Θετική ως προς την προοπτική επίτευξης των στόχων για μείωση των κόκκινων δανείων που έχουν θέσει οι ελληνικές τράπεζες για την τριετία 2019-2021, εμφανίζεται σε ανάλυσή της η Morgan Stanley, επισημαίνοντας ωστόσο, ότι η κυρίαρχο στοιχείο είναι η συμβολή του Δημοσίου, τόσο δια της δημιουργίας μεταβατικού σχήματος (bad bank), όσο και με την τροποποίηση του νόμου “Κατσέλη”.
Η έκθεση, έρχεται τη στιγμή που το σχέδιο και για τα δύο αυτά θέματα εξετάζεται από τις αρμόδιες κοινοτικές αρχές και στην Αθήνα γίνονται προσπάθειες συγκερασμού αντιθέσεων, ώστε να υιοθετηθεί ενιαία στάση για να πειστούν θεσμοί και επενδυτές για την αποτελεσματικότητά του.
Στελέχη της Morgan Stanley είχαν, κατά τις προηγούμενες ημέρες, μπαράζ συναντήσεων με τις διοικήσεις των τεσσάρων ελληνικών τραπεζών –Αlpha Bank, Eurobank, Εθνική και Πειραιώς–, την Grivalia, την Τράπεζα της Ελλάδος, το TXΣ και τη διοίκηση εταιρείας διαχείρισης NPLs.
Οι αναλυτές της Morgan Stanley φαίνεται να έχουν πιο διεξοδική πληροφόρηση για το νόμο “Κατσέλη” και τις πρωτοβουλίες μείωσης των NPL’s από τη Fitch και άλλους οίκους, που σε εκθέσεις τους ζητούν μεγαλύτερη διαφάνεια.
Οι αλλαγές στον νόμο Κατσέλη είναι γενικότερα θετικές, ωστόσο έχουν κάποια προβλήματα, επισημαίνει. Αν και σε ορισμένα σημεία τα κριτήρια για την προστασία αναμένεται να γίνουν αυστηρότερα, παράλληλα ο νόμος θα επεκταθεί καλύπτοντας και επιχειρηματικά δάνεια με εγγύηση πρώτης κατοικίας.
Επιπλέον, η κυβέρνηση σχεδιάζει να επιδοτήσει τις δόσεις εκείνων που εμπίπτουν στον νέο νόμο, κάτι που θα ήταν θετικό για τις τράπεζες, αλλά η αβεβαιότητα παραμένει λόγω των ευρωπαϊκών κανόνων ανταγωνισμού. Πάντως, οι προσδοκίες είναι γενικότερα υψηλές για τον θετικό αντίκτυπο που θα έχει ο νέος νόμος Κατσέλη στις τράπεζες σε ό,τι αφορά τους στρατηγικούς κακοπληρωτές και τη μείωση των NPEs.
Η Morgan Stanley εντοπίζει δυναμική σε πολιτικό επίπεδο, για την επιτάχυνση της επίλυσης του ζητήματος των NPEs, επισημαίνει όμως ότι τα σχέδια της Τράπεζας της Ελλάδος και του TXΣ αντιμετωπίζουν σειρά εμποδίων. Απαιτείται η έγκριση των ευρωπαϊκών θεσμών, ωστόσο στην Αθήνα θεωρείται πως η προσοχή των Ευρωπαίων είναι περισσότερο επικεντρωμένη στις δεσμεύσεις της Ελλάδας για τις μεταρρυθμίσεις, όπως η τροποποίηση του νόμου Κατσέλη.
Σε ό,τι αφορά το σχέδιο της ΤτΕ είναι πιο ριζοσπαστικό σε σχέση με το σχέδιο του ΤΧΣ, από άποψη απόλυτου επιπέδου μείωσης των κόκκινων δανείων και καθώς σκοπεύει να αντιμετωπίσει το αμφιλεγόμενο πλαίσιο της Ελλάδας όσον αφορά τα κεφάλαια, που είναι απαγορευτικό στην επιτάχυνση της μείωσης των NPEs. Το σχέδιο βρίσκεται στα αρχικά του στάδια, με την εφαρμογή του να αναμένεται το 2020 στο καλύτερο σενάριο, σύμφωνα με τους συμμετέχοντες στην αγορά. Επίσης, το σχέδιο αυτό απαιτεί νομοθετικές αλλαγές, ενώ ακόμη η κυβέρνηση δεν το έχει υποβάλει προς έγκριση στην DG Comp.
Το σχέδιο του ΤΧΣ σχετίζεται με την κρατική εγγύηση που θα καλύπτει ένα ποσοστό των απωλειών που θα αντιμετωπίσουν οι τράπεζες κατά τη μεταφορά των ΝΡΕs στο σχήμα προστασίας ενεργητικού (APS).
Η ελληνική κυβέρνηση έχει στείλει το σχέδιο προς έγκριση στην DG Comp και γενικότερα υπάρχει αισιοδοξία ότι θα μπορούσε να πάρει το πράσινο φως εντός δύο μηνών, υποδηλώνοντας ότι θα μπορούσε να εφαρμοστεί το 2019. Τα δύο σημαντικά πλεονεκτήματα του σχεδίου αυτού είναι ότι δεν χρειάζονται αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο και πως υπάρχει προηγούμενο από την Ιταλία με τo GACS. Ωστόσο, όπως τονίζει η Morgan Stanley, η έγκριση του σχεδίου δεν είναι εγγυημένη.