Η επίσκεψη της καγκελάριου Άνγκελα Μέρκελ στην Αθήνα δεν πέρασε απαρατήρητη από την ελληνική διαδικτυακή κοινή γνώμη. Ωστόσο, τα Social Media δεν αντιμετώπισαν το γεγονός ως επίσκεψη αρχηγού κράτους, του ισχυρότερου κράτους – μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, γεγονός που οδήγησε σε απώλεια μηνυμάτων.
Γράφουν Νίκος Αρβανίτης – Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας*
Το query «Άνγκελα Μέρκελ» κατέγραψε στο ελληνικό διαδίκτυο με σύμφωνα με το σύγχρονο εργαλείο PaloPro για Web & Social Listening και Analytics 5.743 συνολικές αναφορές για τη χρονική περίοδο 9 – 12 Ιανουαρίου 2019. Ο μεγαλύτερος αριθμός των αναφορών προέρχεται από τα News ενώ το Twitter έρχεται δεύτερο σε αναφορές.
Σε επίπεδο συναισθημάτων, υπερισχύουν τα ουδέτερα και ακολουθούν τα αρνητικά που και είναι περισσότερα από τα θετικά. Η ανάλυση βασίστηκε σε αντιπροσωπευτικό δείγμα εξετάζοντας τo impact των αναφορών στο διαδίκτυο, τις αναπαραγωγές των αναφορών και τα retweets, τους influencers και τους referrers.
Ο κυβερνητικός επικοινωνιακός μηχανισμός, επίσης υποπροέβαλε το γεγονός, ή δεν είχε τη διείσδυση που απαιτούνταν για να δημιουργήσει το απαιτούμενο κύμα.
Συμπερασματικά, όπως περιγράφεται στα αποτελέσματα, ο συνδυασμός της εσωτερικής ταυτοτικής σύγκρουσης των ψηφοφόρων του ΣΥΡΙΖΑ και η προσπάθεια αρνητικής φόρτισης από τα media της αντιπολίτευσης αδρανοποίησαν τα social media, τα οποία αν και αναπαρήγαν περιεχόμενο από τα media, περιορίστηκαν σε αυτό και δεν εμβάθυναν.
Πολιτικά, η κυβέρνηση φαίνεται ότι απέτυχε να δημιουργήσει ευρύτερο αντίκτυπο από την επίσκεψη της Γερμανίδας Καγκελαρίου. Παράλληλα, δεν προβλήθηκαν επαρκώς θέματα, όπως το προσφυγικό, οι γερμανικές επανορθώσεις και η ανάπτυξη. Αντιθέτως, υπερπροβλήθηκε το Μακεδονικό, εντείνοντας τον αρνητικό αντίκτυπο και βαθαίνοντας το κλίμα πόλωσης, το οποίο δρα περιοριστικά στην πολιτική ευελιξία.
Θεματολογία
Η θεματολογία για την υπό εξέταση χρονική περίοδο σύμφωνα με τα Main Topics του PaloPro επικεντρώθηκε στις ακόλουθες αναφορές:
- Στην συνάντηση της Άνγκελα Μέρκελ με τον Αλέξη Τσίπρα στο Μέγαρο Μαξίμου.
- Στην επίσκεψη της Άνγκελα Μέρκελ στη Γερμανική Σχολή και στη συνομιλία με μαθητές.
- Στις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που έγιναν με αφορμή την επίσκεψη της Μέρκελ στην Αθήνα.
Συμπεράσματα
Η ανάλυση περιεχόμενου (ποιοτικά δεδομένα) του PaloPro δείχνει ότι το σύνολό της ελληνικής διαδικτυακής γνώμης διακωμώδησε την επίσκεψη της Άνγκελα Μερκελ στην Αθήνα. Αναλυτικότερα:
- Οι χρήστες του διαδικτύου είδαν την επίσκεψη της Μέρκελ ως μια ευκαιρία για να διακωμωδήσουν κυρίως τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα.
- Οι χρήστες των Social Media επιδόθηκαν σε ένα καταιγιστικό τρολάρισμα και έχασαν τα μηνύματα της επίσκεψης Μέρκελ.
- Η Άγκελα Μέρκελ δεν αντιμετωπίστηκε από τα Social Media ως ηγέτης μεγάλου και ισχυρού ευρωπαϊκού κράτους. Παγιδεύτηκαν από το γεγονός ότι αποχώρησε από την ηγεσία του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος (CDU) και μάλλον αγνόησαν ότι παραμένει καγκελάριος έως το 2021.
- Ο αριθμός των αναφορών δείχνει ότι η ελληνική διαδικτυακή κοινή γνώμη δεν ενεπλάκη δυναμικά. Δεν κατανόησε τη σημασία της επίσκεψης μέσα σε ένα ιστορικό και γεωπολιτικό πλαίσιο που περιλαμβάνει την Ευρώπη και τα Βαλκάνια.
- Ο κυβερνητικός μηχανισμός έδειξε, σύμφωνα με την ανάλυση περιεχομένου, ότι δεν κατάφερε να υποστηρίξει την επίσκεψη Μέρκελ και να αναδείξει τη σημασία της για τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα.
- Η πλειοψηφία των ουδέτερων συναισθημάτων καθώς και τα αρνητικά συναισθήματα δείχνουν, σύμφωνα με την ανάλυση περιεχομένου, ότι οι ψηφοφόροι του ΣΥΡΙΖΑ δεν είχαν μεγάλη εμπλοκή στα Social Media. Φαίνεται να διακατέχονται από αμηχανία.
- Ένας αριθμός χρηστών του διαδικτύου δεν ασχολήθηκε, σύμφωνα με την ανάλυση περιεχομένου, με τη συνομιλία Μέρκελ – Τσίπρα αλλά αντιμετώπισε την Μέρκελ ως εχθρό, υπεύθυνο για την επιβολή των μνημονίων.
- Οι ειδήσεις που βγήκαν από τη συνέντευξη Τύπου της Μέρκελ στο Μέγαρο Μαξίμου, δεν αναδείχθηκαν από το ρεπορτάζ των mainstream ψηφιακών ΜΜΕ. Χάθηκαν σε παλαιομοδίτικες ανταποκρίσεις.
- Ελάχιστοι χρήστες του διαδικτύου κατάφεραν να συνδέσουν την επίσκεψη της Μέρκελ με Μακεδονικό, δυτικά Βαλκάνια και μεταναστευτικό.
- Η ανάλυση περιεχομένου έδειξε ότι ένας αριθμός χρηστών των Social Media έμεινε “κολλημένος” στην εποχή της δήλωσης του πρωθυπουργού «go back madam Merkel».
- Η επίσκεψη Μέρκελ έφερε, σύμφωνα με κάποιους χρήστες των Social Media, σε αμηχανία τον Αλέξη Τσίπρα αλλά και φόβισε τον πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκο Μητσοτάκη.
____________________
*Ο Νίκος Αρβανίτης είναι Content Director της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι από το 1994 και αναγνωρισμένος αναλυτής της περιοχής των Βαλκανίων στον τομέα των Διεθνών Σχέσεων. Συνεργάζεται με διεθνή ειδησεογραφικά, βαλκανικά και ελληνικά μέσα (υπήρξε και διευθυντής του σερβικού Ekonomist). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Εγκληματολογίας και Ποινικών Επιστημών του πανεπιστημίου του Βελιγραδίου. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 12 βιβλία του σε σερβική, αγγλική και ελληνική γλώσσα.
*Ο Γιώργος Πρωτόπαπας είναι Sr. Data Analyst της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος. Άρχισε τη δημοσιογραφία στην εφημερίδα «Επενδυτής» (2000 -2014). Αρθρογραφεί από το 2012 στο περιοδικό Άμυνα & Διπλωματία και συνεργάζεται με διάφορα διεθνή και ελληνικά ψηφιακά μέσα. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Διεθνών Σχέσεων του πανεπιστήμιου Kent. Με τη ιδιότητα του διεθνολόγου έχει μιλήσει και σε διεθνή συνέδρια στο εξωτερικό. Έχει παρακολουθήσει πιστοποιημένα courses και seminars για Digital Media, Social Media Strategies, Digital Marketing & Advertising.
Οι δυο είναι συγγραφείς του βιβλίου «In social MEDIA RES» που με βάση το λογισμικό Palo Pro αποκωδικοποιεί το περιεχόμενο των social media και των ψηφιακών μέσων για σημαντικά θέματα της επικαιρότητας.