Η στρατηγική διείσδυσης του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στον ευρύτερο χώρο της κεντροαριστεράς τον οποίο επιδιώκει να περιχαρακώσει η πρόεδρος του ΚΙΝ.ΑΛ Φώφη Γεννηματά έχει δημιουργήσει πλέον χώρο πολιτικής αντιπαράθεσης, η οποία διεξάγεται όμως με εκλογικούς και όχι ιδεολογικούς όρους, γεγονός που προκαλεί ένταση στις βάσεις των κομμάτων και δεν επιτρέπει τη συμπόρευση της κοινωνίας, καθώς το διακύβευμα δεν εστιάζεται στις συγκλίσεις και την έκφραση της κοινωνίας αλλά εξαντλείται σε ένα ελιτιστικό και επικοινωνιακού χαρακτήρα μπρα-ντεοφερ για την πολιτική ηγεμονία.
Γράφουν Νίκος Αρβανίτης – Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας
Τα queries «Φώφη Γεννηματά» και «Κεντροαριστερά» κατέγραψαν στο ελληνικό διαδίκτυο σύμφωνα με το σύγχρονο εργαλείο PaloPro για Web & Social Listening και Analytics 6.884 συνολικές αναφορές για τη χρονική περίοδο 18– 26 Φεβρουαρίου 2018. Τα συναισθήματα των αναφορών είναι στην πλειοψηφία τους ουδέτερα, ακολουθούν τα αρνητικά και εμφανίζεται και ένας μικρός αριθμός θετικών. H ανάλυση δεδομένων του PaloPro έγινε με ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα αναφορών που βασίστηκε στο impact των αναφορών, στην αναπαραγωγή ειδήσεων, στα retweets, στους influencers και στους referrers
Θεματολογία
H θεματολογία για την υπό εξέταση χρονική περίοδο επικεντρώθηκε με βάση τα Main Topics του PaloPro στις ακόλουθες αναφορές:
- Στην πρωτοβουλία της «Γέφυρας» για την ένωση των προοδευτικών δυνάμεων.
- Στην εκδήλωση του Ευρωπαϊκού Σοσιαλιστικού Κόμματος στην Αθήνα στις 4 Μαρτίου.
- Στη συμφωνία Φώφης Γεννηματά και Κυριάκου Μητσοτάκη να προτείνουν για πρόεδρο Δημοκρατίας τον Ευάγγελο Βενιζέλο.
- Στα σχόλια για τις πολιτικές ζυμώσεις στο χώρο της κεντροαριστεράς.
- Η διαγραφή της Αννας Καραμάνου από τη Φώφη Γεννηματά
Συμπεράσματα
Η ανάλυση περιεχομένου (ποιοτικά δεδομένα) δείχνει ότι η πλειοψηφία της ελληνικής διαδικτυακής κοινής γνώμης τηρεί στάσης αναμονής, εκφράζει επιφύλαξη για τις εξελίξεις στον ευρύτερο χώρο της κεντροαριστεράς αλλά και δεν θεωρεί το ΚΙΝ.ΑΛ κύριο εκπρόσωπό της. Αναλυτικότερα:
- Χρήστες των Social Media εντάσσουν τη διείσδυση του Αλέξη Τσίπρα στον ιδεολογικό χώρο του ΚΙΝ.ΑΛ στο πλαίσιο μια ψηφοθηρικής στρατηγικής ενόψει της ανεπίσημης προεκλογικής εκστρατείας
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι το άνοιγμα του Αλέξη Τσίπρα προς τον ευρύτερο χώρο της κεντροαριστεράς, αφενός έχει στόχο να αποδυναμώσει το ΚΙΝ.ΑΛ και αφετέρου να ενεργοποιήσει τα ευαίσθητα αντανακλαστικά της κεντροαριστεράς της διαδικτυακής κοινής γνώμης εναντίον της παραδοσιακής δεξιάς και της ακροδεξιάς.
- Χρήστες του διαδικτύου θεωρούν ότι το ΚΙΝ.ΑΛ έχει σοβαρό έλλειμμα ηγεσίας στο πρόσωπο της προέδρου του Φώφης Γεννηματά. Θεωρούν ότι η πρόεδρός του δεν έχει το πολιτικό ανάστημα και το ειδικό βάρος για να συσπειρώσει την κεντροαριστερά.
- Χρήστες των Social Media θεωρούν ότι η Φώφη Γεννηματά έχει δημιουργήσει ένα προσωποκεντρικό ΚΙΝ.ΑΛ καθώς ελέγχει τα κομματικά του όργανα.
- Χρήστες των Social Media ταυτίζουν το ΚΙΝ.ΑΛ με το παλαιό ΠΑΣΟΚ και θεωρούν τη Φώφη Γεννηματά εκπρόσωπου του παλιού και όχι νέο πολιτικού φορέα που θα μπορέσει να έχει απήχηση στην κοινωνία.
- Χρήστες του διαδικτύου θεωρούν ότι η προβολή των 100 χρόνων του Ανδρέα Παπανδρέου από τη Φώφη Γεννηματά αποδεικνύει την προσκόλλησή στον ΠΑΣΟΚ.
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι αν και η Φώφη Γεννηματά έχει υιοθετήσει γραμμή στρατηγικής αντιπαράθεσης με τον Αλέξη Τσίπρα, η στρατηγική αυτή δεν έχει αποδώσει τα αναμενόμενα μέχρι τώρα, αυτό συμβαίνει, με κάποιους χρήστες του διαδικτύου, γιατί οδηγεί σε ταύτιση με την γραμμή της Νέας Δημοκρατίας, η οποία αντιπαρατίθεται συνολικά, πολιτικά και ιδεολογικά με ότι πρεσβεύει η Αριστερά.
- Οι επικρίσεις της Φώφης Γεννηματά για τη Συμφωνία των Πρεσπών, δεν φαίνεται να πείθουν σύμφωνα με χρήστες των Social Media, οι οποίοι τις κατατάσσουν στο πλαίσιο πολιτικής ψηφοθηρίας
- Η υπουργοποίηση των προερχόμενων από το ΠΑΣΟΚ στελεχών, Θάνου Μωραΐτη και του Άγγελου Τόλκα , σύμφωνα με χρήστες των Social Media, δεν θεωρήθηκε μια κίνηση ουσίας από τον Αλέξη Τσίπρα, στο πλαίσιο του ανοίγματος προς την Κεντροαριστερά.
- H πρωτοβουλία της κίνησης «Γέφυρα» για την ένωση των προοδευτικών δυνάμεων στον ευρύτερο χώρο της Κεντροαριστεράς σύμφωνα με χρήστες των Social Media δεν απέδωσε τα αναμενόμενα στον Αλέξη Τσίπρα.
- Η ανάλυση περιεχομένου εμφανίζει και το ποιοτικό δεδομένο ότι ένας αριθμός χρηστών των Social με προφίλ που πρόσκεινται κυρίως στο χώρο της δεξιάς είναι και αυτός που επικρίνει ιδιαίτερα το άνοιγμα Τσίπρα στην κεντροαριστερά.
_____________________
*Ο Νίκος Αρβανίτης είναι Content Director της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι από το 1994 και αναγνωρισμένος αναλυτής της περιοχής των Βαλκανίων στον τομέα των Διεθνών Σχέσεων. Συνεργάζεται με διεθνή ειδησεογραφικά, βαλκανικά και ελληνικά μέσα (υπήρξε και διευθυντής του σερβικού Ekonomist). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Εγκληματολογίας και Ποινικών Επιστημών του πανεπιστημίου του Βελιγραδίου. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 12 βιβλία του σε σερβική, αγγλική και ελληνική γλώσσα.
*Ο Γιώργος Πρωτόπαπας είναι Sr. Data Analyst της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος. Άρχισε τη δημοσιογραφία στην εφημερίδα «Επενδυτής» (2000 -2014). Αρθρογραφεί από το 2012 στο περιοδικό Άμυνα & Διπλωματία και συνεργάζεται με διάφορα διεθνή και ελληνικά ψηφιακά μέσα. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Διεθνών Σχέσεων του πανεπιστήμιου Kent. Με τη ιδιότητα του διεθνολόγου έχει μιλήσει και σε διεθνή συνέδρια στο εξωτερικό. Έχει παρακολουθήσει πιστοποιημένα courses και seminars για Digital Media, Social Media Strategies, Digital Marketing & Advertising.
Οι δυο είναι συγγραφείς του βιβλίου «In social MEDIA RES» που με βάση το λογισμικό Palo Pro αποκωδικοποιεί το περιεχόμενο των Social Media και των ψηφιακών μέσων για σημαντικά θέματα της επικαιρότητας.
Auditor’s note: Η αξιολογική θέση που διατυπώνει επί των ποιοτικών και ποσοτικών δεδομένων και της αναλυτικής προσέγγισης. τρίτος αξιολογητής που προέρχεται από το Crisis Labs, ο οποίος περιλαμβάνει στην ανάλυση και άλλα στοιχεία που προκύπτουν, ακόμα και εκτός πεδίου της συγκεκριμένης έρευνας.