Οι ταραχώδεις διαδηλώσεις των «Κίτρινων Γιλέκων» εναντίον του προέδρου Εμανουέλ Μακρόν που συγκλόνισαν για τέταρτη συνεχή εβδομάδα τη Γαλλία αφήνουν στίγμα και στο ελληνικό διαδίκτυο, ενώ τα ευρήματα εγείρουν ερωτηματικά και ενισχύουν υποβόσκουσες ανησυχίες για ξένους υποβολείς.
Γράφουν Νίκος Αρβανίτης – Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας *
Tα Social Media με «αιχμή του δόρατος» το Twitter παρακολουθούν τις εξελίξεις παρουσιάζοντας ένα δυναμικό engagement που καθόρισε και τις τάσεις του διαδικτύου, συνθήκη που βρίσκει ευθείες αντιστοιχίες σε άλλες περιπτώσεις, όπου η λειτουργία πολυεπίπεδων μηχανισμών προπαγάνδας είχε πιστοποιηθεί.
Το query «Κίτρινα Γιλέκα» κατέγραψε στο ελληνικό διαδίκτυο σύμφωνα με το σύγχρονο εργαλείο analytics PaloPro 15.397 συνολικές αναφορές για τη χρονική περίοδο 6 – 9 Δεκεμβρίου 2018. Τα ποσοτικά δεδομένα δείχνουν σαφή κυριαρχία αναφορών που προέρχονται από το Twitter με τον αριθμό τους να ανέρχεται σε 10.506. Ταυτόχρονα τα συναισθήματα των αναφορών δείχνουν ότι ένα ποσοστό χρηστών Social Media υποστηρίζει τις κινητοποιήσεις και ότι ταυτίζεται με αυτές.
Θεματολογία
Η θεματολογία επικεντρώθηκε για την υπό εξέταση χρονική περίοδο σύμφωνα με τα Main Topics του PaloPro στις ακόλουθες αναφορές:
- Στην ειδησεογραφία για τις ταραχώδεις διαδηλώσεις στο Παρίσι και στις άλλες πόλεις.
- Στο ότι ο Εμανουέλ Μακρόν θα κάνει τηλεοπτικό διάγγελμα και ότι θα συναντηθεί με εκπροσώπους συνδικάτων και εργοδοτικών ενώσεων.
- Στο ότι οι γαλλικές αρχές διεξάγουν έρευνα για να ελέγξουν τον πολλαπλασιασμό ψεύτικων λογαριασμών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που αποσκοπούσαν να ενισχύσουν τις διαδηλώσεις των «κίτρινων γιλέκων».
- Στο tweet του Ντόναλντ Τραμπ για μια «πολύ θλιβερή ημέρα» στο Παρίσι έπειτα από μια νέα διαδήλωση των κίτρινων γιλέκων που σημαδεύτηκε από βία» και κάλεσε να τεθεί τέρμα στη συμφωνία για το κλίμα που υπογράφτηκε στο Παρίσι στα τέλη του 2015.
- Στη δήλωση του τούρκου προέδρου Ταγίπ Ερντογάν ότι «οι σκηνές από τις διαδηλώσεις των κίτρινων γιλέκων δείχνουν την αποτυχία της Ευρώπης σε επίπεδο δημοκρατίας, ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ελευθερίας».
- Στη δήλωση του αντιπρόεδρου της ιταλικής κυβέρνησης Ματέο Σαλβίνι, ότι ο Μακρόν ευθύνεται για τις διαδηλώσεις των «κίτρινων γιλέκων».
Auditor’s* note:
Η μεγάλη απήχηση στα social media, αν και δεν είχε ουσιαστικό κοινωνικό αντίκτυπο, αποτελεί σαφή ένδειξη της δυναμικής και της ανταπόκρισης που τυγχάνουν τέτοιες κινήσεις, ενώ ταυτόχρονα προκαλεί ανησυχία για την ταχύτητα διάχυσης της.
Συμπεράσματα
Οι διαδηλώσεις των «Κίτρινων Γιλέκων» σύμφωνα με την ανάλυση περιεχομένου (ποιοτικά δεδομένα) δείχνουν ότι:
- Κάποιοι χρήστες των Social Media αντιλαμβάνονται τις διαδηλώσεις ως μια μαζική αντίδραση που στέλνει ένα ηχηρό μήνυμα στους ιθύνοντες νόες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την εφαρμογή μέτρων λιτότητας.
- Οι γαλλικές διαδηλώσεις σύμφωνα με ένα συνειδητοποιημένο αριθμό χρηστών των Social Media εντάσσονται μέσα σε ένα ευρύτερο πλαίσιο διαδηλώσεων μ ευρύτερα πολιτικά μηνύματα. Τις συνδυάζουν με αναφορές για τις διαδηλώσεις «Κίτρινων Γιλέκων» στο Βέλγιο, στην Ουγγαρία (αλλαγή της εργατικής νομοθεσίας) και στην Αλβανία (μείωση των διδάκτρων στα πανεπιστήμια).
- Το ξέσπασμα των διαδηλώσεων με αφορμή την αύξηση της φορολογίας στα καύσιμα κάνει έναν αριθμό χρηστών των Social Media να τάσσονται υπέρ των «Κίτρινων Γιλέκων» και των στόχων τους.
- Τα θετικά συναισθήματα για τις διαδηλώσεις προέρχεται κυρίως από αναφορές χρηστών Social Media οι οποίοι είναι ενάντια στις πολιτικές λιτότητας που εφαρμόζει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και επιθυμούν μια δυναμική αντίδραση της κοινωνίας.
- Κάποιοι χρήστες των Social Media προσάπτουν στα «Κίτρινα Γιλέκα» έναν ακροδεξιό και ακροαριστερό λαϊκισμό και τον παρομοιάζουν με εκείνον κατά τη διάρκεια της ελληνικής περιόδου του 2015.
- Ένας αριθμός αρνητικών συναισθημάτων προέρχεται σύμφωνα με αναφορές Social Media και από τη βίαια καταστολή των διαδηλωτών από τις γαλλικές αρχές επιβολής νόμου.
- Κάποιοι χρήστες των Social Media βλέπουν και ξένα κέντρα εξουσίας ως υποκινητές των διαδηλώσεων με στόχο την υπονόμευση της κυβέρνησης της Γαλλίας και κατά επέκταση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ταυτόχρονα κάποιοι άλλοι δεν αποκλείουν και διείσδυση ισλαμιστών εξτρεμιστών στις τάξεις των «Κίτρινων Γιλέκων» με στόχο ακόμα και την αποσταθεροποίηση.
_________________
* Auditor note: Οι σημειώσεις του ελεγκτή, υπεισέρχονται στη συγκριτική και ενδεχομένως κατ’ αντιπαράσταση ανάλυση γεγονότων, αναδεικνύοντας τάσεις και επισημαίνοντας μοτίβα. Σε άλλες περιπτώσεις, μπορεί να επισημαίνουν ελλείψεις στοιχείων, ή να επεξηγούν παραλείψεις γεγονότων. Στόχος είναι η βέλτιστη χρήση του υλικού της έρευνας. Ο ελεγκτής είναι τρίτο πρόσωπο και προέρχεται από την ομάδα διαχείρισης ποιότητας της Crisis Labs.
Ο Νίκος Αρβανίτης είναι Content Director της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι από το 1994 και αναγνωρισμένος αναλυτής της περιοχής των Βαλκανίων στον τομέα των Διεθνών Σχέσεων. Συνεργάζεται με διεθνή ειδησεογραφικά, βαλκανικά και ελληνικά μέσα (υπήρξε και διευθυντής του σερβικού Ekonomist). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Εγκληματολογίας και Ποινικών Επιστημών του πανεπιστημίου του Βελιγραδίου. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 12 βιβλία του σε σερβική, αγγλική και ελληνική γλώσσα.
Ο Γιώργος Πρωτόπαπας είναι Sr. Data Analyst της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος. Άρχισε τη δημοσιογραφία στην εφημερίδα «Επενδυτής» (2000 -2014). Αρθρογραφεί από το 2012 στο περιοδικό Άμυνα & Διπλωματία και συνεργάζεται με διάφορα διεθνή και ελληνικά ψηφιακά μέσα. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Διεθνών Σχέσεων του πανεπιστήμιου Kent. Με τη ιδιότητα του διεθνολόγου έχει μιλήσει και σε διεθνή συνέδρια στο εξωτερικό. Έχει παρακολουθήσει πιστοποιημένα courses και seminars για Digital Media, Social Media Strategies, Digital Marketing & Advertising.
Οι δυο είναι συγγραφείς του βιβλίου «In social MEDIA RES» που με βάση το λογισμικό Palo Pro αποκωδικοποιεί το περιεχόμενο των social media και των ψηφιακών μέσων για σημαντικά θέματα της επικαιρότητας.