Ένα από τα πρώτα θέματα τoυ ελληνικού διαδικτύου έγιναν οι ομογενείς μας με αφορμή τη διεξαγωγή των ενδιάμεσων αμερικανικών εκλογών. Η ελληνική παροικία των Ηνωμένων Πολιτειών αποτελεί σύμφωνα με τα Social Media το πιο ισχυρό brand της χώρας μας σε διεθνές επίπεδο.
Γράφουν Νίκος Αρβανίτης – Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας
Το query «Έλληνες Ομογενείς» κατέγραψε στο ελληνικό διαδίκτυο σύμφωνα με το PaloPro 900 συνολικές αναφορές για τη χρονική περίοδο 5 -14 Νοεμβρίου 2018. Τα συναισθήματα των αναφορών είναι στην πλειοψηφία του ουδέτερα, ακολουθούν τα θετικά και τέλος τα αρνητικά. Η ανάλυση περιεχόμενου δίνει διαφορετικές ερμηνείες στα συναισθήματα που αποκαλύπτουν και τις τάσεις του ελληνικού διαδικτύου.
Θεματολογία
Η θεματολογία για την υπό εξέταση χρονική περίοδο επικεντρώνεται σύμφωνα με τα Main Topics του PaloPro στις ακόλουθες αναφορές:
- Στην εκλογή των έξι ομογενών στην αμερικάνικη Βουλή των Αντιπροσώπων, των Ντίνα Τάιτους (Νεβάδα, Δημοκρατική), Γκας Μπιλιράκης (Φλόριδα, Ρεπουμπλικανός), Μάικλ Ουόλτζ (Φλόριδα, Ρεπουμπλικανός), Τσάρλι Κριστ (Φλόριδα, Δημοκρατικός), Τζον Σαρμπάνης (Μέριλαντ, Δημοκρατικός) και Κρις Πάππας (Νιου Χαμσάιρ, Δημοκρατικός).
- Στην είδηση ότι η ομογενής Ελένη Τσακοπούλου Κουναλάκη, πρώην πρέσβειρα των ΗΠΑ στην Ουγγαρία, εξελέγη αντικυβερνήτης στην Καλιφόρνια.
- Στην ανάρτηση της ηθοποιού Τζούλιαν Μουρ για τον έλληνα ομογενή που σκοτώθηκε στο μακελειό στην Καλιφόρνια.
- Στο σούπερ μάρκετ στη Φρανκφούρτη και προσφέρει αποκλειστικά ελληνικά προϊόντα.
- Στην είδηση του θανάτου ενός 33χρονου ομογενή από επίθεση καρχαρία στο Queensland της Αυστραλίας.
- Στην πρόταση των AN.ΕΛ για την αναθεώρηση του Συντάγματος που αφορούν τo δικαίωμα ψήφο του απόδημου ελληνισμού.
Συμπεράσματα
Η ανάλυση περιέχου του PaloPro δείχνει ότι η ελληνική διαδικτυακή κοινή γνώμη παρακολουθεί με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις δραστηριότητες της ελληνικής ομογένειας; Αναλυτικότερα:
- Tα Social Media θεωρούν ότι οι ομογενείς με τις διακρίσεις και τις σημαντικές τους θέσεις ασκούν μια επιτυχημένη δημόσια διπλωματία, ειδικά σε μια περίοδο που το διεθνές προφίλ της χώρας μας έχει πληγεί από την οικονομική κρίση.
- Το σύνολο της διαδικτυακής κοινής γνώμης ταυτίζει την ομογένεια κυρίως με την ελληνική παροικία των Ηνωμένων Πολιτειών καθώς και με εκείνες του Καναδά, της Αυστραλίας και της Γερμανίας εξαιτίας των μεγάλων μεταναστευτικών ροών που υπήρξαν σε παλιότερες εποχές.
- Τα Social Media είναι σε μεγάλο βαθμό ταυτισμένα με τους προβεβλημένους ομογενείς, οι οποίοι κατάφεραν να αποκτήσουν σημαντική θέση σε πολιτικό, οικονομικό, επιχειρηματικό, κοινωνικό και καλλιτεχνικό επίπεδο.
- Τα ελληνικά main stream ψηφιακά ΜΜΕ προβάλουν την ομογένεια κατά περίσταση και μέσα από θεσμικά όργανα, όπως από δραστηριότητες του υπουργείου Εξωτερικών και επισκέψεις υπουργών και πολιτικών σε ελληνικές παροικίες του εξωτερικού. Τα ουδέτερα συναισθήματα συνδέονται με το γεγονός ότι δεν προβάλλεται με συνέπεια η ελληνική διασπορά, με αποτέλεσμα να αγνοούν τις δραστηριότητες της οι χρήστες των Social Media.
- Ο όρος του απόδημου ελληνισμού ή ελληνική διασπορά * δεν χρησιμοποιείται σε μεγάλο βαθμό από τη διαδικτυακή κοινή γνώμη. To ότι η ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Απόδημου Ελληνισμού που προσωρινά βρίσκεται εκτός λειτουργίας) επισημαίνεται από χρήστες του διαδικτύου.
- Οι σχέσεις των ελληνικών κυβερνήσεων με τον απόδημο ελληνισμό θεωρούνται από χρήστες των Social Media αδύναμες επιρρίπτοντας την ευθύνη στο κράτος που δεν προβάλει όπως θα έπρεπε τις δραστηριότητες του απόδημου ελληνισμού – είτε σε κυβερνητικό επίπεδο, είτε μέσα από δομές και πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης που θα καλύπτουν όλο το φάσμα δραστηριοτήτων του. Η δυσαρέσκεια των χρηστών του διαδικτύου εκφράζεται μέσα από την ανάλυση περιεχομένου των αρνητικών συναισθημάτων.
- Το ελληνικό διαδίκτυο έχει εντοπίσει και ελληνικές ενεργές κοινότητες στο εξωτερικό που δεν αφορούν τη στενή έννοια της ομογένειας αλλά είναι κοινότητες επιχειρηματιών, όχι κατά ανάγκην μόνιμων κατοίκων, οικονομικών μεταναστών και brain drain, όπως οι σύνδεσμοι ελληνικών επιχειρήσεων σε χώρες των Βαλκανίων. Ωστόσο υπάρχει ένα έλλειμμα σύνδεσης της ελληνικής διπλωματίας και της οικονομικής διπλωματίας με αυτές τις ενεργές κοινότητες. Η σύνδεση θα μπορέσει να τις αναδείξει σε νέο κινητήριο μοχλό προώθησης των ελληνικών συμφερόντων.
- Ορισμένοι χρήστες των Social Media εκφράζουν δυσαρέσκεια προς κάποιες ομάδες ομογενών του διαδικτύου που τις θεωρούν κατεστημένο. Οι συγκεκριμένες ομάδες επικεντρώνονται σε θέματα ευρείας κατανάλωσης, τα εθνικά θέματα, εκφράζοντας και κάποιες φορές σκληροπυρηνικές θέσεις για την άσκηση της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής. Οι ομάδες αυτές αποφεύγουν να δώσουν έμφαση σε άλλες σημαντικές δραστηριότητες των ελληνικών παροικιών που αξίζουν να προβάλλονται στο διαδίκτυο.
- Τα Social Media αναφέρονται και στις παραδοσιακές δομές των φιλανθρωπικών δραστηριοτήτων της ομογένειας, της ελληνοαμερικανικής οργάνωσης American Hellenic Educational Progressive Association (AHEPA). Ωστόσο παραλείπουν να προβάλουν τις φιλανθρωπικές δραστηριότητες της «νέας ομογένειας», επιχειρηματιών και σημαντικών προσώπων που είναι εξίσου σημαντικές.
- Τη δυναμική της ελληνικής ομογένειας αρχίζει να αντιλαμβάνεται και ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας καθώς στις προτάσεις για την αναθεώρηση του Συντάγματος σκέφτεται να προωθήσει το δικαίωμα ψήφου των ελλήνων του εξωτερικού.
- Η πρόταση των ΑΝ.ΕΛ για δικαίωμα ψήφου στον απόδημο ελληνισμό δεν αναπαράχθηκε από την πλειοψηφία των χρηστών των Social Media.
*Ως απόδημος Ελληνισμός ή ελληνική διασπορά χαρακτηρίζεται το σύνολο των εκπατρισμένων Ελλήνων, που μολονότι εγκαταστάθηκε, έστω και με σχετική μονιμότητα, σε χώρες ή περιοχές εκτός του εθνικού χώρου, εξακολουθεί να συντηρεί, σε επίπεδο συλλογικό ή και ατομικό, τις υλικές, πολιτιστικές και συναισθηματικές του σχέσεις με τη χώρα της άμεσης ή της παλαιότερης καταγωγής του.
____________________
Ο Νίκος Αρβανίτης είναι Content Director της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι από το 1994 και αναγνωρισμένος αναλυτής της περιοχής των Βαλκανίων στον τομέα των Διεθνών Σχέσεων. Συνεργάζεται με διεθνή ειδησεογραφικά, βαλκανικά και ελληνικά μέσα (υπήρξε και διευθυντής του σερβικού Ekonomist). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Εγκληματολογίας και Ποινικών Επιστημών του πανεπιστημίου του Βελιγραδίου. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 12 βιβλία του σε σερβική, αγγλική και ελληνική γλώσσα.
Ο Γιώργος Πρωτόπαπας είναι Sr. Data Analyst της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος. Άρχισε τη δημοσιογραφία στην εφημερίδα «Επενδυτής» (2000 -2014). Αρθρογραφεί από το 2012 στο περιοδικό Άμυνα & Διπλωματία και συνεργάζεται με διάφορα διεθνή και ελληνικά ψηφιακά μέσα. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Διεθνών Σχέσεων του πανεπιστήμιου Kent. Με τη ιδιότητα του διεθνολόγου έχει μιλήσει και σε διεθνή συνέδρια στο εξωτερικό. Έχει παρακολουθήσει πιστοποιημένα courses και seminars για Digital Media, Social Media Strategies, Digital Marketing & Advertising.
Οι δυο είναι συγγραφείς του βιβλίου «In social MEDIA RES» που με βάση το λογισμικό Palo Pro αποκωδικοποιεί το περιεχόμενο των social media και των ψηφιακών μέσων για σημαντικά θέματα της επικαιρότητας.