Η κρίση των Ιμίων της 30ης Ιανουαρίου 1996 παραμένει ανεξίτηλη στη μνήμη της ελληνικής διαδικτυακής κοινής γνώμης, ως συνώνυμο της τουρκικής προκλητικότητας στο Αιγαίο. Η 23η επέτειος, δεν αποτελεί εξαίρεση του κανόνα για τα Social Media που αντιδρούν με έντονη συναισθηματική φόρτιση, ενώ επιχειρούνται και συνδέσεις εκτός πλαισίου με την επικύρωση της Συνθήκης των Πρεσπών, υποδεικνύοντας προκαταρκτικές ενδείξεις εργαλειοποίησης της από κύκλους.
Γράφουν Νίκος Αρβανίτης – Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας
Το query «Ίμια » κατέγραψε στο ελληνικό διαδίκτυο σύμφωνα με το σύγχρονο εργαλείο PaloPro για Web & Social Listening και Analytics 2.141 συνολικές αναφορές για την χρονική περίοδο 27 – 29 Ιανουαρίου 2019. Tα συναισθήματα των αναφορών παρουσιάζουν κυριαρχία των αρνητικών συναισθημάτων, ακολουθούν τα ουδέτερα και ελάχιστα θετικά. Το Twitter είναι αυτό που συγκεντρώνει τις περισσότερες αναφορές και καθορίζει και τις τάσεις των Social Media.
Θεματολογία
Η θεματολογία για την υπό εξέταση χρονική περίοδο επικεντρώνεται σύμφωνα με τα Main Topics του PaloPro στις ακόλουθες αναφορές:
- Στη συνέντευξη παραχώρησε ο βατραχάνθρωπος Τάσος Χατζαντώνης 23 χρόνια μετά από την κρίση στα Ίμια.
- Στα Fake News, σύμφωνα με τα οποία τρία πλοία του τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού και ένα περιπολικό της Ακτοφυλακής βρίσκονται στα Ίμια και σκοπός τους είναι να εμποδίσουν εκδηλώσεις μνήμης που ίσως επιχειρήσει η ελληνική πλευρά.
- Στα επετειακά κείμενα για την κρίση των Ιμίων του 1996 και στις διάφορες προσεγγίσεις για τις σχέσεις Ελλάδας – Τουρκίας.
Συμπεράσματα
Η ανάλυση περιεχομένου (ποιοτικά δεδομένα) του Palo Pro δείχνει ότι η επέτειος της κρίσης των Ιμίων ερεθίζει και αφυπνίζει τα ευαίσθητα εθνικά αντανακλαστικά της πλειοψηφίας της διαδικτυακής κοινής γνώμης: Αναλυτικότερα:
- Η αναπαραγωγή Fake News ότι για αποκλεισμό των Ίμιων από το τουρκικό πολεμικό ναυτικό, με στόχο την πρόληψη εκδηλώσεων από την ελληνική πλευρά. Ταυτόχρονα παρατηρούνται και αναδημοσιεύσεις από σκοπιανά ΜΜΕ για τη μετά τη Συμφωνία των Πρεσπών μέρα με στόχο τη δημιουργία αρνητικών εντυπώσεων.
- Το γεγονός ότι η επέτειος των Ιμίων συνέπεσε με την επικύρωση της Συμφωνίας των Πρεσπών σύμφωνα με την ανάλυση περιεχομένου, δεν βοηθάει τους κυβερνητικούς χειρισμούς για την εκτόνωση του κλίματος.
- Χρήστες των Social Media, υιοθετούν επικριτική στάση, όπως προκύπτει από τα αρνητικά σχόλια για τους κυβερνητικούς χειρισμούς, αναφορικά με την τουρκική προκλητικότητα.
- Οι έντονες επικρίσεις για τη Συμφωνία των Πρεσπών, διαχέονται στις αντιδράσεις στα ελληνοτουρκικά, με χρήστες των Social Media να ανησυχούν για την κυβερνητική αντίδραση σε ενδεχόμενο ενός επεισοδίου τύπου Ίμια.
- Κάποιοι χρήστες τoυ διαδικτύου συνδέουν τις κρίσεις στις Ένοπλες Δυνάμεις με την επικείμενη συνάντηση Αλέξη Τσίπρα και Ταγίπ Ερντογαν του Φεβρουαρίου στην Κωνσταντινούπολη.
- Η ανάλυση περιεχομένου κατέγραψε τρεις κατηγορίες χρηστών Social Media σε σχέση με τα Ίμια: (α) όσους τα βίωσαν, εκφράζουν θυμό και απαιτούν μια πιο δυναμική αντίδραση της Ελλάδας σε τουρκική επιθετικότητα, (β) όσους δεν ασχολήθηκαν ή δεν προλάβαν την κρίση των Ιμίων, υιοθετούν μια απαθή στάση και (γ) όσους αντιμετωπίζουν την τουρκική προκλητικότητα με μια πιο προσεκτική προσέγγιση.
- Κρίση των Ιμίων και Συμφωνία των Πρεσπών, σύμφωνα με την ανάλυση περιεχομένου, δείχνουν ότι η πλειοψηφία των χρηστών του διαδικτύου διέρχεται από μια κρίση ταυτότητας, που προκύπτει από το ότι αντιδρούν στη Συμφωνία των Πρεσπών και ότι φοβούνται για την εδαφική κυριαρχία της χώρας από ένα επεισόδιο με την Τουρκία.
- Οι σκληροπυρηνικές προσεγγίσεις για την κρίση των Ιμίων καθώς και για επιθετική ελληνική εξωτερική προς την Τουρκία προέρχονται σύμφωνα με την ανάλυση περιεχομένου από ιστοσελίδες και ιστολόγια που πρόσκεινται σε εθνικολαϊκισμό και στην ακροδεξιά.
______________
Ο Νίκος Αρβανίτης είναι Content Director της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι από το 1994 και αναγνωρισμένος αναλυτής της περιοχής των Βαλκανίων στον τομέα των Διεθνών Σχέσεων. Συνεργάζεται με διεθνή ειδησεογραφικά, βαλκανικά και ελληνικά μέσα (υπήρξε και διευθυντής του σερβικού Ekonomist). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Εγκληματολογίας και Ποινικών Επιστημών του πανεπιστημίου του Βελιγραδίου. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 12 βιβλία του σε σερβική, αγγλική και ελληνική γλώσσα.
Ο Γιώργος Πρωτόπαπας είναι Sr. Data Analyst της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος. Άρχισε τη δημοσιογραφία στην εφημερίδα «Επενδυτής» (2000 -2014). Αρθρογραφεί από το 2012 στο περιοδικό Άμυνα & Διπλωματία και συνεργάζεται με διάφορα διεθνή και ελληνικά ψηφιακά μέσα. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Διεθνών Σχέσεων του πανεπιστήμιου Kent. Με τη ιδιότητα του διεθνολόγου έχει μιλήσει και σε διεθνή συνέδρια στο εξωτερικό. Έχει παρακολουθήσει πιστοποιημένα courses και seminars για Digital Media, Social Media Strategies, Digital Marketing & Advertising.
Οι δυο είναι συγγραφείς του βιβλίου «In social MEDIA RES» που με βάση το λογισμικό Palo Pro αποκωδικοποιεί το περιεχόμενο των social media και των ψηφιακών μέσων για σημαντικά θέματα της επικαιρότητας.