Τις πιέσεις στην ΕΕ και τη Γερμανία κλιμακώνει ο Ντόναλντ Τραμπ, επαναφέροντας τις απειλές για αύξηση των δασμών στα εισαγόμενα αυτοκίνητα στις ΗΠΑ, τη στιγμή μάλιστα που τα στοιχεία δείχουν ραγδαία συρρίκνωση των εξαγωγών στη Γερμανία και διολίσθηση του ευρωπαϊκού και γερμανικού βιομηχανικού PMI, σε χαμηλά έξι ετών.
Ο Τραμπ πιέζει για νέα εμπορική συμφωνία με την ΕΕ, με τις Βρυξέλλες να δέχονται επί μέρους τροποποιήσεις αλλά όχι νέο πλαίσιο. Ωστόσο, οι ΗΠΑ πιέζουν την Ευρώπη να άρει τους περιορισμούς στα μεταλλαγμένα γεωργικά προϊόντα, τάση που αποκτά δυναμική και στο εσωτερικό της Ένωσης, ιδιαίτερα μετά τη συγχώνευση των γεωργικών δραστηριοτήτων της γερμανικής Bayer με την αμερικανική Monsanto.
«Είναι κάτι που σκεφτόμαστε. Εάν δεν κλείσουμε συμφωνία, θα επιβάλλουμε (επιπρόσθετους) δασμούς»,
δήλωσε ο Αμερικανός πρόεδρος, ο οποίος παρέλαβε την Κυριακή έκθεση του υπουργείου Εμπορίου για το κατά πόσο οι εισαγωγές στον εν λόγω τομέα αποτελούν απειλή για την αμερικανική εθνική ασφάλεια. Το περιεχόμενο της έκθεσης παραμένει ως τώρα εμπιστευτικό. Η επίδοση του πορίσματος της έρευνας του υπουργείου στην αμερικανική προεδρία σήμανε την έναρξη της αντίστροφης μέτρησης των 90 ημερών – ως τα τέλη του Μαΐου – που έχει πλέον στη διάθεσή του ο Τραμπ για να αποφασίσει αν θα επιβάλλει, ή όχι, τους πρόσθετους δασμούς.
«Προσπαθούμε να κλείσουμε συμφωνία. Οι Ευρωπαίοι είναι σκληροί διαπραγματευτές»,
είπε ο Τραμπ σε δημοσιογράφους κατά τη συνάντησή του με τον καγκελάριο της Αυστρίας Σεμπάστιαν Κουρτς.
Η Ε.Ε. προειδοποίησε τη Δευτέρα πως θα προχωρήσει σε αντίποινα «τάχιστα» σε περίπτωση επιβολής επιπλέον αμερικανικών δασμών, μολονότι προσμένει «θετική» έκβαση της διαπραγμάτευσης, που υποτίθεται θα άρχιζε μετά την ανακωχή που συμφώνησαν τον περασμένο Ιούλιο ο Τραμπ και ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν Κλοντ Γιούνκερ.
«Ο Τραμπ μου έδωσε τον λόγω του ότι δεν θα υπάρξουν, προς το παρόν, (επιπλέον) δασμοί στα οχήματα. Θεωρώ την υπόσχεση αυτή αξιόπιστη»
ανέφερε ο Γιούνκερ σε συνέντευξη που παραχώρησε προ ημερών στη Stuttgarter Zeitung.
Οι δύο ηγέτες είχαν δεσμευτεί να εργαστούν για τη σύναψη διμερούς συμφωνίας αποκλειστικά για τα βιομηχανικά αγαθά. Ωστόσο το τρέχον διάστημα δεν εκτυλίσσονται επίσημες διαπραγματεύσεις για το εμπόριο ανάμεσα στην Ε.Ε. και τις ΗΠΑ. Οι υπουργοί Εμπορίου της Ε.Ε. αναμένεται την Παρασκευή να αποφασίσουν στο Βουκουρέστι εάν θα εξουσιοδοτήσουν, ή όχι, την Κομισιόν να αρχίσει διαπραγματεύσεις για τα βιομηχανικά αγαθά – ο όρος συμπεριλαμβάνει την αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά όχι τη γεωργία, όπως θέλει η Ουάσιγκτον.
Από το βήμα της Διάσκεψης του Μονάχου για την Ασφάλεια η Γερμανίδα καγκελάριος Άγκελα Μέρκελ χαρακτήρισε «σοκαριστικό» τον ισχυρισμό του Λευκού Οίκου ότι οι εισαγωγές αυτοκινήτων απειλούν την ασφάλεια των ΗΠΑ, σημειώνοντας ότι οι γερμανικές εταιρείες έχουν εργοστάσια στις Ηνωμένες Πολιτείες, από τα οποία μάλιστα πραγματοποιούνται εξαγωγές.
Ο Κουρτς όρισε έναν από τους πιο σημαντικούς στόχους της επίσκεψής του στην Ουάσιγκτον το να εξασφαλιστεί πως «ο εμπορικός πόλεμος ανάμεσα στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ» δεν θα κλιμακωθεί. Η Αυστρία, όπου δραστηριοποιούνται πολλοί προμηθευτές των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών, θα υφίστατο βαρύ πλήγμα από τυχόν πρόσθετους δασμούς και ο Κουρτς υπογράμμισε πως επιθυμεί διακαώς να υπάρξει πρόοδος στη διαπραγμάτευση. «Ως μικρή χώρα, χρειαζόμαστε τη διεθνή συνεργασία» επισήμανε.
Από την πλευρά του ο Τραμπ είπε πως θα συζητήσει με τον Κουρτς σχετικά με ευρωπαϊκές υποθέσεις, τη μετανάστευση, τη Ρωσία.
Το τρέχον διάστημα, οι ΗΠΑ επιβάλλουν δασμούς 2,5% στα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται και συναρμολογούνται στην Ευρώπη και 25% στα SUV και στα ανοικτά ημιφορτηγά. Η Ε.Ε. επιβάλλει δασμούς 10% στα αμερικανικά αυτοκίνητα. Πέρυσι, ο Λευκός Οίκος διαμήνυσε πως σκοπεύει να επιβάλει δασμούς 25% σε όλα τα εισαγόμενα ευρωπαϊκά οχήματα για να υπερασπιστεί την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία, σύμβολο των ΗΠΑ. Το 2017, λίγο λιγότερα από τα μισά (8,3 εκατομμύρια) από τα 17 εκατομμύρια οχήματα που πωλήθηκαν στις ΗΠΑ ήταν εισαγόμενα. Οι Βρυξέλλες έχουν ήδη ετοιμάσει τον κατάλογο των εισαγόμενων αμερικανικών αγαθών, αξίας 20 δισεκατομμυρίων ευρώ και πλέον, στα οποία θα επιβληθούν επιπρόσθετοι δασμοί αν ο εμπορικός πόλεμος περάσει σε νέα φάση.