Σημαντικό αντίκτυπο και αποτύπωμα έχει και στα ελληνικά social media το νέο ξέσπασμα της σοβούσας κρίσης στη Βενεζουέλα, καθώς αναδεικνύεται από τα media σε θέμα στο πλαίσιο της εγχώριας πολιτικής αντιπαράθεσης.
Γράφουν Νίκος Αρβανίτης – Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας *
Τα Social Media επικρίνουν τον Νικολάς Μαδούρο για την πολιτική και οικονομική κατάσταση που επικρατεί, αγόμενα από την κυρίαρχη εικόνα, την οποία διαμορφώνουν στην Ελλάδα, ΗΠΑ και Ευρώπη τα mainstream media, παρά τις διαφορετικές ερμηνείες που δίνουν φιλορωσικά media τόσο στις αγγλικές εκδόσεις τους, όσο και στις ελληνικές.
Το query «Βενεζουέλα» κατέγραψε στο ελληνικό διαδίκτυο σύμφωνα με το σύγχρονο εργαλείο PaloPro για Web & Social Listening και Analytics 52.282 συνολικές αναφορές για την χρονική περίοδο 24 – 30 Ιανουαρίου 2019. Το Twitter είναι αυτό που κάνει και τη διαφορά καθώς συγκεντρώνει τις περισσότερες αναφορές στο ελληνικό διαδίκτυο και καθορίζει και τις τάσεις του. Παράλληλα, τα συναισθήματα των αναφορών εμφανίζουν μια πλειοψηφία αρνητικών συναισθημάτων ακολουθούν τα ουδέτερα και μετά τα θετικά συναισθήματα.
Θεματολογία
Η θεματολογία για την υπό εξέταση χρονική περίοδο σύμφωνα με τα Main Topics του PaloPro επικεντρώνεται στις ακόλουθες αναφορές:
- Στην πολιτική κρίση της Βενεζουέλας και τις προβλέψεις για την εξέλιξή της.
- Στη δήλωση του Χουάν Γκουαϊδό «καλώ τον κ. Τσίπρα να μείνει μια εβδομάδα για να ζήσει με τον κατώτατο μισθό της Βενεζουέλας, και να δούμε τι γνώμη θα έχει για το καθεστώς του Μαδούρο».
- Στη δήλωση του Κυριάκου Μητσοτάκη που κατηγορεί τον Αλέξη Τσίπρα ότι «προσβάλλει» την Ελλάδα με τη στάση του έναντι του μαδουρικού καθεστώτος και αφήνει αιχμές για εκλεκτικές συγγένειες και σχέσεις του ΣΥΡΙΖΑ με τον Μαδούρο.
Συμπεράσματα
Η ανάλυση περιεχομένου (ποιοτικά δεδομένα) του PaloPro δείχνει ότι ένας αριθμός χρηστών των Social Media επικρίνουν το Νικολά Μαδούρο και επιδιώκουν να κάνουν παραλληλισμούς με την πολιτική της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Αναλυτικότερα:
- Από την ανάλυση περιεχομένου, προκύπτει τάση δημιουργίας μετώπου στήριξης του ηγέτη της αντιπολίτευσης Χουάν Γκουαϊδό και φανατικών πολέμιων του Μαδούρο
- Η κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα, σύμφωνα με ένα μικρό αριθμό χρηστών των Social Media, επιδιώκει να διατηρήσει μια ουδετερότητα στην περίπτωση της Βενεζουέλας, εμμένοντας στην αάγκη τήρησης της δημοκρατικής τάξης, αποφεύγοντας έτσι να δώσει το στίγμα ξένης παρέμβασης σε εσωτερικές υποθέσεις.
- Ένας αριθμός χρηστών των Social Media επιτίθεται στοχευμένα στον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, εκμεταλλευόμενοι την έγκληση του ηγέτη της αντιπολίτευσης Χουάν Γκουαϊδό, στο πρόσωπό του Έλληνα πρωθυπουργού, καθώς και τις επικρίσεις που διατυπώνονται από τον προέδρο της Νέας Δημοκρατίας, Κυριάκο Μητσοτάκη.
Από την άλλη πλευρά, με δεδομένο ότι ο ΣΥΡΙΖΑ και άλλα αριστερά κόμματα στηρίζουν το καθεστώς Μαδούρο, η στάση της κυβέρνησης θα μπορούσε να έχει οφέλη σε επίπεδο συσπείρωσης της κομματικής βάσης.
Συνεπώς, πολιτικά, η τάση που διαμορφώνεται στα social media αντικατοπτρίζει, πρωτίστως, την κινητικότητα στο εσωτερικό των κομμάτων στην Ελλάδα και όχι στην κοινωνία.
- Κάποιοι χρήστες των Social Media, δεν διαχωρίζουν μεταξύ της επίσημης στάσης της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για τη Βενεζουέλα και της θέσης του κόμματος ΣΥΡΙΖΑ που υποστηρίζει το Μαδούρο.
- Χρήστες των Social Media εκτιμούν ότι η στάση του Αλέξη Τσίπρα μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση για τη Βενεζουέλα, μπορεί να συνδέεται και με κάποια ανταλλάγματα.
- Κάποιοι χρήστες του διαδικτύου συγκρίνουν τη στάση του Αλέξη Τσίπρα με αυτή του Ανδρέα Παπανδρέου, προς τους Παλαιστίνιους και τις σοσιαλιστικές κυβερνήσεις /καθεστώτα της Λατινικής Αμερικής.
_________________
*Ripple Effect: Όταν ο αντίκτυπος μιας κατάστασης, παράγει δευτερογενείς και τριτογενείς επιπτώσεις σε άλλα πεδία.
*Ο Νίκος Αρβανίτης είναι Content Director της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι από το 1994 και αναγνωρισμένος αναλυτής της περιοχής των Βαλκανίων στον τομέα των Διεθνών Σχέσεων. Συνεργάζεται με διεθνή ειδησεογραφικά, βαλκανικά και ελληνικά μέσα (υπήρξε και διευθυντής του σερβικού Ekonomist). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Εγκληματολογίας και Ποινικών Επιστημών του πανεπιστημίου του Βελιγραδίου. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 12 βιβλία του σε σερβική, αγγλική και ελληνική γλώσσα.
*Ο Γιώργος Πρωτόπαπας είναι Sr. Data Analyst της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος. Άρχισε τη δημοσιογραφία στην εφημερίδα «Επενδυτής» (2000 -2014). Αρθρογραφεί από το 2012 στο περιοδικό Άμυνα & Διπλωματία και συνεργάζεται με διάφορα διεθνή και ελληνικά ψηφιακά μέσα. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Διεθνών Σχέσεων του πανεπιστήμιου Kent. Με τη ιδιότητα του διεθνολόγου έχει μιλήσει και σε διεθνή συνέδρια στο εξωτερικό. Έχει παρακολουθήσει πιστοποιημένα courses και seminars για Digital Media, Social Media Strategies, Digital Marketing & Advertising.
Οι δυο είναι συγγραφείς του βιβλίου «In social MEDIA RES» που με βάση το λογισμικό Palo Pro αποκωδικοποιεί το περιεχόμενο των social media και των ψηφιακών μέσων για σημαντικά θέματα της επικαιρότητας.