H αποχώρηση του προέδρου των Ανεξάρτητων Ελλήνων (ΑΝΕΛ) Πάνου Καμμένου από την κυβέρνηση έγινε πρώτο θέμα σχολιασμού στα Social Media που προσπαθούν να ερμηνεύσουν το τι υποδηλώνει το «διαζύγιο του» με τον Αλέξη Τσίπρα.
Γράφουν Νίκος Αρβανίτης – Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας
Το query «Πάνος Καμμένος» κατέγραψε στο ελληνικό διαδίκτυο σύμφωνα με το σύγχρονο εργαλείο PaloPro για Web & Social Listening και Analytics 46.342 συνολικές αναφορές για τη χρονική περίοδο 12 – 14 Ιανουαρίου 2019. Η πλειοψηφία των αριθμών των αναφορών προέρχεται από το Twitter όπου καθορίζει και τις τάσεις του ελληνικού διαδικτύου. Παράλληλα, τα συναισθήματα των αναφορών εμφανίζουν πλειοψηφία αρνητικών συναισθημάτων, ακολουθούν τα ουδέτερα καθώς και ένας μικρός αριθμός θετικών συναισθημάτων.
Σε αυτό το επίπεδο, εντοπίζονται συγκεκριμένοι influencers, που στην πλειονότητά τους προέρχονται από το στρατόπεδο της αντιπολίτευσης. Έχουν βέβαια μεγάλο αντίκτυπο, ο οποίος, όμως, είναι περιορισμένος σε συγκεκριμένους χώρους και αποδέκτες, καθιστώντας την συνολική του επιρροή κατώτερη από αυτή αντίστοιχων αναφορών από ανεξάρτητους ή/και πολιτικά ευρύτερους παράγοντες.
Θεματολογία
Η θεματολογία για την υπό εξέταση χρονική περίοδο επικεντρώνεται σύμφωνα με τα Main Topics του PaloPro στις ακόλουθες αναφορές:
- Στην αποχώρηση του προέδρου των ΑΝΕΛ Πάνου Καμμένου από τον κυβερνητικό συνασπισμό.
- Στη συνέντευξη Τύπου του Πάνου Καμμένου μετά τη συνάντηση με τον Αλέξη Τσίπρα.
- Στις εσωκομματικές ισορροπίες στους ΑΝΕΛ και τις διαγραφές των βουλευτών του Έλενα Κουντουρά και τον Βασίλη Κόκκαλη οι οποίοι στελεχώνουν την κυβέρνηση Αλέξη Τσίπρα.
- Στο ότι τη θέση του υπουργού Εθνικής Άμυνας αναλαμβάνει ο απερχόμενος αρχηγός ΓΕΕΘΑ ναύαρχος Ευάγγελος Αποστολάκης.
- Στην ομιλία του Αλέξη Τσίπρα στην εκδήλωση για τη Συμφωνία των Πρεσπών.
Συμπεράσματα
Η ανάλυση περιεχομένου (ποιοτικά δεδομένα) του PaloPro δείχνει ότι τα Social Media λοιδορούν και χλευάζουν τον Πάνο Καμμένο, επιδεικνύοντας όμως μια επιφανειακή ανάγνωση των γεγονότων. Αναλυτικότερα:
- Η πλειοψηφία των αρνητικών συναισθημάτων δείχνει σύμφωνα με την ανάλυση περιεχόμενου ένα μένος των χρηστών των Social Media εναντίον του Πάνου Καμμένου.
- Ο Πάνος Καμμένος έχει επιδοθεί σύμφωνα με κάποιους χρήστες του Twitter σε πολιτικό «παιχνίδι» προβολής και επιβίωσης.
- Ο Πάνος Καμμένος δεν μπορούσε, σύμφωνα με χρήστες των Social Media, να ελέγξει πλέον το κόμμα του, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι εδώ και αρκετές μήνες ήταν διαλυμένο.
- Ο Πάνος Καμμένος πρόβαλε συνεχώς, σύμφωνα με χρήστες των Social Media, τον εαυτό ως υπουργό Άμυνας λειτουργώντας με μια δική του αντίληψη που του στοίχησε επικοινωνιακά και πολιτικά.
- Η πλειοψηφία των χρηστών των Social Media χρεώνει στο Πάνο Καμμένο πολιτικό καιροσκοπισμό.
- Κάποιοι χρήστες των Social Media θεωρούν το «διαζύγιο» του Πάνου Καμμένου με τον Αλέξη Τσίπρα «βελούδινο» και ότι η αποχώρηση του από την κυβέρνηση δεν επηρεάζει τη ψήφο εμπιστοσύνης προς την κυβέρνηση και την επικύρωση της Συμφωνία των Πρεσπών από το κοινοβούλιο .
- Η αποχώρηση του Πάνου Καμμένου από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας δεν επηρεάζει το αξιόμαχο των Ενόπλων Δυνάμεων σύμφωνα με χρήστες του διαδικτύου. Η ανάλυση περιεχομένου των θετικών συναισθημάτων δείχνει ότι το αξιόμαχο των Ενόπλων δυνάμεων ήταν αρκετά υψηλό επί της θητείας του.
- Η διαδοχή του Πάνου Καμμένου στο υπουργείο Άμυνας από τον απερχόμενο ΓΕΕΘΑ ναύαρχο Ευάγγελο Αποστολάκη αντιμετωπίζεται θετικά από χρήστες των Social Media.
- H ανάλυση περιεχομένου των αναφορών εμφανίζει και το ποιοτικό στοιχείο ότι οι ψηφοφόροι του ΣΥΡΙΖΑ δεν είχαν και πάλι μεγάλη εμπλοκή στα Social Media. Το συγκεκριμένο ποιοτικό στοιχείο το είχαμε εντοπίζει και στην προ ημερών αναλυση μας «Η Μέρκελ υποτιμήθηκε στα media, «χάθηκε» στα social media».
- Η κατηγορία των influencers εμφανίζει κυρίως βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας.
- Ένας μικρός αριθμών χρηστών των Social Media θεωρούν ότι η αποχώρηση του Πάνου Καμμένο δίνει την ευκαιρία στον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα να κάνει άνοιγμα στον ευρύτερο κεντροαριστερό χώρο.
*Ο Νίκος Αρβανίτης είναι Content Director της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι από το 1994 και αναγνωρισμένος αναλυτής της περιοχής των Βαλκανίων στον τομέα των Διεθνών Σχέσεων. Συνεργάζεται με διεθνή ειδησεογραφικά, βαλκανικά και ελληνικά μέσα (υπήρξε και διευθυντής του σερβικού Ekonomist). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Εγκληματολογίας και Ποινικών Επιστημών του πανεπιστημίου του Βελιγραδίου. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 12 βιβλία του σε σερβική, αγγλική και ελληνική γλώσσα.
*Ο Γιώργος Πρωτόπαπας είναι Sr. Data Analyst της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος. Άρχισε τη δημοσιογραφία στην εφημερίδα «Επενδυτής» (2000 -2014). Αρθρογραφεί από το 2012 στο περιοδικό Άμυνα & Διπλωματία και συνεργάζεται με διάφορα διεθνή και ελληνικά ψηφιακά μέσα. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Διεθνών Σχέσεων του πανεπιστήμιου Kent. Με τη ιδιότητα του διεθνολόγου έχει μιλήσει και σε διεθνή συνέδρια στο εξωτερικό. Έχει παρακολουθήσει πιστοποιημένα courses και seminars για Digital Media, Social Media Strategies, Digital Marketing & Advertising.
Οι δυο είναι συγγραφείς του βιβλίου «In social MEDIA RES» που με βάση το λογισμικό Palo Pro αποκωδικοποιεί το περιεχόμενο των social media και των ψηφιακών μέσων για σημαντικά θέματα της επικαιρότητας.