Mega deal ύψους 30 δισ. ευρώ, για την παραγγελία 300 Airbus, που αποδεικνύει τη στρατηγική αξία της Γαλλίας για το Πεκίνο, αναβαθμίζει τις διμερείς σχέσεις Μακρόν-Σι και προκαλεί ανησυχία σε Βερολίνο, Βρυξέλλες και Ουάσιγκτον, ανακοίνωσε ο Εμμάνουελ Μακρόν, κατά την επίσημη επίσκεψη του Σι Ζινπίνγκ χθες στο Παρίσι.
Η συμφωνία αυτή μπορεί όχι μόνο να αποτρέψει την απώλεια θέσεων εργασίας στην Airbus, αλλά παράλληλα να δημιουργήσει νέες τόσο εντός της εταιρίας όσο και σε συνδεδεμένες με αυτή, τροφοδοτώντας την απασχόληση και δημιουργώντας νέα δυναμική στον ανταγωνισμό με τη Boeing. Η αξία της τελικής συμφωνίας ήταν διπλάσια από αυτή που είχε προαναγγελθεί το περασμένο έτος και αποτελεί ένδειξη για τα ζοφερό μέλλον που περιμένει την Boeing, όσο καθυστερεί η εμπορική συμφωνία ΗΠΑ-Κίνας και μετά την καθήλωση του Best Seller της εταιρίας, του 737 MAX 8-9, μετά από δύο θανατηφόρα δυστυχήματα σε λιγότερο από έξι μήνες.
Η συμφωνία Κίνας-Γαλλίας και οι προπαρασκευαστικές επαφές υψηλού επιπέδου μεταξύ Κίνας και Ιταλίας, ενισχύουν την πίεση στον Ντόναλντ Τραμπ για την επίσπευση της εμπορικής συμφωνίας με το Πεκίνο, καθώς η στρατηγική πίεσης των ΗΠΑ προς την Ευρώπη φαίνεται ότι έχει εκπυρσοκροτήσει, ως προς την Κίνα, παραμένει όμως αποδοτική τροφοδοτώντας εσωτερικά σχίσματα και εντείνοντας τις φυγόκεντρες τάσεις.
Ο Εμμάνουελ Μακρόν επισήμανε ότι απαιτείται ακόμα “κολοσσιαία πρόοδος” για να επιτευχθεί ο στόχος της επανεξισορρόπησης του εμπορίου μεταξύ Κίνας και Γαλλίας, ενώ η ΕΕ κατέγραψε εμπορικό έλλειμμα 177 δισ. ευρώ το 2017, στο διμερές εμπόριο με την Κίνα. Ο Γάλλος πρόεδρος αναφέρθηκε επίσης και σε σειρά συμφωνιών στην υγεία, τις μεταφορές, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και στον οικονομικό τομέα.
Το εμπορικό ισοζύγιο της Γαλλίας
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι η Γαλλία ηγήθηκε της ευρωπαϊκής προσπάθειας για τον περιορισμό της κινεζικής επιρροής, αποκλείοντας την αύξηση της κινεζικής έμμεσης ή άμεσης παρουσίας σε κρίσιμους κλάδους, όπως οι τεχνολογίες αιχμής, η άμυνα και οι υποδομές. Ωστόσο, Γερμανία και Γαλλία δεν απέκλεισαν την Κίνα από την ανάπτυξη των τηλεπικοινωνιακών δικτύων 5G στην Ευρώπη, παρά τις πιέσεις των ΗΠΑ.
Οι εισαγωγές της Γαλλίας, ανά χώρα προέλευσης
Η Κίνα από την πλευρά της, έχει δημιουργήσει ισχυρές σχέσεις με τα Βαλκάνια, τα οποία όντας διψασμένα για ανάπτυξη, θέσεις εργασίας και ρευστότητας και με την ευρωπαϊκή προοπτική να τελεί εν αμφιβόλω, αποτέλεσαν πρόθυμο εταίρο για το “Δρόμο του Μεταξιού”. Επίσης, το Πεκίνο έχει διασφαλίσει την είσοδό του στην Ευρώπη μέσω του Πειραιά, ενώ διαγκωνίζεται με Γαλλία και Γερμανία για τον έλεγχο των εμπορευματικών γραμμών τρένων.
Αναφερόμενος στον γεωπολιτικό αντίκτυπο της συμφωνίας, ο Σι σημείωσε ότι
“μια ενωμένη και ευημερούσα Ευρώπη ανταποκρίνεται στο όραμά μας για έναν πολυπολικό κόσμο”.
Σύμφωνα με την εφημερίδα Ouest-France, πρόσθεσε ότι
“η Κίνα θα υποστηρίζει πάντα την ολοκλήρωση της Ευρώπης και την ανάπτυξή της”,
και επέμεινε ότι η Ευρώπη είναι “σημαντικός πόλος”.
Οι δύο ηγέτες συμφώνησαν, μεταξύ άλλων, την εξαγωγή κοτόπουλων από τη Γαλλία στην Κίνα, ενώ η γαλλική εταιρία ενέργειας EDF και η China Energy Investment Corporation υπέγραψαν επίσης συμφωνία ύψους 1 δισ. Ευρώ για την ανάπτυξη αιολικής αιολικής μονάδας ανοικτής θαλάσσης εκτός της Κίνας.
Οι εξαγωγές της Γαλλίας, ανά χώρα προορισμού
Η BNP Paribas, η Eurazéo και η China Investment Corporation υπέγραψαν μνημόνιο συμφωνίας για τη σύσταση ενός γαλλο-κινεζικού Ταμείου Συνεργασίας, με στόχο το 1 δισ. Ευρώ. Η BNP Paribas υπέγραψε επίσης μνημόνιο συγχρηματοδότησης με την Τράπεζα της Κίνας, το οποίο σύμφωνα με την Élysée θα μπορούσε να φθάσει τα 6 δισεκατομμύρια ευρώ τα επόμενα τρία χρόνια.
Επίσης, η Schneider Electric και η China Power Construction Corporation κατέληξαν σε στρατηγική συμφωνία που θα μπορούσε επίσης να φθάσει τα € 6 δισ. Σε σχέση με τον εκσυγχρονισμό των εργοστασίων, ανέφερε η Le Figaro. Η CMA-CGM και η China State Shipbuilding Corporation υπέγραψαν συμφωνία παγκόσμιας συνεργασίας και συμφωνία κατασκευής για 10 νέα πλοία, εκτιμώμενη αξία 1,2 δισ. Ευρώ.
Επί τάπητος τέθηκε και το θέμα της Αφρικής, όπου η Γαλλία έχει πάγια παρουσία, ενώ η Κίνα την εντάσσει στο “δρόμο του μεταξιού”, με τον Μακρόν να προσδιορίζει τις σχέσεις ως εξής:
“Στην Αφρική δεν είμαστε στρατηγικοί αντίπαλοι αλλά μπορούμε να είμαστε καλύτεροι μακροπρόθεσμοι εταίροι στους τομείς της ασφάλειας , την εκπαίδευση, την υποδομή και την ανάπτυξη.”