To συλλαλητήριο κατά της Συμφωνίας των Πρεσπών, στο Σύνταγμα, αναδείχθηκε σε κύριο θέμα σχολιασμού της ελληνικής διαδικτυακής κοινής γνώμης με έμφαση στα Social Media. Τα επεισόδια που στιγμάτισαν το συλλαλητήριο καθώς και ο ρόλος της ακροδεξιάς αναδεικνύονται, επίσης, μέσα από την ανάλυση περιεχομένου των αναφορών του διαδικτύου.
Γράφουν Νίκος Αρβανίτης – Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας
Το query «Συλλαλητήριο Σύνταγμα» κατέγραψε στο ελληνικό διαδίκτυο σύμφωνα με το σύγχρονο εργαλείο PaloPro για Web & Social Listening και Analytics 24.860 αναφορές για την χρονική περίοδο 18 – 20 Ιανουαρίου 2019. Ο μεγαλύτερος αριθμός των αναφορών προέρχεται από το Twitter που καθορίζει και τις τάσεις του διαδικτυακής κοινής γνώμης για το συγκεκριμένο query. Παράλληλα τα συναισθήματα των αναφορών εμφανίζουν μια πλειοψηφία θετικών συναισθημάτων, ακολουθούν τα ουδέτερα καθώς και ένας αριθμός αρνητικών συναισθημάτων.
Θεματολογία
Η θεματολογία για την υπό εξέταση χρονική περίοδο εντοπίζεται σύμφωνα με τα Main Topics του PaloPro στις ακόλουθες αναφορές:
- Στον αριθμό των πολιτών που συγκεντρώθηκαν στο Σύνταγμα για να εκφράσουν τη διαμαρτυρίας του κατά την επικύρωσης της Συμφωνίας των Πρεσπών.
- Στα επεισόδια που έγιναν και στη χρήση των μέτρων των αστυνομικών αρχών εναντίον διαδηλωτών.
- Στην αντιπαράθεση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ με τη Νέα Δημοκρατία για το ρόλο της ακροδεξιάς στο συλλαλητήριο.
- Στις πολιτικές ανακατατάξεις που προκαλεί η προς επικύρωση Συμφωνία των Πρεσπών.
- Στην παρουσία στο συλλαλητήριο του πρώην πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά
Συμπεράσματα
Η ανάλυση περιεχομένου (ποιοτικά δεδομένα) του PaloPro δείχνει ότι η πλειοψηφία των χρηστών του διαδικτύου αντέδρασε θετικά στο σκοπό του συλλαλητηρίου αλλά και ότι στέλνει τα δικά της μηνύματα στον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα και τον πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκο Μητσοτάκη. Αναλυτικότερα:
- Το συλλαλητήριο ερμηνεύεται από χρήστες των Social Media ως μια αποτυχία για το συνόλο της πολιτικής ηγεσίας, τόσο για τη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ όσο και για Νέα Δημοκρατία και ΚΙΝΑΛ.
- Ο πρωθυπουργός έλαβε σύμφωνα με χρήστες των Social Media ένα ισχυρό μήνυμα ότι η πλειοψηφία των πολιτών αντιδράει στην επικύρωση της Συμφωνίας των Πρεσπών, που ερμηνεύεται και ως πολιτικό κόστος.
- Κάποιοι χρήστες του διαδικτύου αναρωτήθηκαν πως μπορεί ο Κυριάκος Μητσοτάκης να στηρίζει το αντιπολιτευτική του ρητορική κατά της Συμφωνίας των Πρεσπών, να ζητάει εκλογές αλλά να απέχει από το συλλαλητήριο. Παράλληλα, οι αναφορές για Μητσοτάκη και συλλαλητήριο παρουσιάζουν σύμφωνα με τα ποσοτικά δεδομένα χαμηλό αριθμό.
- Η παρουσία του πρώην πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στο συλλαλητήριο επιδοκιμάστηκε από χρηστές του διαδικτύου, οι οποίοι θεωρούν ότι αποτελεί τη σημαία της ΝΔ κατά της Συμφωνίας των Πρεσπών. Το ποιοτικό αυτό δεδομένο έχει αναδειχθεί και σε προηγούμενες αναλύσεις μας με query το «Μακεδονικό».
- Η ανάλυση περιεχομένου έδειξε ότι οι χρήστες των Social Media σήκωσαν το βάρος της ενημέρωσης σχετικά με το συλλαλητήριο, στο διαδίκτυο, με tweets και αναρτήσεις τους.
- Τα επεισόδια που στιγμάτισαν το συλλαλητήριο έδειξαν ότι χρήστες του διαδικτύου και των Social Media θεωρούν ότι η ακροδεξιά επηρεάζει αρνητικά το σύνολο των πολιτών που διαδήλωσαν και ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί ακόμα και για την δημιουργία αρνητικών εντυπώσεων και ενεργειών.
- Το συλλαλητήριο πέρασε από τα Social Media σύμφωνα με την ανάλυση περιεχομένου του PaloPro από τρεις φάσεις: (α) της στοχευμένης αρνητικής προπαγάνδας με σκοπό την απαξίωσή του (β) της επιδοκιμασίας από τους συμμετέχοντες και (γ) της θετικής προπαγάνδας, διθυραμβικών σχόλιων για την ανάδειξη του σε γεγονός πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα.
- Η ανάλυση περιεχομένου του PaloPro, έδειξε ότι ένα μεγάλος αριθμός χρηστών των Social Media υπερέβη τα εσκαμμένα σε σχόλια με αντικείμενο τον Αλέξη Τσίπρα και κυβερνητικά στελέχη.
- Η ανάλυση περιεχομένου του PaloPro, ανέδειξε ακόμα και την έντονη παρουσία μιας μορφής ενός εθνικολαϊκισμού καιροσκοπισμού που εκμεταλλεύθηκε το συλλαλητήριο για να προωθήσει την ιδεολογία του.
*Ο Νίκος Αρβανίτης είναι Content Director της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι από το 1994 και αναγνωρισμένος αναλυτής της περιοχής των Βαλκανίων στον τομέα των Διεθνών Σχέσεων. Συνεργάζεται με διεθνή ειδησεογραφικά, βαλκανικά και ελληνικά μέσα (υπήρξε και διευθυντής του σερβικού Ekonomist). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Εγκληματολογίας και Ποινικών Επιστημών του πανεπιστημίου του Βελιγραδίου. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 12 βιβλία του σε σερβική, αγγλική και ελληνική γλώσσα.
*Ο Γιώργος Πρωτόπαπας είναι Sr. Data Analyst της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος. Άρχισε τη δημοσιογραφία στην εφημερίδα «Επενδυτής» (2000 -2014). Αρθρογραφεί από το 2012 στο περιοδικό Άμυνα & Διπλωματία και συνεργάζεται με διάφορα διεθνή και ελληνικά ψηφιακά μέσα. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Διεθνών Σχέσεων του πανεπιστήμιου Kent. Με τη ιδιότητα του διεθνολόγου έχει μιλήσει και σε διεθνή συνέδρια στο εξωτερικό. Έχει παρακολουθήσει πιστοποιημένα courses και seminars για Digital Media, Social Media Strategies, Digital Marketing & Advertising.
Οι δυο είναι συγγραφείς του βιβλίου «In social MEDIA RES» που με βάση το λογισμικό Palo Pro αποκωδικοποιεί το περιεχόμενο των social media και των ψηφιακών μέσων για σημαντικά θέματα της επικαιρότητας.