Τη σκληρή καταδίκη της πολιτικής του, βίωσε ο Ούγγρος λαϊκιστικής και ακροδεξιός πρωθυπουργός, Βίκτορ Ορμπάν, καθώς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο υπερψήφισε την πρόταση της Κομισιόν για την επιβολή κυρώσεων και την προσωρινή απώλεια δικαιώματος ψήφου, ωστόσο για την εφαρμογή μιας τέτοιας απόφασης απαιτείται ομοφωνία σε επίπεδο Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, την οποία αναμένεται να μπλοκάρει η Πολωνία.
Η Κομισιόν έχει ζητήσει αντίστοιχη ψηφοφορία και για την Πολωνία, για το ζήτημα της κατάλυσης του Κράτους Δικαίου με τη μεταρρύθμιση της Δικαιοσύνης.
Ουγγαρία και Πολωνία συμμετέχουν στο Group Visegrad, κυβερνώνται από ακροδεξιές λαϊκιστικές κυβερνήσεις που επιχειρούν να πυροδοτήσουν φυγόκεντρες τάσεις στην ΕΕ.
Τη διαδικασία επι παραβάσει, όπως ονομάζεται, κίνησε η επίτροπος Τζούντιθ Σαρτζεντίνι, μετά την ψήφιση του νόμου εκδίωξης του Σόρος, που διακόπτει τη χρηματοδότηση σε ΜΚΟ για μετανάστες και την υπονόμευση της Δικαιοσύνης με την καρατόμηση ανεξάρτητων δικαστικών.
Ο Ορμπάν, σε μια τεταμένη ομιλία στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, υποστήριξε ότι πλήττεται ο ίδιος γιατί δε θέλει να μετατρέψει την Ουγγαρία σε χώρα μεταναστών, ενώ χαρακτήρισε την Ευρώπη “χριστιανική ένωση”, της οποίας η Ουγγαρία είναι από τα παλαιότερα μέλη, επικαλούμενος την ιστορία της περιοχής προ χιλιάδων ετών.
Άρθρο 7
(πρώην άρθρο 7 ΣΕΕ)
1. Το Συμβούλιο δύναται, βάσει αιτιολογημένης προτάσεως του ενός τρίτου των κρατών μελών, του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αποφασίζοντας με την πλειοψηφία των τεσσάρων πέμπτων των μελών του και κατόπιν της έγκρισης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, να διαπιστώσει την ύπαρξη σαφούς κινδύνου σοβαρής παραβίασης από κράτος μέλος των αξιών του άρθρου 2. Το Συμβούλιο, προτού προβεί στη διαπίστωση αυτή, ακούει το εν λόγω κράτος μέλος και δύναται, αποφασίζοντας με την ίδια διαδικασία, να του απευθύνει συστάσεις.
Το Συμβούλιο επαληθεύει τακτικά ότι εξακολουθούν να ισχύουν οι λόγοι που οδήγησαν στη διαπίστωση αυτή.
2. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, αποφασίζοντας ομόφωνα μετά από πρόταση του ενός τρίτου των κρατών μελών ή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και αφού λάβει την έγκριση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, δύναται να διαπιστώσει την ύπαρξη σοβαρής και διαρκούς παραβίασης από κράτος μέλος των αξιών του άρθρου 2, αφού καλέσει το εν λόγω κράτος μέλος να υποβάλει τις παρατηρήσεις του.
3. Εφόσον γίνει η αναφερόμενη στην παράγραφο 2 διαπίστωση, το Συμβούλιο δύναται να αποφασίζει, με ειδική πλειοψηφία, την αναστολή ορισμένων δικαιωμάτων τα οποία απορρέουν από την εφαρμογή των Συνθηκών ως προς το εν λόγω κράτος μέλος, συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων ψήφου του αντιπροσώπου της κυβέρνησης αυτού του κράτους μέλους στο Συμβούλιο. Ενεργώντας κατ’ αυτόν τον τρόπο, το Συμβούλιο λαμβάνει υπόψη τις πιθανές συνέπειες μιας τέτοιας αναστολής στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις φυσικών και νομικών προσώπων.
Οι υποχρεώσεις του εν λόγω κράτους μέλους, δυνάμει των Συνθηκών, εξακολουθούν, εντούτοις, να δεσμεύουν αυτό το κράτος μέλος.
4. Το Συμβούλιο δύναται να αποφασίσει, εν συνεχεία, με ειδική πλειοψηφία, να μεταβάλει ή να ανακαλέσει μέτρα που έχουν ληφθεί σύμφωνα με την παράγραφο 3, ανάλογα με τις μεταβολές της καταστάσεως, η οποία οδήγησε στην επιβολή τους.
5. Ο τρόπος ψηφοφορίας που, για τους σκοπούς του παρόντος άρθρου, εφαρμόζεται στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και στο Συμβούλιο καθορίζεται στο άρθρο 354 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.