Η διήμερη επίσκεψη του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στην Τουρκία και η συνάντησή του με τον τούρκο πρόεδρο Ταγίπ Ερντογάν δεν περνάει απαρατήρητη από το σύνολο της ελληνικής διαδικτυακής κοινής γνώμης που όμως δεν αναδεικνύει σε μεγάλο βαθμό το θέμα και παραμένει κάπως αποστασιοποιημένη.
Γράφουν Νίκος Αρβανίτης – Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας *
Το query «Αλέξης Τσίπρας – Ταγίπ Ερντογάν» κατέγραψε στο ελληνικό διαδίκτυο σύμφωνα με το σύγχρονο εργαλείο PaloPro για Web & Social Listening και Analytics 1.884 συνολικές αναφορές για τη χρονική περίοδο 1 – 4 Φεβρουαρίου 2019. Οι περισσότερες αναφορές προέρχονται από τα News, ενώ το Twitter δεν εμφανίζει μεγάλη εμπλοκή στο σχολιασμό της επίσκεψης στην Τουρκία. Παράλληλα, τα συναισθήματα των αναφορών παρουσιάζουν μια πλειοψηφία ουδέτερων συναισθημάτων, ακολουθούν τα αρνητικά και τέλος τα θετικά συναισθήματα.
Θεματολογία
Η θεματολογία για την υπό εξέταση χρονική περίοδο σύμφωνα με τα Main Topics του PaloPro επικεντρώνονται στις ακόλουθες αναφορές:
- Στην ατζέντα που έχει ο Αλέξης Τσίπρας για την συνάντηση με τον Ταγίπ Ερντογάν.
- Στις δηλώσεις τούρκων αξιωματούχων και στις προκλήσεις της γειτονικής χώρας.
- Στο μήνυμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς την Τουρκία πως η κυριαρχία της Κυπριακής Δημοκρατίας στα χωρικά της ύδατα και τα κυριαρχικά δικαιώματά της εντός της ΑΟΖ της πρέπει να γίνονται σεβαστά από όλους.
- Στην επίσκεψη του πρωθυπουργού στη Θεολογική Σχολή της Χάλκης και στην Αγιά Σοφία.
- Σε σχολιασμούς για το τι σημαίνει η επίσκεψη Τσίπρα στην Τουρκία.
Συνεπώς, οι λεπτοί χειρισμοί, φαίνεται να αποδίδουν καρπούς, τουλάχιστον μέχρι στιγμής, ως προς την επικοινωνιακή και πολιτική διαχείριση στο εσωτερικό.
Τέλος, δεν μπορεί να παραβλεφθεί το γεγονός ότι αν και πρόκειται για μείζον εθνικό ζήτημα, που τυγχάνει πλήρους αλλά συντηρητικής ειδησεογραφικής κάλυψης, οι αναφορές στα social media είναι φειδωλές. Όπερ σημαίνει ότι, συνήθως ο αντίκτυπος που σημειώνεται είναι συνάρτηση των τόνων που επιλέγουν τα media και -ενδεχομένως- των bots και trolls που εμπλέκονται στη δημιουργία κλίματος.
Συμπεράσματα
Η ανάλυση περιεχόμενου (ποιοτικά δεδομένα) του PaloPro δείχνει ότι η διαδικτυακή γνώμη εμφανίζεται αποστασιοποιημένη από τη συνάντηση Τσίπρα και Ερντογάν και τηρεί στάση αναμονής. Αναλυτικότερα:
- Τα ποσοτικά δεδομένα δείχνουν ότι το ελληνικό διαδίκτυο δεν «σηκώνει» το θέμα της επίσκεψης αν και η Τουρκία αποτελεί σοβαρό εθνικό θέμα για τους χρήστες του.
- Το Twitter δεν εμφανίζει, σύμφωνα με τα ποσοτικά δεδομένα, δυναμική εμπλοκή όπερ και σημαίνει ότι η επίσκεψη Τσίπρα δεν προκαλεί το μεγάλο ενδιαφέρον χρηστών των Social Media.
- H επίσκεψη Τσίπρα στην Τουρκία δείχνει σύμφωνα με την ανάλυση περιεχομένου ότι η κυβέρνηση της Αθήνας επιδιώκει να την κρατήσει σε χαμηλούς τόνους.
- Η συνέντευξη του Αλέξη Τσίπρα στο τουρκικό ειδησεογραφικό πρακτορείο Ειδήσεων «Anadolu» σύμφωνα με την ανάλυση περιεχομένου δεν αναπαράχθηκε από τα ελληνικά ψηφιακά ΜΜΕ.
- Η ειδησεογραφία επικεντρώνεται και διαμορφώνεται, σύμφωνα με την ανάλυση περιεχομένου, με βάση τις δηλώσεις από την πλευρά της Τουρκίας.
- Οι τουρκικές προκλήσεις συνεχίζουν να επηρεάζουν το εθνικό συναίσθημα ενός αριθμού χρηστών του διαδικτύου οι οποίοι εκφράζονται αρνητικά για την επίσκεψη του πρωθυπουργού.
- Κάποιοι χρήστες του διαδικτύου εκφράζουν χαμηλές προσδοκίες για το αποτέλεσμα της επίσκεψης.
- Κάποιοι χρήστες του διαδικτύου, συνδυάζουν την επίσκεψη του Αλέξη Τσίπρα στην Τουρκία με την υιοθέτηση της Συμφωνίας των Πρεσπών αντιμετωπίζοντας τον με σκωπτικό τρόπο αναφορικά με τη διαχείριση των εθνικών θεμάτων. Ωστόσο το σύνολο της διαδικτυακής κοινής γνώμης, σύμφωνα με την ανάλυση περιεχομένου δεν συμμερίζεται τους προαναφερθέντες σχολιασμούς.
- Κάποιοι χρήστες του διαδικτύου εκτιμούν ότι ο Αλέξης Τσίπρας είναι κατάλληλα προετοιμασμένος για τη συνάντηση με τον Ταγίπ Ερντογάν και ότι με την επίσκεψη στη Θεολογική Σχολή της Χάλκης και την Αγία Σοφία στέλνει μηνύματα και στην Άγκυρα αλλά και στο εσωτερικό.
- Η αρθρογραφία για την επίσκεψη Τσίπρα στην Τουρκία, σύμφωνα με την ανάλυση περιεχομένου δεν αναπαράγεται από τους χρήστες του διαδικτύου καθώς εμμένουν στη διάδοση των ειδήσεων.
- Κάποιοι χρήστες του διαδικτύου θεωρούν ότι θα γίνει ένα «παζάρι» μεταξύ Αλέξη Τσίπρα και Ταγίπ Ερντογάν αλλά δεν μπορούν να το δικαιολογήσουν.
_____________________
*Ο Νίκος Αρβανίτης είναι Content Director της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι από το 1994 και αναγνωρισμένος αναλυτής της περιοχής των Βαλκανίων στον τομέα των Διεθνών Σχέσεων. Συνεργάζεται με διεθνή ειδησεογραφικά, βαλκανικά και ελληνικά μέσα (υπήρξε και διευθυντής του σερβικού Ekonomist). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Εγκληματολογίας και Ποινικών Επιστημών του πανεπιστημίου του Βελιγραδίου. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 12 βιβλία του σε σερβική, αγγλική και ελληνική γλώσσα.
*Ο Γιώργος Πρωτόπαπας είναι Sr. Data Analyst της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος. Άρχισε τη δημοσιογραφία στην εφημερίδα «Επενδυτής» (2000 -2014). Αρθρογραφεί από το 2012 στο περιοδικό Άμυνα & Διπλωματία και συνεργάζεται με διάφορα διεθνή και ελληνικά ψηφιακά μέσα. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Διεθνών Σχέσεων του πανεπιστήμιου Kent. Με τη ιδιότητα του διεθνολόγου έχει μιλήσει και σε διεθνή συνέδρια στο εξωτερικό. Έχει παρακολουθήσει πιστοποιημένα courses και seminars για Digital Media, Social Media Strategies, Digital Marketing & Advertising.
Οι δυο είναι συγγραφείς του βιβλίου «In social MEDIA RES» που με βάση το λογισμικό Palo Pro αποκωδικοποιεί το περιεχόμενο των Social Media και των ψηφιακών μέσων για σημαντικά θέματα της επικαιρότητας.