υποψηφιότητα του Πέτρου Κόκκαλη για την ευρωβουλή προκάλεσε μεγάλο θόρυβο στους χρήστες των Social Media που σχολίασαν την επιχειρηματική και πολιτική πορεία του, καθώς και τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα για την επιλογή του. Αναλυτικότερα:
- Ένας ικανός αριθμός χρηστών των Social Media εκμεταλλεύονται τη υποψηφιότητα του Πέτρου Κόκκαλη κυρίως για να πλήξουν το προφίλ του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα.
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει Αλέξης Τσίπρας με την ανακοίνωση των 15 υποψήφιων ευρωβουλευτών, επιδιώκει να δημιουργήσει μια νέα συνιστώσα με χαρακτηριστικά αστικού και συστημικού κόμματος, κίνηση που εντάσσεται στο δόγμα συνάντησης με την εκλογική βάση και διεύρυνσης προς την κεντροαριστερά, αλλά δημιουργεί τριβές στο εσωτερικό.
- Η ανακοίνωση της υποψηφιότητας του Πέτρου Κόκκαλη προκάλεσε θόρυβο, κυρίως αρνητικό, με τις θετικές αντιδράσεις να είναι εξαιρετικά περιορισμένες. Μέχρι στιγμής ο Πέτρος Κόκκαλης δεν είχε απασχολήσει, ιδιαίτερα, την επικαιρότητα, κινούνταν πάντα στη σκιά του πατέρα του και μακριά από τα φώτα, παρά το γεγονός ότι ήταν εκλεγμένος δημοτικός σύμβουλος και αντιδήμαρχος Πειραιά, με τον συνδυασμό του Γιάννη Μόραλη, στον οποίο συμμετείχε και ο Βαγγέλης Μαρινάκης.
- Η πλειονότητα των tweets επιχειρούν αποσπασματική με παραπολιτικό άρωμα προσέγγιση, όπως αναδεικνύει η ποιοτική ανάλυση των σχολίων. Τα περισσότερα εμφορούνται από έντονα συναισθήματα και ως ε τούτου χαρακτηρίζονται παρορμητικά, ενώ ιδεολογικά προσεγγίζουν και εντάσσονται στην ιδεολογική γραμμή της Δεξιάς. Χρήστες του διαδικτύου αναπαράγουν και τη δήλωση της βουλευτή της ΝΔ Ντόρας Μπακογιάννη ότι «ο κ. Πέτρος Κόκκαλης βρισκόταν στα Panama papers».
- Τα ποιοτικά δεδομένα δείχνουν ότι η πλειοψηφία των αρνητικών σχολίων για την υποψηφιότητα του Πέτρου Κόκκαλη προέρχεται από trolls και ταυτοποιημένους λογαριασμούς
- Τα περισσότερα αρνητικά σχόλια, σύμφωνα με την ανάλυση περιεχομένου, προέκυψαν και με αφορμή τη διαμάχη του δημάρχου Πειραιά Γιάννη Μώραλη, με τον Πέτρο Κόκκαλη, την παραίτηση του από τον συνδυασμό του και εκατέρωθεν δηλώσεις.
- Ένα τμήμα των αρνητικών σχολίων, σύμφωνα με την ανάλυση περιεχομένου, καταλαμβάνει η σχέση της κατασκευαστικής ΙΝΤΡΑΚΑΤ, του ομίλου ΙΝΤΡΑΚΟΜ και κυβέρνησης για την κατασκευή κοντέινερ για μετανάστες.
- Οι πρώτες επιθέσεις από μερίδα του Τύπου που παράγουν αρνητικά σχόλια, αντικρούστηκαν σύμφωνα με τα ποιοτικά δεδομένα από influencers που στηρίζουν την υποψηφιότητα Κόκκαλη με πρώτο το ΑΠΕ που φιλοξένησε και συνέντευξη του
- Χρήστες των Social Media επιδοκιμάζουν το ότι ο Πέτρος Κόκκαλης έχει διαθέτει κοινωνική δραστηριότητα, ιδιαίτερα σε ανθρωπιστικές πρωτοβουλίες, ιδίως προς τους μετανάστες και ότι έχει προσφέρει τα μέγιστα στον Ολυμπιακό.
- Κάποιοι χρήστες των Social Media είναι ενήμεροι για το ρόλο του Κόκκαλη στην Οργάνωση «ΓΗ» και την πολιτική συλλογικότητα «ΚΟΣΜΟΣ».
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι κάποιοι χρήστες των Social Media αναφέρονται στην ιδιότητα του Πέτρου Κόκκαλη ως Εντεταλμένου Δημοτικού Συμβούλου Τοπικής Οικονομικής Ανάπτυξης και Επιχειρηματικότητας στο δήμο Πειραιά έχει που «τρέχει» το project του «Blue Growth».
- Χρήστες των Social Media επικρίνουν τον Αλέξη Τσίπρα για την υποψηφιότητα Πέτρου Κόκκαλη προσάπτοντας του ότι επιχειρεί να τοποθετήσει στο ευρωπαϊκό πολιτικό σκηνικό εκπροσώπους ισχυρών επιχειρηματικών κύκλων.
- Κάποιοι χρήστες των Social Media ερμηνεύουν την υποψηφιότητα Κόκκαλη και ως ταύτιση συμφερόντων της οικογένειας Κόκκαλη με τον Ιβάν Σαββίδη.
- Η επιλογή του Πέτρου Κόκκαλη ερμηνεύεται σύμφωνα με την ανάλυση περιεχομένου και ως μήνυμα του Αλέξη Τσίπρα προς τους επενδυτές του εξωτερικού αλλα και προς τους διπλωματικούς κύκλους για μελλοντικές επιλογές του.
_____________
*Ο Νίκος Αρβανίτης είναι Intelligence and Strategic Analyst του Crisis Monitor και Content Director της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι από το 1994 και αναγνωρισμένος αναλυτής της περιοχής των Βαλκανίων στον τομέα των Διεθνών Σχέσεων. Συνεργάζεται με διεθνή ειδησεογραφικά, βαλκανικά και ελληνικά μέσα (υπήρξε και διευθυντής του σερβικού Ekonomist). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Εγκληματολογίας και Ποινικών Επιστημών του πανεπιστημίου του Βελιγραδίου. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 12 βιβλία του σε σερβική, αγγλική και ελληνική γλώσσα.
*Ο Γιώργος Πρωτόπαπας είναι Strategic and Media Analyst του Crisis Monitor και Sr. Data Analyst της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος. Άρχισε τη δημοσιογραφία στην εφημερίδα «Επενδυτής» (2000 -2014). Αρθρογραφεί από το 2012 στο περιοδικό Άμυνα & Διπλωματία και συνεργάζεται με διάφορα διεθνή και ελληνικά ψηφιακά μέσα. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Διεθνών Σχέσεων του πανεπιστήμιου Kent. Με τη ιδιότητα του διεθνολόγου έχει μιλήσει και σε διεθνή συνέδρια στο εξωτερικό. Έχει παρακολουθήσει πιστοποιημένα courses και seminars για Digital Media, Social Media Strategies, Digital Marketing & Advertising.
Οι δυο είναι συγγραφείς του βιβλίου «In social MEDIA RES» που με βάση το λογισμικό Palo Pro αποκωδικοποιεί το περιεχόμενο των Social Media και των ψηφιακών μέσων για σημαντικά θέματα της επικαιρότητας.
*Auditor’s note: Η αξιολογική θέση που διατυπώνεται επί των ποιοτικών και ποσοτικών δεδομένων και της αναλυτικής προσέγγισης γίνεται από τρίτο αξιολογητής που προέρχεται από το Crisis Labs, ο οποίος περιλαμβάνει στην ανάλυση και άλλα στοιχεία που προκύπτουν, ακόμα και εκτός πεδίου της συγκεκριμένης έρευνας.
*Forensic Evaluation: Η αξιολόγηση των ευρημάτων και των παραγωγών τους από εξωτερικό ειδικό cyber security, που βοηθά στην κατανόηση του παραγόμενου προϊόντος και την προέλευσή του και υποστηρίζει τα ποιοτικά δεδομένα της ανάλυσης, αφαιρώντας τον υπερβάλλοντα θόρυβο και εντοπίζοντας πηγές ενδεχομένως κακόβουλης δραστηριότητας. Η ανάλυση αυτή ενεργοποιείται όταν πρόκειται για active trends και πρόσωπα και οι εξάρσεις δεν δικαιολογούνται από την εν γένει ανταπόκριση της διαδικτυακής κοινής γνώμης.