Ανησυχητικά είναι τα ευρήματα της ανάλυσης περιεχομένου και τάσεων της διαδικτυακής κοινής γνώμης, καθώς στην έναρξη της άτυπης προεκλογικής περιόδου και εν μέσω πολιτικών αντιπαραθέσεων υψηλών τόνων, με διαρκή ροή ειδήσεων και πολωμένο σκηνικό στα media, στα social media αναδεικνύονται ως “trending” πολιτικά προσωποπαγείς, βραχύβιοι και ετεροπροσδιοριζόμενοι σχηματισμοί, που εντάσσονται στην ευρύτερη ιδεολογική κλίμακα της Δεξιάς.
Γράφουν Νίκος Αρβανίτης – Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας*
Αντιθέτως, οι δύο “μονομάχοι” Αλέξης Τσίπρας και Κυριάκος Μητσοτάκης, αντιμετωπίζονται με σκεπτικισμό και επιφυλακτικότητα, εξαιρουμένων βέβαια των “κομματικών στρατών” που επιχειρούν τη δημιουργία κλίματος και τάσης.
Τα queries «Αλέξης Τσίπρας» και «Κυριάκος Μητσοτάκης» κατέγραψαν στο ελληνικό διαδίκτυο σύμφωνα με το σύγχρονο εργαλείο PaloPro για Web & Social Listening και Analytics 15.820 συνολικές αναφορές για τη χρονική περίοδο 6- 11 Φεβρουαρίου 2018. Αναλυτικότερα, οι αναφορές ανέρχονται για τον «Αλέξη Τσίπρα» στις 8.401 και για τον «Κυριάκο Μητσοτάκη» στις 7.419 αναφορές. Παράλληλα, τα συναισθήματα των αναφορών εμφανίζουν για τον Αλέξη Τσίπρα μια σχετική πλειοψηφία αρνητικών συναισθημάτων ενώ ο Κυριάκος Μητσοτάκης με σχετική πλειοψηφία ουδέτερων συναισθημάτων.
Θεματολογία
- Η υπογραφή του πρωτόκολλου προσχώρησης της Βόρειας Μακεδονίας στο ΝΑΤΟ.
- Η επίσκεψη του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στη Θεολογική Σχολή της Χάλκης και στην Αγία Σοφία.
- Τα διάφορα σενάρια για το πότε μπορεί να προκηρυχθούν πρόωρες εκλογές ή αν θα εξαντληθεί η τετραετία.
- Η εκτίμηση του πρόεδρου της ΝΔ Κυριάκου Μητσοτάκη ότι στις 26 Μάϊου η Ελλάδα θα έχει και βουλευτικές εκλογές.
- Η στήριξη του υποψήφιου του ΕΛΚ για την προεδρία της Κομισιόν, Μάνφρεντ Βέμπερ στον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης Κυριάκο Μητσοτάκη και τα σχόλια που προκάλεσε.
Συμπεράσματα
Η ανάλυση περιεχομένου (ποιοτικά δεδομένα) του PaloPro δείχνουν ότι η διαδικτυακή κοινή γνώμη στην πλειοψηφία της εκτιμά ότι υπάρχει κίνδυνος για τα εθνικά συμφέροντα της χώρας και ότι οι Αλέξης Τσίπρας και Κυριάκος Μητσοτάκης επειδή εντάσσονται στο ευρωπαϊκό κατεστημένο δεν μπορούν αμφότεροι να τα υπερασπίσουν. Αναλυτικότερα:
- H Συμφωνία των Πρεσπών συνεχίζει, σύμφωνα με την πλειοψηφία των χρηστών του διαδικτύου, να παραμένει σημαντικό κριτήριο αξιολόγησης του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα και του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης Κυριάκου Μητσοτάκη.
- Οι χρήστες των Social Media, σύμφωνα με την ανάλυση περιεχομένου, ενεργούν με βάση τη νοοτροπία τους και όχι με την πολιτική τους προτίμηση.
- Χρήστες του διαδικτύου εκτιμούν ότι οι διαχωριστικές γραμμές της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και της Νέας Δημοκρατίας δεν είναι πλέον ευδιάκριτες.
- Η Συμφωνία των Πρεσπών, σύμφωνα με χρήστες των Social Media, οδηγεί σε αλλοίωση της εθνικής τους ταυτότητας για την οποία δεν ρωτήθηκαν.
- Ο Αλέξης Τσίπρας απέτυχε να διαχειριστεί επικοινωνιακά την εφαρμογή της Συμφωνίας των Πρεσπών και χρήστες του διαδικτύου τον επικρίνουν και διακωμωδούν τις πρωτοβουλίες του. Υπάρχει σύγχυση, καθώς στην διαδικτυακή κοινή γνώμη έχει εδραιωθεί η ΣτΠ ήταν έξωθεν επιβεβλημένη και δεν ήρθε με πρωτοβουλία της κυβέρνησης, με τους χρήστες να αναζητούν βαθύτερα αίτια για την αποδοχή της, οδηγούμενοι σε συνωμοσιολογικές προσεγγίσεις.
- Η επίσκεψή του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στην Τουρκία αν και δεν οδήγησε σε οποιαδήποτε συμφωνία, με τον Τούρκο πρόεδρο Ταγίπ Ερντογάν, εν τούτοις, μεγάλος αριθμός των χρηστών στα Social Media θεωρεί ότι έγιναν παραχωρήσεις στα εθνικά θέματα καθώς τη συνδέουν με τη Συμφωνία των Πρεσπών.
- Ο Κυριάκος Μητσοτάκης απέτυχε σύμφωνα με την ανάλυση περιεχόμενου να κεφαλαιοποιήσει την αντίδραση της διαδικτυακής κοινής γνώμης για τη Συμφωνία των Πρεσπών. Χρήστες των Social Media δεν πείθονται για την ευαισθησία του σχετικά με τα εθνικά θέματα και του καταλογίζουν παθητική στάση και μια εξ’ ανάγκης επιθετική ρητορική εναντίον του Αλέξη Τσίπρα για τη Συμφωνία των Πρεσπών
- Ικανός αριθμός χρηστών του διαδικτύου θεωρούν τον Κυριάκο Μητσοτάκη φιλελεύθερο πολιτικό ο οποίος υιοθετεί με ένα όχι κατάλληλο επικοινωνιακό τρόπο και τον πατριωτισμό – παραδοσιακό χαρακτηριστικό της Νέας Δημοκρατίας.
- Χρήστες του διαδικτύου θεωρούν ότι από τις παρεμβάσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη αναδεικνύεται διγλωσσία έναντι της Συμφωνίας των Πρεσπών.
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι χρήστες του διαδικτύου που με βάση τα προφίλ τους κινούνται στο ευρύτερο χώρο της Δεξιάς δεν ακολουθούν τον Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος από τη μια πλευρά υιοθετεί μια σκληροπυρηνική πολιτική κάποιων βουλευτών του και από την άλλη στέλνει με κάποιες ενέργειές του στέλνει αντιφατικά μηνύματα.
- Ένας αριθμός χρηστών του διαδικτύου υιοθετεί τις απόψεις που προβάλλονται από πολιτικά, καιροσκοπικά και βραχύβια σχήματα, με προσωποπαγή αρχιτεκτονική, τα οποία αντιδρούν συνολικά, στη Συμφωνία των Πρεσπών και παράλληλα αναπτύσσουν μια ιδιαίτερα σκληροπυρηνική προσέγγιση της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής ως προς την Τουρκία.
- Οι πολιτικοί καιροσκοπικοί προσωποπαγείς και βραχύβιοι σχηματισμοί, σύμφωνα με την ανάλυση περιεχομένου κινούνται στην ιδεολογική κλίμακα της Δεξιάς, κάνοντας λαϊκισμό, εκμεταλλεύοντας το θυμικό των χρηστών του διαδικτύου στα εθνικά θέματα και προβάλλοντας είτε την ορθόδοξη θρησκεία, είτε fake news, είτε διάφορα σενάρια συνομωσίας.
- Η πλειοψηφία των χρηστών του διαδικτύου επικρίνει ή βλέπει με επιφύλαξη τις πολιτικές του Αλέξη Τσίπρα και του Κυριάκου Μητσοτάκη στα εθνικά θέματα.
- Η ανάλυση περιεχομένου δείχνει ότι η Βόρεια Ελλάδα αποτελεί την «αχίλλειος πτέρνα» τόσο του Αλέξη Τσίπρα όσο και του Κυριάκου Μητσοτάκη καθώς ένα μεγάλος αριθμός χρηστών του διαδικτύου υιοθετεί σκληροπυρηνική γραμμή έναντι της κυβέρνησης των Σκοπίων.
- Χρήστες του διαδικτύου αναφέρονται σε μακεδονομάχους με εισαγωγικά και είναι ιδιαίτερα εμφανές το ποιοτικό αυτό δεδομένο σε περιφερειακές ιστοσελίδες και ιστολογία εθνικών θεμάτων, που δεν περιλαμβάνονται στα mainstream και ρέπουν στη συνωμοσιολογία, σύμφωνα με τα ποσοτικά δεδομένα του PaloPro, αλλά παρουσιάζουν αξιοσημείωτη δυναμική.
- Κάποιοι των χρήστες των Social Media, σύμφωνα με τα ποιοτικά δεδομένα του PaloPro, αναπαράγουν ειδησεογραφία για τα εθνικά θέματα που κάποιες φορές αποδεικνύεται fake ή ακόμα και προπαγανδιστική.
- H ανάλυση περιεχομένου των συναισθημάτων των αναφορών δείχνει σε όρους εκλογικής γλώσσας διαχειρίσιμη ήττα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και μια αδυναμία της Νέας Δημοκρατίας να προσεγγίσει την αυτοδυναμία.
- Η ανάλυση περιεχομένου των συναισθημάτων των αναφορών δείχνει επίσης σε όρους εκλογική γλώσσας την ανάδειξη σε εκλόγιμη θέση πολιτικών καιροσκοπικών προσωποπαγή βραχύβιων σχηματισμούς εξαιτίας της σθεναρής αντίδρασης που προβάλλουν στη Συμφωνία των Πρεσπών.
_____________
*Ο Νίκος Αρβανίτης είναι Content Director της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι από το 1994 και αναγνωρισμένος αναλυτής της περιοχής των Βαλκανίων στον τομέα των Διεθνών Σχέσεων. Συνεργάζεται με διεθνή ειδησεογραφικά, βαλκανικά και ελληνικά μέσα (υπήρξε και διευθυντής του σερβικού Ekonomist). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Εγκληματολογίας και Ποινικών Επιστημών του πανεπιστημίου του Βελιγραδίου. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 12 βιβλία του σε σερβική, αγγλική και ελληνική γλώσσα.
*Ο Γιώργος Πρωτόπαπας είναι Sr. Data Analyst της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος. Άρχισε τη δημοσιογραφία στην εφημερίδα «Επενδυτής» (2000 -2014). Αρθρογραφεί από το 2012 στο περιοδικό Άμυνα & Διπλωματία και συνεργάζεται με διάφορα διεθνή και ελληνικά ψηφιακά μέσα. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Διεθνών Σχέσεων του πανεπιστήμιου Kent. Με τη ιδιότητα του διεθνολόγου έχει μιλήσει και σε διεθνή συνέδρια στο εξωτερικό. Έχει παρακολουθήσει πιστοποιημένα courses και seminars για Digital Media, Social Media Strategies, Digital Marketing & Advertising.
Οι δυο είναι συγγραφείς του βιβλίου «In social MEDIA RES» που με βάση το λογισμικό Palo Pro αποκωδικοποιεί το περιεχόμενο των Social Media και των ψηφιακών μέσων για σημαντικά θέματα της επικαιρότητας.