Νέο πρόστιμο, 1,49 δισ. ευρώ (1,7 δισ. δολ.) επέβαλλε η Κομισιόν στη Google για παράβαση διατάξεων ανταγωνισμού, σε μια υπόθεση που -όπως είχε ανακοινωθεί- η “καμπάνα” θα μπορούσε να φτάνει και τα 7,5 δισ.. Εν τέλει, η DG Comp, της Μαργκρέτ Βεστάγκερ, επέβαλε το τρίτο, σε διάστημα, τριών ετών πρόστιμο στον αμερικανικό τεχνολογικό γίγαντα για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης και μονοπωλιακές πρακτικές στην υπηρεσία Adsense.
Η Βεστάγκερ, η οποία είναι δημοφιλέστερη από τους υποωήφιους προέδρους και αναμένεται να είναι επίτροπος και στη νέα Κομισιόν που θα προκύψει μετά τις Ευρωεκλογές, ανακοίνωσε το πρόστιμο σε ένα tweet, λέγοντας ότι η Google τιμωρείται για
“παράνομες πρακτικές στη διαμεσολάβηση διαφημίσεων αναζήτησης και για την κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης της στην αγορά”.
Τέλος, πρόσθεσε ότι:
«Δεν πρέπει να το κάνουν – αρνήθηκε την επιλογή των καταναλωτών, τα καινοτόμα προϊόντα και τις δίκαιες τιμές».
Συγκεκριμένα, η ομάδα της Μαργκρέτ Βεστάγκερ κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι ιστοσελίδες τρίτων μερών – όπως οι εφημερίδες και τα ταξιδιωτικά sites – που χρησιμοποίησαν την Google για να ενεργοποιήσουν τις λειτουργίες αναζήτησης και διαφήμισης είχαν «περιοριστικές ρήτρες στις συμβάσεις», εμποδίζοντας τους να φιλοξενήσουν διαφημίσεις από ανταγωνιστικές μηχανές αναζήτησης, .
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε αυτό το infographic που δείχνει τον τρόπο εμφάνισης των διαφημίσεων στη λειτουργία αναζήτησης ιστότοπων τρίτων μερών:
Η Επιτροπή εξέτασε εκατοντάδες συμβάσεις που χρονολογούνται από το 2006 και περιλαμβάνουν αυτές τις ρήτρες. Η Google ανέφερε ότι ξεκίνησε τη σταδιακή κατάργηση των ρυθμίσεων αποκλειστικότητας το 2009 και την αντικατάστασή τους με ρήτρες “premium placement”, οι οποίες δέσμευαν τους πιο κερδοφόρους χώρους στα αποτελέσματα αναζήτησης για διαφημίσεις Google.
Την ίδια χρονιά, η Google άρχισε να συμπεριλαμβάνει ρήτρες που απαιτούσαν από τους ιστότοπους να ζητούν γραπτή έγκριση από την Google προτού προβούν σε οποιεσδήποτε αλλαγές στον τρόπο εμφάνισης των ανταγωνιστικών διαφημίσεων, μέχρι το μέγεθος και το χρώμα τους.
The third @Google case: @Google is fined €1,49bn for illegal practices in search advertising brokering to cement its dominant market position. They shouldn’t do that – it denied consumers choice, innovative products and fair prices.
— Margrethe Vestager (@vestager) March 20, 2019
Η Google σταμάτησε να κάνει αυτές τις απαιτήσεις το 2016, μήνες μετά την έκδοση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μιας δήλωσης αιτιάσεων.
Το πρόστιμο 1,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων ακολουθεί την “καμπάνα” ρεκόρ 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην Google τον Ιούλιο για την κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης στην αγορά Android, όπου κρίθηκε ότι “στραγγάλισε” την ανάπτυξη διαφοροποιημένου λογισμικού android από την ιταλική ACER, δεμσύοντας με ρήτρες και συμβάσεις τις εταιρίες παραγωγής κινητών τηλεφώνων. Η Alphabet, μητρική της Google δέχθηκε επίσης πρόστιμο 2,7 δισ. δολαρίων το Σεπτέμβριο του 2017 για την υπηρεσία αγορών. Τα πρόστιμα, από το 2017 έως σήμερα ανέρχονται στα 9,4 δισεκατομμύρια δολάρια, αν και η Google έχει καταθέσει εφέσεις στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τα πρώτα δύο και αναμένεται να πράξει το ίδιο και για το τελευταίο.
Η τελευταία ποινή αντιστοιχεί στο 1,29% του κύκλου εργασιών της Google το 2018 και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε ότι “λαμβάνει υπόψη τη διάρκεια και τη σοβαρότητα της παράβασης”. Ο Vestager πρόσθεσε:
“Η Google έχει εδραιώσει την κυριαρχία της στις διαφημίσεις αναζήτησης στο διαδίκτυο και προστατεύεται από την ανταγωνιστική πίεση επιβάλλοντας συμβατικούς περιορισμούς που περιορίζουν τον ανταγωνισμό σε ιστότοπους τρίτων.
“Αυτό είναι παράνομο σύμφωνα με τους αντιμονοπωλιακούς κανόνες της ΕΕ. Η παράβαση διήρκεσε πάνω από 10 χρόνια και αρνήθηκε σε άλλες εταιρίες τη δυνατότητα να εισέλθουν στην αγορά επί της ουσίας και να καινοτομούν – και στους καταναλωτές τα οφέλη από τον ανταγωνισμό”.
Σε μια δήλωση προς το CNBC, ο ανώτερος αντιπρόεδρος παγκόσμιων υποθέσεων της Google, Kent Walker, δήλωσε:
“Είμαστε πάντα σύμφωνοι ότι οι υγιείς, ακμάζουσες αγορές είναι προς το συμφέρον όλων. Έχουμε ήδη κάνει μια μεγάλη γκάμα αλλαγών στα προϊόντα μας για να απευθυνθούμε τις ανησυχίες της Επιτροπής. Κατά τους προσεχείς μήνες, θα κάνουμε περαιτέρω ενημερώσεις για να δώσουμε μεγαλύτερη προβολή στους αντιπάλους της Ευρώπης. “
Κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου την Τετάρτη, η κ. Vestager δήλωσε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα συνεχίσει να παρακολουθεί τη συμπεριφορά της Google στην αγορά – ειδικότερα, ανέφερε τις θέσεις εργασίας και τις τοπικές αγορές αναζήτησης – αλλά την παρότρυνε για “να εντείνει τις προσπάθειές της” για να συμμορφωθεί με τις προηγούμενες αποφάσεις.