Στη δίνη της γεωπολιτικής-γεωοικονομικής σύγκρουσης ΗΠΑ-Ρωσίας φαίνεται ότι έχει εγκλωβιστεί το παλλάδιο, καθώς η τιμή του σημείωσε σήμερα νέο ιστορικό υψηλό, ξεπερνώντας τα 1600 δολάρια ανά ουγκιά, ενώ καταγράφει κέρδη άνω του 30% από τις αρχές του έτους.
Αναλυτές εκτιμούν ότι η κρίση στην αγορά είναι η εμφανής, η προσφορά μειούμενη και οι προοπτικές ζοφερές, εκτιμώντας ότι η τιμή θα συνεχίσει να αυξάνεται.
Οι εξελίξεις στην αγορά του παλλαδίου αναμένεται να προκαλέσουν αύξηση στις τιμές των αυτοκινήτων, αφού πρώρα περιορίσουν το περιθώριο κέρδους των εταιριών παραγωγής, με αποτέλεσμα τη σημαντική απώλεια ρευστότητας και την αποδυνάμωση της αγοράς εν γένει.
Με δεδομένο ότι η βιομηχανία αυτοκινήτων είναι ένας από τους βασικούς κλάδους που προσπαθεί να προωθήσει ο Ντόναλντ Τραμπ, η εκτόξευση του παλλάδιου υπονομεύει την προοπτική ανάκαμψης της αμερικανικης αυτοκινητοβιομηχανίας και υποσκάπτει τον ίδιο τον Τραμπ.
[stock-market-overview stockExchange=”Commodities” width=”100%” title=”Παλλάδιο” commodities=”PL” allowSort=”true” includeChart=”true” logoMaxHeight=”20px” logoMaxWidth=”90px” height=”400px”]
Την κατάσταση επηρεάζουν καταλυτικά και οι κυρώσεις των ΗΠΑ κατά της Ρωσίας και των συμμάχων της, καθώς η ρωσική Norilsk Nickel είναι η μεγαλύτερη παραγωγός παλλάδιου και νικελίου κόσμο, καθώς από τις μεγαλύτερες παραγωγούς πλατίνας. Η διαρκής κρίση Ρωσίας-ΗΠΑ και η προσπάθεια της Ουάσιγκτον να μπλοκάρει τον αγωγό φυσικού αερίου Nordstream II, φαίνεται ότι οδηγεί τη Μόσχα όμως, σε διαρροές που προκαλούν πανικό στην αγορά.
Ειδικότερα, το υπουργείο Εμπορίου και Βιομηχανίας της Ρωσίας ανακοίνωσε ότι εξετάζει το ενδεχόμενο απαγόρευσης των εξαγωγών σκραπ πολυτίμων μετάλλων.
Η γεωπολιτική διάσταση της ανόδου ενισχύεται ιδιαίτερα από την αδυναμία συγκράτησης της τιμής παρά την κάμψη της ζήτησης από την αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς τόσο το παλλάδιο όσο και η πλατίνα χρησιμοποιούνται κυρίως στην κατασκευή καταλυτών για πετρελαιοκόινητα, η ζήτηση των οποίων έχει υποχωρήσει αισθητά μετά το dieselgate το 2015,